Informatie over kwpn hengst Bredero!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Informatie over kwpn hengst Bredero!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 22:04

Hallo allemaal.
Ik ga morgen avond kijken bij een 14 jarige ruin van Bredero en ken eigenlijk de hele hengst niet.
Ik zou graag wat informatie over hem willen hebben.
Enkele dingen die ik graag wil weten:
- Wat hij zelf heeft gelopen.
- Hoe zijn nakomelingen zijn kwa karakter en uitstraling.
- Hoe zijn nakomelingen het doen in de sport(deze ruin is Z2 dressuur)
En alles wat er nog meer van hem is is welkom ojah een een keuringsrapport van hem als iemand dat heeft

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-06 22:09

Als het kan ook een foto van hem

KWPN_FAN

Re: Informatie over kwpn hengst Bredero!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 22:15

Staat die niet heel toevallig te koop bij Cor Litjens in Ewijk???

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:05

Bredero 83.150 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 03-03-1983
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.67 m
Pijpomvang: 20.5 cm

Verrichting 1986
Stap 6
Draf 6.5
Galop 7
Rijproef 6.8
Springen ohz 7
Springen vrij 7.5
Terreinproef 6
Karakter 7
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 7

Totaal: 69.8 punten
Plaatsing: 16e van 24 (17)

Fokker: H. ten Hoor, Appelscha

Notaris Keur x Resula Keur Pref van Makelaar Keur x Manuela Keur Pref van Exilio xx x Josephine Keur van Epigoon Pref x Fieka Ster van Utopia

Hengst met veel ras en kwaliteit. Doet nog iets beknopt aan en zou robuuster gebouwd kunnen zijn. De hals is even kort en breed aangezet. De croupe is mooi gevormd en goed gespierd. Het fundament zou over het algemeen royaler kunnen zijn.

Moederrapport
Een charmante verschijning met veel kwaliteit en hardheid. Ze komt uit een beste merriestam waaruit o.a. ook de hengst Maykel is geboren. Het hoofd is fraai en sprekend. Van de goede bovenbouw vallen hals en croupe is gunstige zin op. De schouder is wat steil gebouwd en in verband hiermede is de schoft niet te lang. Het beenwerk is hard en droog en goed gesteld. Resula toonde de bewegingen gemakkelijk met een beste stuwing vanuit de achterhand en een mooie staartdracht. De schoudervrijheid zou iets royaler kunnen. Ze heeft een IBOP-proef afgelegd met 84 punten. Deze merrie heeft evenals haar moeder, grootmoeder en overgrootmoeder deelgenomen aan de UTV als fokmerrie aan de hand.
Stokmaat: 1.64 m

Verrichting Ermelo 1986
Gehoorzaam, eerlijk, dikwijls gespannen. Bij begin onderzoek al zadelmak. Doordat hij snel gespannen raakt is hij moeilijk aan het werk te zetten. Wegens gespannenheid maar ook vanwege het niet gesloten kunnen gaan extra gelongeerd. Mede hierdoor zijn verrichtingen verbeterd en is hij zijn rug meer gaan gebruiken. Ontspannen is hij plezierig te rijden. Steekt regelmatig punt van zijn tong uit zijn mond. Stap voldoende. Stapt in een tamelijk hoog ritme en vertoont soms een onregelmatige pas. Draf vooral in begin onderzoek achter wijd bij hoger tempo. In de loop van het onderzoek is draf verbeterd tot makkelijke, ruime draf. Plaatst rechterbeen nog wel eens buiten de massa. Galop nog enigszins wisselvallig, kan makkelijk en goed galopperen maar is nogal eens onregelmatig. Bij springen goed gebruik van rug en hals, goed oog. Ook bij springen presteert hij wisselvallig. In terrein tamelijk gehaast en te gespannen. Slaat na de sprong achteruit. Voldoende bereidheid om te werken. Ervaart werk als tamelijk licht. Ruim voldoende aanleg als dressuur- en springpaard, voldoende aanleg als terreinpaard. Bij aankomst rijke voedingstoestand. Is tijdens onderzoek opgedroogd. Eet normaal. Rustig stalgedrag.

Afstammelingen 1988 (veulens)
Uniforme groep, voldoende ontwikkelde en voldoende rijtypische veulens met veel ras. Ze zijn wat ondiep en kort geribd. Het hoofd is doorgaans goed gevormd, enkele veulens hadden een bijzonder sprekend hoofd, andere wat minder. De hals is goed van vorm met goede nek. Hoewel iets beter bij de uitgezochte veulens, bleek de schoft voldoende ontwikkeld te zijn en voldoende doorlopend. Bij een nagenoeg steeds goede ligging kon de schouder even meer lengte hebben. Rug- en lendenpartij zijn goed. De croupe is goed gevormd en bespierd, maar kon meer lengte hebben; ook de broekspier zou langer door mogen lopen. Het voorbeen is goed gesteld maar zou meermalen royaler uitgevoerd mogen zijn. De veulens bleken vrij consequent frans te zijn in de voorstand. Het achterbeen is voldoende gebouwd en gesteld. Het beenwerk straalt over het algemeen kwaliteit uit. In stap bleken de uitgezochte veulens beter te zijn; de geprikte veulens bleven in stap wat kort. De draf heeft wel voldoende ruimte, mara mist het dragende en ondertredende achterbeen. Bovendien doet de draf stug aan. Het voorbeengebruik in draf is goed.
De veterinaire bemerkingen hebben betrekking op een spronggewricht, dat dikwijls weinig ontwikkeld is en knobbelig van structuur.

Kort samengevat: voldoende ontwikkelde en voldoende rijtypische veulens met veel ras. In draf zou het achterbeen beter onder kunnen treden.
Getoond: 14 veulens uit 48 dekkingen.

1995 overleden

Competitie
1987/1988 Springen Cat. A -- onvolledig
1989/1990 Springen Cat. B -- onvolledig
1990/1991 Dressuur Cat. B -- onvolledig

Dekstations
1986-1988 H. ten Hoor, Langedijke
1989 H. ten Hoor, Langedijke & J. Jurrius en zn, Vorden
1990-1992 J. Jurrius en zn, Vorden
1993 D'Achard van Enschut, Maasdijk
1994-1995 J. Jurrius en zn, Vorden

Fokregistratie
Totaal 278 veulens uit 371 dekkingen.

Bredero is gefokt uit de merrie Resula die eveneens de moeder is van de KWPN hengst Caritas. Beide hengsten zijn op jonge leeftijd overleden, Bredero is overleden aan koliek.

Bredero geeft paarden die zowel kunnen springen als aardig kunnen bewegen. Wel zijn het vaak een beetje onbehouwen drammerige types.

Mijn merrie Kaminka (foto's zie profiel) komt uit een Brederomerrie.

Ik heb nog foto's van Bredero, zal zo even kijken of ik ze kan plaatsen.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:11

Okee, twee foto's van Bredero:

Afbeelding

Afbeelding

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:23

Hoihoi,

Bredero's staan verder bekend om hun ehhh niet zo fijne karakter!
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, maar je kan er rekening mee houden.
Wat zit er nog verder achter qua bloed?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:02

Ja, zoals ik al schreef zijn Bredero's vaak drammerig en onbehouwen. Schijnt van zijn vader Notaris af te komen, die stond ook bekend niet zulke lekkere karakters te geven. Het gespannen zijn wat in Bredero's verrichtingsverslag staat vind ik wel terug bij mijn merrie. Die is kipmak maar kan soms echt zo gespannen zijn dat ieder geluidje genoeg is om compleet te exploderen.

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 21:07

Heej hallo
Ik ben toenet wezen kijken en het beestje was echt schaapmak hij was zo lief en ik was meteen verkocht
Hij had alleen een bultje op zijn voorbeen maar dat kan geen kwaad(zijn foto's en alles van gemaakt).
We gaan nog even overleggen en zaterdag nog een keertje rijden en dan gaan we onderhandelen over de prijs als het goed gaat met het rijden(als het goed is )

@KWPN_FAN: Ja dat is dat paardje ja
Ken je hem?

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:43

Nou, leuk joh! Wel foto's plaatsen dan hè!

Dustinlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-06 16:33

@ Mieke: Tuurlijk zal ik dat doen.
Ik moet alleen eerst nog bij één ander paard kijken en misschien nog bij stal felicia(kennis van ons)staat men eigenlijke droompaard alleen die is hengst en daar kan ik niet mee op stal aankomen en tjah me pa vind dat ruinen zo'n gedoe..

naomi_jamir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:12

Hey,
ik heb ook een ruin van de hengst bredero,
hij is helemaal niet opdrammerig of wat vele ook zeggen.
ik heb er gelukkkig geen last van hij is super lief en betrouwbaar.
verder vind hij springen erg leuk en buitenrijden. Pling
Groetjesss

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:11

Dit is al een oud topic, daarom een slotje. Naomi_jamir heeft zelf al een recent topic lopen op FB.