Oude merrie laten dekken.. wijsheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Caye

Oude merrie laten dekken.. wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 12:12

Geen idee of het hier goed staat.. maar goed,
Nou ik heb een vraag..
Mijn shet is nu 19.. en die heeft 2 jaar geleden een veulen gehad van een welsh A. IK wilde haar eigelijk afgelopen jaar laten dekken. maar kon geen hengst vinden.
Nu zat ik te denken om haar DIT jaar MISCHIEn te laten dekken.
Ze veult heel makkelijk. om 6 uur was er niks aan de hand. en om half 8 stond het veulen al te drinken!
Ze zal dan 20 zijn als het veulen komt.. WAT ZAL IK DOEN. ? is het nog verstandig om haar te laten dekken of zeg je van .. te oud?
Ik laat haar overigens niet nog een welsh er op.. dan een shet hengst.

Ben geen penny die dit wil overigens. maar serieus.. maar weet niet wat kan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:17

Er zijn wel merries van hogere leeftijd die nog veulens krijgen. Mijn merrie(kwpn) is 20 en drachtig, en haar moeder ook nog... Je kan haar nog wel laten dekken, maar je zal beter op moeten letten om haar goed in conditie te houden e.d. Het risico dat er iets fout gaat is bij een oudere merrie wel groter.
Als je gewoon voor de lol een veulen wilt en je merrie geen hoge fokwaarde heeft zou ik het risico niet nemen.

sarabande

Re: Oude merrie laten dekken.. wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 12:22

Cayusejuhh schreef:
Geen idee of het hier goed staat.. maar goed,
Nou ik heb een vraag..
Mijn shet is nu 19.. en die heeft 2 jaar geleden een veulen gehad van een welsh A. IK wilde haar eigelijk afgelopen jaar laten dekken. maar kon geen hengst vinden.
Nu zat ik te denken om haar DIT jaar MISCHIEn te laten dekken.
Ze veult heel makkelijk. om 6 uur was er niks aan de hand. en om half 8 stond het veulen al te drinken!
Ze zal dan 20 zijn als het veulen komt.. WAT ZAL IK DOEN. ? is het nog verstandig om haar te laten dekken of zeg je van .. te oud?
Ik laat haar overigens niet nog een welsh er op.. dan een shet hengst.

Ben geen penny die dit wil overigens. maar serieus.. maar weet niet wat kan.

Bij dit soort nog vrij dicht bij de natuur staande rassen is dekken tot op hoge leeftijd meestal geen enkel bezwaar, gewoon kijken of ze goed hengstig wordt bij een schouwhengstje en dan gewoon doen als je dat leuk vindt

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 12:29

hengsten zat hier heb zelf een dekhengst.

Zij heeft wel papieren maar die zijn weg. iig ik heb ze niet.
Ik wil voor mij kinderen een veulen fokken. naja die vinden het geweldig. en ik ook.

ik overleg denk ik even met de DA.. mischien is dat zeker wijs