Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
germie schreef:Ik rij een Romantico merrie puur recreatief. Deze merrie is nooit in de sport uitgebracht omdat ze elk jaar een veulen krijgt. Maar ze is wel ver afgericht en pakt alles makkelijk op. Dressuurmatig kent ze heel veel, ze heeft goede bewegingen, maar een wat weke rug. Springen heb ik wel met haar gedaan, maar dat was nog in de tijd dat ik niet serieus sprong. Voor mijn gevoel kon ze dat wel redelijk.
Verder heb ik nog wat leuke nakomelingen van Romantico gezien, allemaal niet zulke springers (met onervaren ruiters, dus misschien konden de paarden beter springen dat ze deden) en niet in de sport uitgebracht. Maar toch heb ik met die ene fijne nakomeling van Romantico die ik dus rij zoiets van is het wat voor mijn paard?
Hoe zijn de nakomelingen van Romantico op zich? Zijn het wel echte sportdieren? Zijn er wel nakomelingen van hem op Z niveau uitgebracht? Wat zijn z'n zwakke punten? Bij wat voor merries moet je wel of niet dekken? Veel nakomelingen van hem vallen in de ponymaat, hij lijkt dus verkleinend te fokken?
Ik heb zelf als doel een veelzijdig paard, dus niet een springpaard dat niet kan lopen en een dressuurpaard dat niet kan springen. Het moet een paard zijn dat beide op basisniveau goed kan. Dus voor de amateurruiter. Zelf doe ik namelijk alles, dressuur, springen, aangespannen, buitenritten (mijn merrie moet dit alles nog leren, is nog niet onder het zadel of aangespannen beleerd). Mijn doel is ooit ergens Z mee te worden. Maar ik wil me niet toeleggen op 1 tak van sport.
Mijn merrie (Lennard X Zeoliet X Pele) heeft een wat korte rug (zou wat langer mogen van mij), een wat steil achterbeen (dit vind ik niet echt erg, dus hoeft niet verbeterd te worden van mij). De bewegingen zijn goed, en hier wil ik niets op toegeven.
Ik heb een hekel aan toontredende paarden (frans vind ik minder storend), dus dit mag een hengst niet doorgeven. Franse stand liever ook niet.
Hoefvorm vind ik ook belangrijk (de merries van Romantico die ik gezien heb hadden veelal wat grote platte hoeven, ik denk dat dit door opfok komt, ze komen oorspronkelijk bij dezelfde fokker vandaan).
Mijn paard heeft vrij kleine hoeven, wel goed van vorm. Eigenlijk hoeft dit niet veranderd te worden, iets groter zou mogen, maar zeker geen platvoeten.
De lengte van de hals van mijn paard zou ook wat langer mogen zijn.
Bij wat voor stamboek moet je de nakomeling registreren? KWPN? (mijn paard is nog veulenboek, moet nog voor stamboekopname) NRPS? Er moet vol papier bij, aan een B-register of halfboek heb ik niet zo veel.
Iemand andere (betaalbare ) suggesties als hengstenkeuze?