Kan een hengst van 9 maanden vruchtbaar zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Kan een hengst van 9 maanden vruchtbaar zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:56

Mijn 9 maanden oude hengstje sprong vandaag op mijn 4 jarige merrie.
Hij sprong zo'n beetje aan de zijkant, maar mijn merrie bleef toch maar mooi staan.

Het zou verder geen probleem zijn als hij haar zou dekken, ze gaat anders komend voorjaar sowieso naar een dekhengst toe.
Alleen de tijd is nu wat minder, maar volgens mij is het nog niet raak.
Kunnen ze met 9 maanden al wel vruchtbaar zijn?

De merrie is overigens NIET zijn moeder, daar is hij met 6 maanden van afgespeend.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:58

Yep met 9 maanden zou hij al vruchtbaar kunnen zijn. Das moeilijk te zeggen, de ene wordt nu eenmaal sneller vruchtbaar als de andere, maar het is idd mogelijk...

Het kan echter net zo goed zijn dat hij het springen wat aan het oefenen is, maar zijn zwemmertjes nog niet paraat zijn

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 16:51

ja kan ik heb ook wel eens het spoelen van een dure fokmerrie moeten betalen omdat mijn 10maanden oude veulen er vroeg bij was

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 17:43

Hihi. Het kan best. Zou je een veulen van hem willen? Anders zou ik ze ff splitsen.
Op de manege hadden we ook een hengst die iets sneller was dan verwacht. Niet zo erg, maar zijn slachtoffer was pas 18 maand ofzo toen ze moest bevallen :S . Wel goed gekomen. Is nog een heel erg leuk veulen uitgekomen!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:40

Ze kunnen zelfs met een half jaar al vruchtbaar zijn. Ik zou ze maar snel uit elkaar halen als ik jou was.

Joscaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 18:52

Als je geen veulen van hem wilt, zou ik ze snel uit elkaar halen.
Wil je wel een veulen van hem: Dan maakt het niet veel uit, (Volgens mij )

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 00:44

Kan inderdaad heel goed.
Ik ken ook een voorbeeld van een hengst die dekte op een leeftijd van 8 maanden. Hij stond in het land met een jaarlingmerrie, en ze dachten dat dat nooit kon.
Wel dus, merrie is nog voor haar 2e bevallen van een hengstje.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:24

Kan heel erg goed....
een paar jaar geleden maakte onze staleigenaar ook de fout om zijn merrieveulen van bijna eenjaar en zijn hengstveulen van bijna dezelfde leeftijd bij elkaar te zetten.
Hij dacht niet dat ze allebei al vruchtbaar zouden zijn.
De merrie is gedekt met als gevolg dat ze met haar bijna 2 jaar al een veulen had.
Het arme dier wist niet wat ze er mee aan moest want ze was zelf immers nog een kind.
De merrie is best klein gebleven (1.61m)
Dit jaar heeft hij 1 hengstveulen bij 3 merrieveulens staan en ik denk dat hij binnenkort het hengstje apart moet gaan zetten, maar dat zal hij nog wel denken van niet.

Taron

Re: Kan een hengst van 9 maanden vruchtbaar zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:30

mijn hengstje is ook pas verkocht toen hij 7,5 maand was, hij sprong wel steeds op de shet en kwpn die bij mn haflinger liepen. dan bleven ze wel staan, maar wij dachten dat hij toch niet kon dekken. maar toen we het aan de veearts vroegen zei hij dat het best zou kunnen. sommige veulens zijn vroeg vruchtbaar zei hij.
ik zou het niet erg vinden als hij ze gedekt zou hebben, mn oma waar de paarden staan wel, die zit er dan mee.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 20:14

Je weet mijn advies...

En ach, anders volgend jaar een zoon of dochter van Kaylen en Darlah

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 21:07

Oei, Elke.
Ja dat kan inderdaad.

Ook wel leuk, een veulen van Kaylen en Darlah.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:31

alex66 schreef:
ja kan ik heb ook wel eens het spoelen van een dure fokmerrie moeten betalen omdat mijn 10maanden oude veulen er vroeg bij was

hahah
Maarja; het kan dus!

_Evelyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 23:02

Ja, het is inderdaad mogelijk!
Onze (tinker)hengst heeft op de VEULENWEI toen hij 1 jaar was een uitgebroken knol gedekt die echt veel moeite had met drachtig worden. Haar eigenaar had het zelfs al opgegeven! Het resultaat: een tinkerknol haha! Die eigenaar helemaal blij natuurlijk, wij iets minder. Beter uit elkaar halen dus als je liever nog geen veulentje van Darlah (jep, ik ken haar ook van de TB) wilt!