Romantico geschikt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Romantico geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:10

Ik rij een Romantico merrie puur recreatief. Deze merrie is nooit in de sport uitgebracht omdat ze elk jaar een veulen krijgt. Maar ze is wel ver afgericht en pakt alles makkelijk op. Dressuurmatig kent ze heel veel, ze heeft goede bewegingen, maar een wat weke rug. Springen heb ik wel met haar gedaan, maar dat was nog in de tijd dat ik niet serieus sprong. Voor mijn gevoel kon ze dat wel redelijk.
Verder heb ik nog wat leuke nakomelingen van Romantico gezien, allemaal niet zulke springers (met onervaren ruiters, dus misschien konden de paarden beter springen dat ze deden) en niet in de sport uitgebracht. Maar toch heb ik met die ene fijne nakomeling van Romantico die ik dus rij zoiets van is het wat voor mijn paard?

Hoe zijn de nakomelingen van Romantico op zich? Zijn het wel echte sportdieren? Zijn er wel nakomelingen van hem op Z niveau uitgebracht? Wat zijn z'n zwakke punten? Bij wat voor merries moet je wel of niet dekken? Veel nakomelingen van hem vallen in de ponymaat, hij lijkt dus verkleinend te fokken?

Ik heb zelf als doel een veelzijdig paard, dus niet een springpaard dat niet kan lopen en een dressuurpaard dat niet kan springen. Het moet een paard zijn dat beide op basisniveau goed kan. Dus voor de amateurruiter. Zelf doe ik namelijk alles, dressuur, springen, aangespannen, buitenritten (mijn merrie moet dit alles nog leren, is nog niet onder het zadel of aangespannen beleerd). Mijn doel is ooit ergens Z mee te worden. Maar ik wil me niet toeleggen op 1 tak van sport.

Mijn merrie (Lennard X Zeoliet X Pele) heeft een wat korte rug (zou wat langer mogen van mij), een wat steil achterbeen (dit vind ik niet echt erg, dus hoeft niet verbeterd te worden van mij). De bewegingen zijn goed, en hier wil ik niets op toegeven.
Ik heb een hekel aan toontredende paarden (frans vind ik minder storend), dus dit mag een hengst niet doorgeven. Franse stand liever ook niet.
Hoefvorm vind ik ook belangrijk (de merries van Romantico die ik gezien heb hadden veelal wat grote platte hoeven, ik denk dat dit door opfok komt, ze komen oorspronkelijk bij dezelfde fokker vandaan).
Mijn paard heeft vrij kleine hoeven, wel goed van vorm. Eigenlijk hoeft dit niet veranderd te worden, iets groter zou mogen, maar zeker geen platvoeten.
De lengte van de hals van mijn paard zou ook wat langer mogen zijn.

Bij wat voor stamboek moet je de nakomeling registreren? KWPN? (mijn paard is nog veulenboek, moet nog voor stamboekopname) NRPS? Er moet vol papier bij, aan een B-register of halfboek heb ik niet zo veel.

Iemand andere (betaalbare ) suggesties als hengstenkeuze?

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 21:31

Ik heb een Romanticoveulen van dit jaar.Mijn merrie heeft een lange bovenlijn en platvoeten maar is verder een zeer goed gebouwd en bewegend dier. Mijn veulen heeft juist kleine smalle voetjes en een mooie bovenlijn. De andere nakomelingen die ik van hem heb gezien zagen er allemaal zeer aansprekend uit. Maar ik denk dat hij te weinig heeft gedekt om sportresultaten te zien.

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:35

Ik weet ook dat Romantico veel pony's gedekt heeft, en zeker daar duidelijk ponyachtige nakomelingen geeft. Ik heb een paard, dus maat moet hij wel houden. Is jouw veulen een beetje een 'paardentype'?

jollyjoker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:12

Is zeker wel een paardentype maar merrie is ook maar 1.63m Dus groot zal ze niet worden. Ze is nu wel een paardenmaat als ik haar vergelijk met leeftijdsgenootjes.

Elinaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:20

ik verzorg 3 nakomelingen van hem , ze lijken alle drie inderdaad klein te blijven, paarden maar da in de ponymaat. misschien krap aan paardemaat. ze hebben wel alle 3 een lange rug, maar er is nog niet 1 ingereden, dus hoe ze onder het zadel lopen weet ik niet, alle drie zijn ze vreselijk verschillend, dus qua karakter kan ik ook niet echt wat vertellen, behalve dat ze erg mensgericht zijn.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 19:46

Die van mij wordt eind april 2 jaar en is nu 1.57cm, haar moeder (Bajarna zie de site van Romantico) is zelf ook maar 1.65cm dus ik vermoed dat mijn veullie wel groter wordt. Geen platvoeten...volgens mijn hoefsmid (hoofcare) zelfs heel goede gelijke voeten. Karakter is SUPER, een erg dominant typetje richting mijn andere paarden, maar voor mij heel makkelijk in de omgang, is absoluut nergens van onder de indruk.

meest recente foto :

Afbeelding

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:01

Ik heb een tijdje gereden op de manege waar Romantico staat en daar ook wel veel nakomelingen van hem gezien. Hij heeft veel pony's gedekt maar als ie paarden dekt dan worden ze ook wel redelijk aan de maat.
Ze zijn allemaal koel in de kop maar wel super actief en bereid te werken, kunnen leuk sjouwen en ook een aardige sprong maken.

Als je meer informatie wilt of wilt weten of Romantico bij jouw merrie zou passen kun je er natuurlijk altijd even een mailtje/telefoontje aan wagen! www.romantico.nl

Heb je geen foto van je merrie?

Saafje

Re: Romantico geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:12

germie schreef:
Ik rij een Romantico merrie puur recreatief. Deze merrie is nooit in de sport uitgebracht omdat ze elk jaar een veulen krijgt. Maar ze is wel ver afgericht en pakt alles makkelijk op. Dressuurmatig kent ze heel veel, ze heeft goede bewegingen, maar een wat weke rug. Springen heb ik wel met haar gedaan, maar dat was nog in de tijd dat ik niet serieus sprong. Voor mijn gevoel kon ze dat wel redelijk.
Verder heb ik nog wat leuke nakomelingen van Romantico gezien, allemaal niet zulke springers (met onervaren ruiters, dus misschien konden de paarden beter springen dat ze deden) en niet in de sport uitgebracht. Maar toch heb ik met die ene fijne nakomeling van Romantico die ik dus rij zoiets van is het wat voor mijn paard?

Hoe zijn de nakomelingen van Romantico op zich? Zijn het wel echte sportdieren? Zijn er wel nakomelingen van hem op Z niveau uitgebracht? Wat zijn z'n zwakke punten? Bij wat voor merries moet je wel of niet dekken? Veel nakomelingen van hem vallen in de ponymaat, hij lijkt dus verkleinend te fokken?

Ik heb zelf als doel een veelzijdig paard, dus niet een springpaard dat niet kan lopen en een dressuurpaard dat niet kan springen. Het moet een paard zijn dat beide op basisniveau goed kan. Dus voor de amateurruiter. Zelf doe ik namelijk alles, dressuur, springen, aangespannen, buitenritten (mijn merrie moet dit alles nog leren, is nog niet onder het zadel of aangespannen beleerd). Mijn doel is ooit ergens Z mee te worden. Maar ik wil me niet toeleggen op 1 tak van sport.

Mijn merrie (Lennard X Zeoliet X Pele) heeft een wat korte rug (zou wat langer mogen van mij), een wat steil achterbeen (dit vind ik niet echt erg, dus hoeft niet verbeterd te worden van mij). De bewegingen zijn goed, en hier wil ik niets op toegeven.
Ik heb een hekel aan toontredende paarden (frans vind ik minder storend), dus dit mag een hengst niet doorgeven. Franse stand liever ook niet.
Hoefvorm vind ik ook belangrijk (de merries van Romantico die ik gezien heb hadden veelal wat grote platte hoeven, ik denk dat dit door opfok komt, ze komen oorspronkelijk bij dezelfde fokker vandaan).
Mijn paard heeft vrij kleine hoeven, wel goed van vorm. Eigenlijk hoeft dit niet veranderd te worden, iets groter zou mogen, maar zeker geen platvoeten.
De lengte van de hals van mijn paard zou ook wat langer mogen zijn.

Bij wat voor stamboek moet je de nakomeling registreren? KWPN? (mijn paard is nog veulenboek, moet nog voor stamboekopname) NRPS? Er moet vol papier bij, aan een B-register of halfboek heb ik niet zo veel.

Iemand andere (betaalbare ) suggesties als hengstenkeuze?

`
Ik heb een 12 jarige romantico merrie echt super lief en daar sta ik op het moment m1 mee bijna m2 maar ze is wel een pony.

Guuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 20:16

een vriendin van mij heeft er een van Romantico. Best een dominant beestje. Springt wel erg goed en loopt leuk dressuur.