Welke hengst voor een Jazz x Uniform x Jurriaan merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suelza

Welke hengst voor een Jazz x Uniform x Jurriaan merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 15:36

Ik zit eraan te denken om volgend jaar of het jaar daarop mijn merrie te laten dekken.

Het hangt voornamelijk af van het feit of ik op tijd overtuigd ben van een goede combi met een hengst.

Ik zit er al heel lang over na te denken, maar kom er niet uit. Uiteindelijk is Jazz een springgefokt paard en kan zij op zich wel goed springen. Maar voor het papier is een dressuurrichting uiteraard interessanter. Dilemma dus.

Mijn intentie is om een goed sportpaard eruit te fokken. Ik heb een goede merrie, dus wil er ook het optimale uit halen.

Anderhalf jaar geleden is ze op de keuring geweest en daar werd gezegd dat ze een paard was met veel rasuitstraling en een goed achterbeen. Wel kreeg ze een bemerking dat ze ietwat sabelbenig was achter.

Zelf vind ik dat ze een wat te korte hals heeft en ze zou wat bloederiger mogen zijn qua bouw. Ze is vooralsnog erg grof op het lijf, maar wel fijn in het hoofd.

ik heb al hengsten als Rubiquil, Argentinus, Special D de revuea laten passeren, maar kom er niet uit.

Hebben jullie ideeen?

(Als laatse, het is een schimmel, dus een hengst zoals bijv. Lancet die vrij dominant zijn kleur vereerft heeft wel een voorkeur, maar is geen vereiste)

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 22:42

Niemand?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:01

Jazz springgefokt? Op papier misschien, maar balkje van 50cm zou ie niet halen.

Alle 3 die hengsten hebben enigzins bloed nodig om hun werkt te doen en wat betreft schimmel. Is gewoon minimaal 50% kans, dat het een schimmel wordt. Enige waar je invloed opuit kan oefenen is schimmel zwart, vos of bruin geboren.

Enne geef mensen even de kans om te reageren. Is niet altijd binnen 7 u

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 23:08

Nou dat van de minimaal 50 procent kans ben ik niet helemaal met je eens.

Haar moeder (v. Uniform) heeft tig veulens gehad.
Alles wit, op 2 na. Die werden bruin. Allebei van de hengst Lancet.Alle andere hengsten gaven wel schimmel. Dus ik denk dat het wel degelijk uit kan maken. Alleen ja, het blijft moeilijk. Daarom is het ook geen vereiste. Uiteindelijk ben ik al een keer met een schimmel thuis gekomen, haha!

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 00:49

50% per nakomeling.
Maakt niks uit, het blijft gewoon minimaal 50%. Je hebt wel te maken met homosygoot, hetrosygoot. Bij Uniform wist/weet je dat het soweiso 100% is, al zijn kinderen zijn schimmel. Maar per nakomeling (vraag je wiskundeleraar maar naar kansberekeningen of duik zelf in kleurenberekening) gewoon 50%. Dus het kan best dat er van de 10 nakomelingen allemaal schimmel zijn, nietallemaal schimmel zijn, of slechts een gedeelte. Maar het blijft 50% per nakomeling. Dat lancet hierbij gebruikt is, is toeval.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 09:06

Nou ja, daar zijn de meningen dan over verdeeld. Maar dat maakt niet uit. En wat die wiskunde leraar betreft... ik zit al 9 jaar niet meer op de middelbare school, dus dat gaat lastig worden....

Maar om bij het onderwerp te blijven...

Welke hengst voor mijn merrie?

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:15

Heb je ook foto's van je merrie,dat is makkelijker beoordelen.

jessje

Re: Welke hengst voor een Jazz x Uniform x Jurriaan merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 11:21

Qua schimmel heb je idd gewoon 50% kans.

En als je meer lengte, meer bloed en fijner gebouwd wil, haal Argentinus dan maar onmiddellijk van je lijstje

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:08

Suelza schreef:
En wat die wiskunde leraar betreft... ik zit al 9 jaar niet meer op de middelbare school, dus dat gaat lastig worden....

Had je toch beter op moeten letten

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 12:58

Ik zie dat deze merrie uit dezelfde moederlijn komt als Houston....

oma v houston is halfzus van de moeder van jou paard...

Ik zou bij zon merrie een "dressuurhengst" uitzoeken , uit springstam, bv zón hengst gefokt als Uptown...maar die is waarschijnlijk al te zwaar voro jouw merrie....

Plaats eens een foto van je paard,, alleen zij is nu twenter dus zal er wel niet op haar mooist bijstaan....

Ik vind zelf bv Weltmeyer II van de Zuuthoeve, wel een mooie luxe hengst, die naast zijn beweging, de springkwaliteit van je merrie in takt laat..
Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-06 13:50

jessje schreef:
Qua schimmel heb je idd gewoon 50% kans.

En als je meer lengte, meer bloed en fijner gebouwd wil, haal Argentinus dan maar onmiddellijk van je lijstje

Ja, dat dacht ik ook. Aan de andere kant is Air Jordan Z ook een Argentinus en die vind ik qua bouw wel erg mooi om te zien. MAar goed, daar zit ook geen zware merrie achter.

Ik vind die Weltmeyer idd een mooi paard om te zien. Misschien ook het overwegen waard. Ik moet wel bekennen dat ik momenteel wat richting Rubiquil trek, maar ik twijfel een beetje over hetgeen daar uit gaat komen. Ik heb uit een merrie 2 veulens gezien van deze hengst en de ene is erg zwaar gebouwd, terwijl de andere superdeluxe is... Dus dat vind ik wel een risico met mijn merrie. Als zij straks de 1.65m niet zou halen, dan is het net een belgisch trekpaard, ben ik bang...

Ik ga straks proberen er een foto oop te plaatsen. Ik heb net een nieuwe comp, dus het kan even duren. Moet even goed zoeken.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 13:36

Als Weltmeyer II dan toch genoemd wordt, is Weltmeyer zelf misshcien ook het overwegen waard. Die vind ik net wat bloederiger als Weltmeyer II en heeft zichzelf in alle opzichten bewezen.

Nou weet ik alleen niet of zijn sperma zowiezo nog te krijgen is? Sjuimpje hier op bokt had ene prachtige nakomeling van Weltmeyer "rollercoaster". Ik weet alleen niet welke afstamming de merrie had, misshcien kun je haar eens PBen of opzoeken op bokt.

Ik had nog ergens uitgebreide informatie over Weltmeyer en zijn prestaties, maar kan het nergens vinden. Met google kom je met zijn beroemdheid echter wel ene heel eind. Hier nog wat foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een van zijn nakomelingen waarvan ik toevallig een foto heb (is de vader van Moonlight)

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:01

Houston zelf? Veranker je mooi de moederlijn? En Houston x Jazz schijnt het goed te doen...

Hmm fijner van bouw en lange hals? Eeeh tja Krack C? Maar das dan ook weer zo´n standaardcombi, Krack x Jazz.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:14

Misschien de jonge hengst Skydancer?

Ik weet niet heel veel van hem, vind het een mooie hengst. Hij moet zichzelf geloof ik ook nog bewijzen.

Vader: Skydancer (Florestan I x Peter Pan)
Moeder: I. Regia M.D.M. (G. Ramiro Z. x Gotthard)

In ieder geval een kijkje op de site waard: www.skydancer.nl

Daarvind je alles over hem; foto's, prestaties, keuringrapporten nakomelingen+foto's, onderzoeksrapport etc etc

Afbeelding

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=5&t=525199

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:31

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 23:11

Onder het motto van "beter laat, dan nooit", hier nog wat foto's.

Deze is van april...

Afbeelding

Deze zijn van september...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze zijn van eind november/begin december...

Afbeelding

Afbeelding

Dit is moeders (v. Uniform) op 21-jarige leeftijd...

Afbeelding

En papa Jazz...

Afbeelding

Dit is haar zus (v. Polansky) op 2-jarige leeftijd...

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik weet dat de foto's niet optimaal zijn, maar ja... daar kan ik momenteel even weinig aan doen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 23:19

Suzanne F. schreef:
Houston zelf? Veranker je mooi de moederlijn? En Houston x Jazz schijnt het goed te doen...

Hmm fijner van bouw en lange hals? Eeeh tja Krack C? Maar das dan ook weer zo´n standaardcombi, Krack x Jazz.

Hmmm, Houston spreekt mij inderdaad ook wel erg aan. Ik zat erg op Rubiquil, maar dit zou ook wel een goede optie zijn.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 08:30

Jij zegt dat Lancet vrij sterk zijn kleur vererfd? De merrie die ik rijd heeft ooit een veulen gehad van Lancet, die was schimmel (de merrie was van Uniform)

En trouwens, als de merrie van mij was, had ik Jazz erop gezet (leuk omdaar is een foto van te zien , jazzxuniform)

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 09:26

LaFunkyJazz schreef:
Jij zegt dat Lancet vrij sterk zijn kleur vererfd? De merrie die ik rijd heeft ooit een veulen gehad van Lancet, die was schimmel (de merrie was van Uniform)

En trouwens, als de merrie van mij was, had ik Jazz erop gezet (leuk omdaar is een foto van te zien , jazzxuniform)

Dat is inderdaad mijn ervaring met Lancet. Ik heb overigens niet gezegd dat al zijn veulens bruin zijn. Maar goed, laten we niet weer in de kleurendiscussie vervallen, want dat was niet mijn opzet met dit topic.

Ik wil graag een advies over een goede hengst voor mijn merrie. That's all...

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:19

sigrid1182 schreef:
Ik zie dat deze merrie uit dezelfde moederlijn komt als Houston....

oma v houston is halfzus van de moeder van jou paard...

Ik zou bij zon merrie een "dressuurhengst" uitzoeken , uit springstam, bv zón hengst gefokt als Uptown...maar die is waarschijnlijk al te zwaar voro jouw merrie....

Plaats eens een foto van je paard,, alleen zij is nu twenter dus zal er wel niet op haar mooist bijstaan....

Ik vind zelf bv Weltmeyer II van de Zuuthoeve, wel een mooie luxe hengst, die naast zijn beweging, de springkwaliteit van je merrie in takt laat..
Afbeelding

Betwijfel of die nog te verkrijgen is in België. Is nl. verkocht naar Frankrijk. Daar had hij heel veel dekkingen en in België niet zo veel. dus begrijpelijk dat die hengst dan verkocht is.

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 11:27

Suelza schreef:
Onder het motto van "beter laat, dan nooit", hier nog wat foto's.

Deze is van april...

Afbeelding

Deze zijn van september...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze zijn van eind november/begin december...

Afbeelding

Afbeelding

Dit is moeders (v. Uniform) op 21-jarige leeftijd...

Afbeelding

En papa Jazz...

Afbeelding

Dit is haar zus (v. Polansky) op 2-jarige leeftijd...

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ik weet dat de foto's niet optimaal zijn, maar ja... daar kan ik momenteel even weinig aan doen.

Hemel wat lijkt die Uniform merrie op de moeder van mijn Roxette. Dat is nl. een Ravel x Uniform x Variant.

Ik heb met dat bloed Rubiquil gebruikt. Resultaat 2 prachtige hengsten. Nou ja die ene moet nog 1 jaar worden de andere goedgekeurde dekhengst bij het NRPS. Rubiquil kan trouwens zelf een goede sprong maken evenals zijn goedgekeurde zoon Radetzky maakt een goede sprong.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 21:01

@ Petraaken

Rubiquil is momenteel wel mijn favoriet. Ik denk dat hij mijn merrie mooi kan verfijnen en een en ander kan toevoegen. Ik vind het moeilijk om een andere hengst te vinden die een goede, maar ook interessante combi geeft.

Heb jij een foto van jouw jaarling? Ik ben daar wel heel nieuwsgierig naar...

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 21:04

Moet nou heel die megarij met foto's ook nog een keer gequote worden.

Suelza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-06 23:55

Sammie schreef:
Moet nou heel die megarij met foto's ook nog een keer gequote worden.

?

petraaken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 08:43

Suelza schreef:
@ Petraaken

Rubiquil is momenteel wel mijn favoriet. Ik denk dat hij mijn merrie mooi kan verfijnen en een en ander kan toevoegen. Ik vind het moeilijk om een andere hengst te vinden die een goede, maar ook interessante combi geeft.

Heb jij een foto van jouw jaarling? Ik ben daar wel heel nieuwsgierig naar...

Van de jaarling geen recente. Ze zijn van vorige zomer.

Afbeelding
Afbeelding
Rachmaninoff, geboren 05-05-05.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Radetzky geboren 07-05-2001, goedgekeurde dekhengst bij het NRPS en in eigendom van Stalhexagon en Thamar Zweistra.

Afbeelding
Ramona: foto ook van vorig jaar. ze was toen 2 jaar oud. 3/4 zus van de beide hengsten.