is bijtgedrag erfelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boeflover

is bijtgedrag erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 15:50

hoi,

ik kwam pas in contact met het meisje dat de hengst Orsta rijd, de vader van mijn pony Rydar. nu schijnt die erg veel te (willen) bijten. Rydar heeft daar ook nog wel eens last van. in het topic daarvan kwam eruit dat wel meer mensen met een afstamming van Orsta pony's hadden die bijterig waren.
het lijkt mij onlogisch dat zoiets erfelijk is, maar naar aanleiding van mijn voorbeeld ga ik het me toch afvragen? wie weet het?

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:58

Ik heb een Montecristo en die hapt overal in. Om gek van te worden. Het word wel wat minder, maar hij doet het echt heel veel. Ik heb hem zelf gefokt en zijn moeder deed het beslist niet.
Nou heb ik een video van Montecristo en op een stukje staat hij op de wasplaats....ook happen. En toen ik hem bij Louw van Vliet een keer zag ook. Ik dacht eerst Hengsten gedrag maar mijn Tolstoj is echt al heel lang geen hengst meer. Geen idee of het ook echt erfelijk is.

Beber

Re: is bijtgedrag erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:46

Mijn Nimmerdor hengst beet heel irritant, sjagrijnig , meer verveling, dan gemeenheid, zijn broers deden dit allemaal niet.
Toen ik een keer bij Nimmerdor zelf was, deed deze precies hetzelfde.

En er zijn/waren meer Nimmerdors met dit karakter.

Dus ik zeg JA, het is erfelijk, maar dat heeft dan gewoon met het karakter te maken.

moonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:48

hors la loi schijnen ook van die draken te zijn

Basvdv

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:49

moonie schreef:
hors la loi schijnen ook van die draken te zijn

één keer raden waarom Hors la loi gecastreerd is...wat een leeuw kon dat zijn zeg.
Ken meerdere nakomelingen, mooi maar stuk voor stuk etterbakken van paarden.

moonie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:51

waar ik stage loop staat ook nakomeling van hem hengst maar tot nu toe heb ik geen problemen met hem gehad maar toch

Coentjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:52

Tsja wij hebben op stal een Quarter (chagrijn + bijterig) staan die 4 veulens heeft gehad.. en 3 van de 4 zijn chagrijnige + bijterige beestjes, dus ik denk dat het best erfelijk kan zijn!

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:52

Die van mij doet het meer uit speelsheid. Het is beslist niet gemeen.
Hij is ook altijd aan het spelen met mijn cap als ik die op heb. Echt heel grappig. Het is alleen enorm iritant dat hij iedere keer de teugels en de neusriem te pakken heeft. Hij pakt ookaltijd mijn sjaal, muts en bovendien alles wat los in de buurt ligt, borstels, zweepjes etc. Je moet echt niets voor zijn neus hangen. Ik heb allerhande speelgoed in de stal liggen en daar doet ie nagenoeg niets mee.......tja

Andjena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 10:15

Mijn Merrie van 1,5 doet dit ook pakt alles vast wat los en vast zit puur uit speelsigheid elke keer als ik het halster wil om doen heeft ze de neusriem van het halser in haar mond borstels jas niks is veilig. Ook het luik van haar stal maakt ze open ze pakt de klink tussen haar tanden en draaid hem gewoon open. Haar moeder doet dit niet dus daar heeft ze het niet van. Of haar vader dit gedrag ook vertoont weet ik niet (Solitair) weet dus niet of dit erflijk is