Geen dekbewijs, geen stamboekpapieren en dus geen paspoort?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MirjamN

Geen dekbewijs, geen stamboekpapieren en dus geen paspoort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 17:07

Ik heb een paard waarbij geen dekbewijs is afgegeven en dus zitten er ook geen stamboekpapieren bij. Ik weet wel met bijna 100% zekerheid wie de vader en moeder zijn.

Een paspoort met de namen van de ouders geven ze alleen af als er stamboekpapieren bij het paard zitten en die krijg je pas als je een dekbewijs hebt. Een dekbewijs achteraf afgeven is onmogelijk. DNa-onderzoek om aan te tonen wie de vader en moeder zijn is onvoldoende om stamboekpapieren op te krijgen. Kortom, het is op die manier niet mogelijk om een paspoort met ouders erin aan te vragen.

Zijn er mensen met hetzelfde probleem?
Hoe dit op te lossen?
En waarom is dna-onderzoek voldoende om criminelen achter de tralies te krijgen en niet voldoende om een paard in een stamboek in te schrijven?
Graag oplossingen, want ik wil een startkaart aanvragen met een paspoort met ouders!

groeten,
Mirjam

Rozebottel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 17:20

Ligt aan het stamboek, denk ik. Ik heb het DNA-onderzoek laten lopen via het stamboek en nu heb ik in het paspoort wel de ouders staan. Dus het kàn wel! (In mijn geval ging het om het Appaloosa Stamboek.)

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:18

Als jij werkelijk weet welke goedgekeurde hengst de vader is, en wie de moeder is, kan je het beste een plukje manen van de moeder en een plukje manen van je eigen paard naar het betreffende stamboek opsturen.
Alleen dan kunnen ze matchen op afstamming en het papier van je paard bepalen.
Is de vader ongekeurd, dan is een pluk manen van de vader ook nodig. HEt zal je vast wel wat centen kosten, dat wel...

Als jij het perse wilt en je hebt er geld en tijd voor over, dan is het de moeite waard.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:30

Ik moest mijn KWPN merrie in Duitsland inscrijven bij zeg maar de Duitse KNHS. daar ik nooit geen KWPN paspoort bij haar heb gekregen terwijl ze gwoon op naam staat en een stamboek papier heeft. Ze heeft nu een gewoon paspoort zonder afstamming erin. Dat moet volgens mij in Nederland ook mogelijk zijn

geral

Re: Geen dekbewijs, geen stamboekpapieren en dus geen paspoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:30

Ik heb gewoon een paspoort bij een paard, waar geen papieren van zijn, de ouders zijn wel bekend.
Deze worden dan niet vermeld in het paspoort, maakt me dan ook helemaal niks uit, als ik maar een paspoort heb en kan starten

Dus gewoon chippen, paspoort aanvragen, ouder onbekend accepteren, klaar ben je

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:31

Het lijkt me op zich wel logisch dat je geen stamboekpapier krijgt, omdat het ongeregistreerd is geweest. Ik snap niet dat ze over een paspoort moeilijk doen, daar kun je toch niet mee naar de keuring ofzo.

Kun je niet nog eens bellen en het hele verhaal uitleggen en dan vragen of het toch mogelijk is?

maessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 20:17

In een paspoort worden idd alleen de gegevens overgenomen vanaf de stamboekpapieren. Maar wat is de reden dat je zo graag die gegevens in het paspoort wilt? Voor de keuring maakt het verder geen verschil. Bij aanvraag van een startkaart kun je zelf de afstamming invullen op het aanvraagpapier. Ik weet alleen niet in hoeverre de Knhs dit overneemt op de startkaart. (Oftewel of ze dit daar ook perse willen controleren) Anders blijft alleen het dna laten trekken over.

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 07:29

Hai! Bedankt voor alle leuke reacties!

Tsja, waarom wil ik zo graag zijn ouders in zijn paspoort? Ik heb erg mijn best moeten doen om erachter te komen en nu ik het dan ook eindelijk weet, vind ik het gewoon leuk om het ook echt in zijn paspoort te hebben en papieren erbij te hebben. Dan kan ik misschien ook wel met hem naar een keuring. zoals iedere paardeneigenaar vind ook ik de mijne helemaal geweldig en supermooi, dus zou het misschien wel leuk zijn om naar de keuring te gaan...

Het is dus het Haflingerstamboek en daar zijn ze niet zo makkelijk. Maar als ik het voorbeeld van het Appaloosa stamboek kan geven, zijn ze misschien wel voor rede vatbaar?!

Als het echt niet anders kan, dan maar een paspoort zonder ouders, maar liever niet. Ik begin steedsa meer zin te krijgen om landelijk te gaan starten en dan heb ik dat paspoort wel nodig...

Heb verder geen verstand van fokkerij en afstamming, maar ik neem aan dat omdat het een ruin is die afstamming alleen voor de keuring interessant is en verder nergens voor (misschien voor de verkoop, maar dat was ik niet van plan!)?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 07:50

eerlijk gezegt, vind ik dat je contact met de hengstenboer moet opnemen, waar de moeder gedekt is,
en niet achet zijn rug om.

Bobbie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:18

Vaak is het zo dat er nooit geen dekgeld is betaald, geen dekbewijs dus en geen papier op je paard.....
Een gewoon paspoort is altijd aan te vragen.
Alleen dan de vraag, heeft het wel zin om bij een ruin heel dat traject door te lopen.
Als je er een fijn paard aan hebt is toch het belangrijkste.... fokken ku je er toch niet mee, dus afstamming is dan geen must...
Succes verder...

serenta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:40

Ik weet dat het bij meerdere stamboeken wel kan om via dna op eigen kosten de ouders in het paspoort te laten vermelden.

MirjamN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 18:13

Uiteraard heb ik al met de hengstenhouder contact opgenomen. Zij zijn zo vriendelijk geweest om nog eens goed t zoeken of ze het dekbewijs nog hadden liggen, maar helaas. Ik heb hen ook gevraagd of ze eventueel zouden willen meewerken aan een dna-onderzoek en dat was geen probleem. Kan er zo naar toe voor een plukje manen. Ze mogen echter niet achteraf een dekbewijs meer afgeven, dus daar kunnen ze me niet mee helpen.

Als het al te lastig wordt heb ik geen keus dan een gewoon paspoort aan te vragen, maar het is het proberen aard, niet? Het schijnt dat bij KWPN-ers dna-onderzoek wel gaccepteerd wordt, dus waarom moet het KvtH nou zo moeilijk doen?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:28

vraag eens per pb aan rubywhite,
zij kan je vast meer vertellen

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 18:55

Hebben ze aan alleen het DNA van de vader genoeg?

Je kunt je ook afvragen welke meerwaarde het heeft voor een ruin om zoveel geld uit te geven om de afstamming beschreven te krijgen in het paspoort...
Welke uiterlijk als enige verschil de opdruk van de KNHS heeft en voor de rest identiek is...

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 17:29

Paspoort (zonder papa en mama) is binnen, maar heb wel dispensatie aan het bestuur gevraagd... ben nog in afwachting van hun antwoord!