Wat zijn de voor,- en nadelen van en natuurlijke dekking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odeale

Wat zijn de voor,- en nadelen van en natuurlijke dekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-06 10:57

Titel zegt het al..

Komt het ook wel eens voor dat een merrie niet wil? En dan....?

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:03

als een merrie goed hengstig is , wil ze eigenlijk altijd wel,
wij hebben een friese merrie natuurlijk laten dekken, omdat ze van ki niet drachtig werd, (olrick dekt nog natuurlijk)
we hebben wel eens meegemaakt, dat onze eigen bonte hengst niet een stalmaat wou dekken, terwijl zij wel wou,
na veel klungelen hebben we haar een dek van een andere willige merrie opgedaan, en voila niks meer aan de hand,
ik zie eigenlijk geen voor of nadelen van het natuurlijk dekken

maar een merrie die echt niet wil, is ook niet willig genoeg

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:12

Nadeel:

Kans op beschadeging van zowel binnen als buitenkant van de merrie....en hengst....

Kans op veel meer smerigheid/infecties in de baarmoeder,een hengst die bv niet veel dekt, en dekt met een smerig geslachtsdeel...of infecties door bv het dekken van een smerige merrie....

Een goede hengst dekt de merrie pas als ze tegen of eisprong zit of net heeft gehad......als je te vroeg bent, heeft het geen zin om te dekken en je vervuild IMO alleen de baarmoeder er mee....

Je hebt ook van die hengsten die verkrachten een peerd zowat...daar kunnen ze wel intern van beschadigen....zeker als ze nog niet op hun hoogtepunt van de hengstigheid/eisprong zitten.....

IMO is KI met vers sperma, dus onverdund zo uit de hengst dan in de merrie, een mooie tussenweg.

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:23

Citaat:
Nadeel KI:

Kans op beschadeging

Kans op veel meer smerigheid/infecties in de baarmoeder

Een
"goede hengst"

dekt de merrie pas als ze tegen of eisprong zit of net heeft gehad.....

.als je te vroeg bent, heeft het geen zin om te dekken en je vervuild IMO alleen de baarmoeder er mee....

Je hebt ook van
"die hengsten"
die verkrachten een peerd zowat...daar kunnen ze wel intern van beschadigen....zeker als ze nog niet op hun hoogtepunt van de hengstigheid/eisprong zitten.....

.

nl. er is wat dat betreft geen verschil Bij KI wordt ze altijd " gedekt " (betalen in het dekboek)

Lees Hengsten als inseminator.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:32

ceasario schreef:
Citaat:
Nadeel KI:

Kans op beschadeging

Kans op veel meer smerigheid/infecties in de baarmoeder

Een
"goede hengst"

dekt de merrie pas als ze tegen of eisprong zit of net heeft gehad.....

.als je te vroeg bent, heeft het geen zin om te dekken en je vervuild IMO alleen de baarmoeder er mee....

Je hebt ook van
"die hengsten"
die verkrachten een peerd zowat...daar kunnen ze wel intern van beschadigen....zeker als ze nog niet op hun hoogtepunt van de hengstigheid/eisprong zitten.....

.

nl. er is wat dat betreft geen verschil Bij KI wordt ze altijd " gedekt " (betalen in het dekboek)

Lees Hengsten als inseminator.

Ben ik t niet mee eens....

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:48

sigrid1182 schreef:
[
Ben ik t niet mee eens....
[/quote]

Inseminatie is het inbrengen ( of prutsen) in de baarmoeder tot de eileiders toe.

Natuurlijke dekken duwt ie zijn .............tot BM-mond.

Moet je eens op de stations na 1 Juni eens kijken hoeveel "vuile"merries er komen die behandeld zijn via KI.

De Da-kosten zijn nog nooit zo hoog geweest sinds de invoering van KI.

Een normale hengst dekt geen vuile merrie.

Maar een Inseminator insemineert bijna altijd.

Dus gooit er nog even een hoop extra verdunnings eiwit( voeding) bij de bacterien bij.

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 13:58

das jou mening, mijn ervaringen zijn duidelijk anders....

maar mag ik bedanken, ik heb geen zin om een discussie op gang te brengen...

meningen verschillen...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 15:32

sigrid1182 schreef:
Nadeel:

Kans op beschadeging van zowel binnen als buitenkant van de merrie....en hengst....

Kans op veel meer smerigheid/infecties in de baarmoeder,een hengst die bv niet veel dekt, en dekt met een smerig geslachtsdeel...of infecties door bv het dekken van een smerige merrie....

Een goede hengst dekt de merrie pas als ze tegen of eisprong zit of net heeft gehad......als je te vroeg bent, heeft het geen zin om te dekken en je vervuild IMO alleen de baarmoeder er mee....

Je hebt ook van die hengsten die verkrachten een peerd zowat...daar kunnen ze wel intern van beschadigen....zeker als ze nog niet op hun hoogtepunt van de hengstigheid/eisprong zitten.....

IMO is KI met vers sperma, dus onverdund zo uit de hengst dan in de merrie, een mooie tussenweg.

Ik ben het eens met de nadelen die je hebt opgeschreven. Een hengstenhouder kan een boel van de bovenstande punten voorkomen. Ik heb eens een hengst gezien die echt op commando van de eigenaar kon dekken, dus 1,2,3 en hup..
Beschadigingen van buiten heb ik wel veel vaker gezien en gehoord, beschadigingen van binnen echter nog nooit, maar ik kan me voorstellen dat er een klein kansje is dat dat zou kunnen gebeuren. Dat IMO (KI met vers sperma) is echt ideal je sluit dan alle nadelen uit van zowel KI als natuurlijk Dekken. Zeker voor oudere merrie's die niet meer zo makkelijk pakken en vaak met KI (vedund) niet dracht willen worden.

Als dat natuurlijk dekken netjes is geregeld zie ik opzich geen problemen. De merries worden bijvoorbeeld gebracht op het hengstenstation, de merries worden geschauwd, hengstenhouder kan dan aan de kleur van het vocht dat de merrie afgeeft (groene kleur) zien dat de merrie echt goed hengstig is. vevolgens word de merrie om de 2 dagen 1 maal gedekt. Na 1 wk vindt de merrie het wel genoeg geweest over het algemeen. Voorwaarde is wel dat de merrie goed schoon is alvorens zij op het station ankomt. Deze methode daar worden de meeste merries wel dracht mee en er hoeft geen dierenarts bij te komen, dat scheelt toch ook een boel kosten en dat is altijd meegenomen, want het fokken brengt immers al veel kosten met zich mee en is over het algemeen ook geen vetpot.

Voor wat oudere merries die niet meer goed dracht willen worden is het wellicht verstandiger deze zeer profecioneel te laten begeleiden.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:02

liannes schreef:
als een merrie goed hengstig is , wil ze eigenlijk altijd wel,
......

maar een merrie die echt niet wil, is ook niet willig genoeg

Ben ik het niet mee eens. We hebben een ponymerrie gehad die zich (natuurlijk) op vreemd terrein NIET wilde laten dekken, ook al stond ze zo hengstig als het maar zijn kon. De dame wilde blijkbaar de privacy van haar eigen stal...

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 22:50

Merries laten zich vaak moeilijk dekken. Meestal is het angst (maiden merrie) en gaat het na 1 dekking vaak beter maar er zijn ook merrie die gewoon altijd lastig te dekken zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 02:43

KI dekken heeft heel veel voordelen: De merrie hoeft niet eerst op EVA en CEM getest te worden ( ziektes overdraagbaar met dekken ) De merrie en de hengst lopen veel minder kans op beschadigingen ( je moest een weten wat één staarthaar kan aanrichten op het geslachtsdeel van de hengst ) De hengst kan relatief meer dekken want uit één sprong haal je meerdere dekkingen. Het voordeel hiervan is ook dat de hengst veel minder belast wordt. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Ik ben tegen natuurlijk dekken en wel omdat merrie's in Nederland niet eerst worden getest op CEM en EVA.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 04:32

De nadelen die hier genomd worden zijn aanwezig.

Ik heb mijn merrie 1 x natturlijk laten dekken toen door Epilot.
Epilot wou het niet op de bok dus vandaar.
Ik heb toen geen nadelen ondervonden.
Mijn merrie ging er direct voor staan.
Had geen beschadigingen en was in 1x drachtig.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 10:17

qwij hebben ook nog geen nadelen gehad van natuurlijk dekken, en we doen dat al 10 jaar,
maar dat zegt inderdaad niet dat het niet eens mis kan gaan,
wij hebben een fatsoenlijke hengst, als de merrie niet wil, dan dringt hij zich niet verder op, terwijl er genoeg hengsten zijn, die er een verkrachting van maken

unamie

Re: Wat zijn de voor,- en nadelen van en natuurlijke dekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 14:41

ik had mijn kwpn merrie (17 jaar geleden) natuurlijk laten dekken door de hengst Utrecht
toe ik haar na een week op ging halen stond ze er ziek bij vond ik
maar de
(jonge) hengstenhouder dacht dat het door heimwee kwam, wat ze at ook slecht
eenmaal thuis zag ik dat er iets helemaal mis was
de DA gebeld en die constateerde een flinke dekbeschadiging van binnen (20 cm.)
paard had hoge koorts en de heleboel was van binnen ontstoken
toen ik navraag deed bij de hengsthouder zei hij, dat ze de eerste keer wel iets bloede ..maar dat dat vaker voorkwam bij merrie's die voor de eerste keer gedekt worden
2 dagen later is ze weer gedekt zonder eerst te checken of er niets kapot was van binnen

ik vind dat de hengstenhouder nalatig is geweest
maar hij vond zelf die ie geen schuld had
dus ik heb geen cent betaald gekregen...
maar wel een rekening van meer dan 1000 gulden van de dierenarts
en ik was bijna mijn merrie kwijt geweest
ze was trouwens niet drachtig geworden van Utrecht
en het jaar daarop heb ik haar bij een ervaren hengstenhouder gebracht en hem de hele geschiedenis verteld.. en haar te laten dekken door een arabische volbloed
daar heeft ze 3 veulens van gehad en dat is allemaal heel goed gegaan
later heeft ze nog 6 veulens gehad van warmbloed hengsten
en ook dat heeft geen problemen meer gegeven
dus een ervaren hengstenhouder is wel heel belangrijk bij een natuurlijke dekking
na deze ervaring ga ik liever voor KI

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:33

unamie,
ik had in jouw situatie precies hetzelfde gedaan

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:16

de meningen zijn hier erg over verdeeld
Unitair (voltairex ramirox joost x rigoletto) ja ja 4 stempel hengsten oprij heeft in zijn 1ste dekjaar 0 merrie's dracht dit via KI. In het Lab hebben ze onderzoeken gedaan, conclusie de hengst leent zich niet voor KI, dat jaar daarop hadden ze weinig keuze, dan maar natuurlijk dekken en ja hoor in 2005 alle meries drachtig op 1 na en laat die ene nu net mijn merrie zijn

Los van de discussie over KI of natuurlijk dekken, vindt ik persoonlijk dat veel mensen die fokken zich niet bewust zijn van de vele risico's die dit met zich mee brengt. Je moet er ook altijd rekening mee houden dat je zowel het leven van je merrie als dat van haar te bekomen veulen op het spel zet.

RodaniaJaman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 18:27

Ik ben het zeer eens met de nadelen die worden genoemd... de kans op ziektes is veelste groot(zeker als je geen goede hengstenhouder heb) en van binnen alles kapot maken die kans is ook groot aanwezig...

Als je bij een goede hengstenhouderij zit wordt de merrie dagelijks geschouwd, de verschijnselen die ze daar bij toont komen over één met een van de schouwprotocollen. zit je in situatie ++++ op het schouwprotocool dan is de merrie klaar om gedekt te worden. Dus als het toch eerder gebeurd is er niet goed gekeken of de merrie wel hengstig is.... Dan heeft het ten eerste weinig zin, zeker als je natuurlijk dekt ze zal de hengst van zich afhouden desnoods met geweld(trappen bijten etc)

KI is juist gekomen doordat te veel hengsten ziektes hadden en dit zo dus werd voortgebracht door het natuurlijk dekken...
Ik meen dat het tegenwoordig is dat de hengst of natuurlijk moet dekken of via KI maar via beide is niet meer toelaatbaar.
Voor de meeste hengstenhouedrij'en is het nu juist makkelijker te insemineren ten eerste word er vaker gebruik gemaakt van DV-sperma en op deze manier kan de hengst ook in het buitenland van de dekdienst gebruik maken...

Dus wees blij dat het tegenwoordig via KI is... het is veiliger en verantwoorder.... En het is echt niet zo dat het insemineren met grof geweld wordt gedaan... ze hebben echt wel door dat de merrie ook gevoelens heeft!!! en zodra het insemineren met geweld gebeurd... dan heb je geen goede hengstenboer!!!

ceasario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 20:22

RodaniaJaman schreef:
En het is echt niet zo dat het insemineren met grof geweld wordt gedaan... ze hebben echt wel door dat de merrie ook gevoelens heeft!!!

Toch leert men snel.