Numero Uno

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Desiree

Numero Uno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:06

Gisteren het volgende te horen gekregen:

Nou is het zo dat we naar een paard zijn wezen kijken in Rossum voor iemand bij mij in het dorp. Merrie was echter te gevoelig voor haar (voor mij een +punt maar voor haar zeer zeker niet) en we begonnen te praten over fokkerij. Ik vertelde van mijn merrie, dat ze geinsemineerd was met Solitair en dat niemand daar zo kapot van was qua springen. En dat ik beter Numero uno had kunnen kiezen, maar dat ik solitair een fijner karakter vond hebben en iedereen al met Numero Uno fokte. Zegt die man; "en dan heb je straks van elke numero uno 10 dezelfden, ze zijn niet gemakkelijk en het kwpn fokt te bloederig en te popperig en daar is die hengst een voorbeeld van. Ik ken er verschillende die onder de maat zijn, zo rond de 1.57m."

Komt er die avond tijdens de springles een kleine merrie, bloedtype van naar zeggen 1.60m (als ze dat wel haalt) binnen lopen, wordt dit jaar 4. 3x raden welke vader..... Die man die ik gesproken had, kreeg toevallig die zelfde dag nog zijn gelijk...

Wat weten jullie nog meer over de nakomelingen van Numero Uno? Kennen jullie er veel, wat zijn de karakters, wat is de schofthoogte?

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:17

Nou wij hebben een Numero Uno! Eennu 3 jarig! Maar hij is van Juni dus eigenlijk nog lang geen 3! Maar goed! Hij staat in mijn profiel bij Winchester! Die met de hele grote witte bles! Hij is nu al 1.68!! Vind ik toch niet erg klein! En als hij zo door groeit word hij bijna 1.80! Dus super groot! Qua karakter is het een leuk paard! Heeft wel snelle achterbenen maar ja dat is een kwestie van wennen!

tienus63

Re: Numero Uno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:28

Kameraad rijdt een 5 jarige in het L, gevoelig beest, maar ja, dat is te verwachten met dit bloed. Een super springer.
Mooi paard om te zien, wel rond de 1.70 mtr, maar ik denk dat de grootte bij deze ook voor een groot deel door de merrie is bepaald, komt uit een Nimmerdor merrie, zijn halfzus is ruim 1,76 (V. Libero H)

MissChoutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:32

Mijn Numero Uno x Fruhlingsball merrie die dit jaar 6 wordt is nu 1.64 en niet propperig. Maar ik ken ze ook van 1.70 dus volgens mij komt dat niet helemaal door Numero Uno zelf dat ze niet zo groot is. Ze zijn er in alle soorten en maten, lang en propperig.
Qua karakter is het precies der vader. Ben op de hengstenshow van de Wiemselbach geweest en zag meneer met z'n voor benen zwaaien en dominant gedrag vertonen, precies mijn merrie. Ze staat nu in training bij Mieke Bokma en die zei al 'als ik niet beter had geweten had ik gedacht dat het een hengst was van drie'. Dat heb ik wel vaker gehoord. En loopt, zelfs toen ze 10 maanden drachtig was, met d'r voorbenen te klauwen als je met haar aan een touwtje loopt en legt ze zo bij je in je nek. Ze is dus behoorlijk dominant en nieuwsgierig maar op het moment dat je op haar gaat zitten is ze soms wat heet met springen maar verder zo mak als een lammetje, heel aanhankelijk, super nuchter en zeer werkwillig en kan behoorlijk goed springen en zoals minnie_muis zei snel met de achterbenen, ik zou haar voor geen goud willen ruilen met een andere merrie. Zou nog wel zo'n paard willen hebben.

Oosterhui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:25

ik heb even gekeken op kwpnstallion en er staat niet bij dat hij klein fokt, gemiddeld genomen dan, je moet in overweging nemen dat er vaak al op voorhand geadviseerd wordt om hem te gebruiken voor grote merries.
Ik heb inderdaad ook gehoord dat het bloederige kleine beestjes zijn, en heb er ook best veel gezien op stal en op de keuring die inderdaad aan die beschrijving voldoen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:49

Numero Uno fokt langgelijnde grote paarden. Ik vond zijn groep nakomelingen vorig jaar op de HK de [naam] van alle hengsten, maar ik ben dan ook niet zo'n fan van Jazz e.d.
Ik heb mijn merrie van Numero Uno als jaarling verkocht, was toen al 1.55, uit een beknopte merrie van krap 1.60.
Ik zou zo'n holsteiner niet snel bloederig en propperig durven noemen, ik neem aan dat hij wel veel op zulke merries (zoals de mijne dus) is gebruikt

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:20

Wij hebben meerdere Uno's gefokt.

Twee uit een merrie die zelf 1.62 was, de veulens waren super mooi maar alletwee E-pony's. Een veulen van Triomphe uit de moeder was wel paard dus dat was mede ook aan vader te wijten, alhoewel moeder klein was en in haar stam ook veel kleintjes voorkwamen.

De ander uit onze beste fokmerrie die nog in ons bezit is. Ze is bijna drie, en super langgelijnd (bijna té), groot (ze wordt zeker 1.70 en daarmee groter dan moeder), fors, sterk, wat week in de rug en een kort hoog kruis (helaas). Eerlijk (brutaal, dat wel) in de omgang, altijd op je af komen. Hoef je nooit te halen.
De merrie lijkt goed te springen, ze laat los een goede sprong zien.

Bloederig is dit dier niet te noemen, maar dat fokt de moeder ook niet. Die fokt, in weerwil van de KWPN hengsten tegenwoordig, sterke paarden met een goed achterbeen, wat te weinig lossigheid en lomp in de omgang, maar super eerlijk en altijd werken, geen hoogte te hoog met het springen.
Deze past precies in dat plaatje, maar is wat lossiger en heeft in beweging een wat mooier benenverloop, dus we zijn er ondanks het minder mooie model van onze Uno, toch blij mee.

Hoe ze het onder het zadel doet weten we over een paar maanden.
Ze lijkt vrij vroeg rijp en we wachten dan ook niet te lang met haar onder het zadel brengen.

Noble-Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:49

Ik verwacht dit jaar een veulen van Numero Uno uit een kleine merrie...
Haar eerste veulen meet nu ruim 1.65 laatste keer gemeten met 16 maanden
Toch kan het maar zo zijn dat ik nu een pony fok alhoewel ik dat natuurlijk niet hoop

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:09

Ik heb ze verschillend gezien.
De laatste waar ik opgezeten heb was echt een klein, heet 'pony'tje', denk dat ie krap aan 1.60 was, maar heb een half jaar geleden ook een flinke kameel van Numero Uno gereden, die ging ruim over de 1.70.
Moet daar misschien wel even bij zeggen dat die uit een Calvados merrie kwam

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 16:13

Afbeelding
Afbeelding

Dit is dus die van ons! [***] zegt al dat hij lang gelijnde en grote paarden fokte nou dit is volgens mij het ideale voorbeeld ervan! Hij komt uit een merrie van 1.68 die keur was. Zijn beenwerk is grof maar het past allemaal wel bij elkaar.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 17:13

Oke, en de karakters over het algemeen genomen. Als voorbeeld passen bijvoorbeeld Amor, Abgar, Saros en Rex magna in het rijtje van "moeilijke paarden", hoewel natuurlijk lang niet al hun nakomelingen zo zijn.

De vraag is, hoort Numero Uno in dit rijtje thuis? Of weten jullie een rijtje waar hij beter in past>?

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:22

Wij hebben ook een Numero Uno gehad. Een schitterend paard met veel front, kon heel goed bewegen en enorm springen. Veel kenners die hem hebben gezien deden er gelijk een bod op.

Hij was op 3-jarige leeftijd ongeveer 1.67m, dus zeker niet klein. Hij was ook absoluut niet popperig.

Ik denk dat de gedachte dat Uno klein, bloederig en popperig fokt komt doordat er veel mensen zijn die een veulen van hem fokken uit een merrie die al niet teveel maat en bot heeft. Wij hebben hem gebruikt bij een grote Burggraaf merrie en we waren absoluut tevreden met het resultaat.

Noble-Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:25

Ik heb er een hekel aan om hengsten in een ' rijtje ' te plaatsen.....
Een groot aandeel van karakter komt ook van de moeder en opvoeding!!
Nee ik waag me niet aan rijtjes....
Ik heb een merrie die niet al te makkelijk is, verwacht een Numero Uno
nakomeling = dus automatisch een draak van een paard????

Nee die vlieger gaat voor mij niet op!!
Ik zie het wel, althans dat hoop ik eerst
maar afwachten of er een gezond veulen komt!!
Prioriteit 1
Laatst bijgewerkt door Noble-Girl op 20-01-06 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:26

Ik had een lastige merrie van Daimler. Pak het verrichtingsonderzoek van mega etter Daimler er maar eens bij. De Lancelot uit deze merrie was een dotje, erg lief en makkelijk, de Numero Uno merrie was erg aanhankelijk en knuffelig, maar was niet van huis te krijgen en kon 'flippen' als ze nerveus was. Heb haar daarom verkocht, het leek mij niet een fijn recreatie en menpaard te worden. Ik denk wel dat het een goed springpaard wordt, ze liet al jong paard een nette sprong zien(wei in en uit...) maar dan wel met een ruiter die met een gevoelig paard weet om te gaan. Het is natuurlijk Libero bloed, maar mijn merrie hielp ook mee, ik denk dat het wel meevalt, dat het goede sportpaarden zijn maar minder geschikt voor de recreatieruiter.
Ze gaat dit jaar voor de keuring.

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 17:30

Ja denk ik ook! De moeder van onze numero uno was iig een watje met een super karakter! Dus aan haar ligt het niet!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 18:20

Trouwens wat een geweldige aftekeningen!

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:12

hmmm daar denkt iedereen anders over! Maar ach het heeft wel wat en als hij goed kan springen ziet niemand dat witte hoofd meer! Als veulen leek het net een kalf!

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:17

Desiree schreef:
Oke, en de karakters over het algemeen genomen. Als voorbeeld passen bijvoorbeeld Amor, Abgar, Saros en Rex magna in het rijtje van "moeilijke paarden", hoewel natuurlijk lang niet al hun nakomelingen zo zijn.

De vraag is, hoort Numero Uno in dit rijtje thuis? Of weten jullie een rijtje waar hij beter in past>?

Wat ik ervan gezien heb wil ik hem niet echt in dat rijtje plaatsen.
Niet dat hij niet een keer een draak fokt, maar over het algemeen gekeken, en dan ook de merrie meegerekend, vind ik het wel meevallen.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:18

minnie_muis schreef:
hmmm daar denkt iedereen anders over! Maar ach het heeft wel wat en als hij goed kan springen ziet niemand dat witte hoofd meer! Als veulen leek het net een kalf!

Haha ja heel aparte aftekening.
Het misstaat hem niet, hij heeft verder geen lomp hoofd ofzo.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 19:43

nou margiet! ik vindt dat ook een super paard zo, vindt het geweldig om te zien. je valt dan wel op op concour.

weet weinig van numero uno.
tequilaros hier op bokt, heeft een numero uno jaarling merrie

radje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 21:40

Wij hebben een Nummero Uno X Boreas
Het is een merrie van 1.63, Ze is bruin en heeft geen aftekeningen
Ze is 6 jaar.

Ze is M2 en bijna de punten voor de Z en ze kan super springen.

Wij hebben haar gekocht toen ze 2,5 jaar was en toen was ze nog E- pony

Haar karakter is erg makkelijk, maar we merken wel, nu ze verder komt in de dressuur, ze wel veel pittiger word.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 21:17

Ik weet niet of het toeval is maar wat mij altijd opvalt aan de Numero Uno is de zware en lage halsinzet.

Kijk maar naar de foto van [***]. Struin Marktplaats maar af, kijk maar op de veulenveilingen.

Ik zou graag meer foto´s geplaatst zien.

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-06 21:24

ik zou ook wel meer foto's willen zien.
Eens kijken of hij uniform fokt, en zo ja, hoe dan.

Hoipiepeloii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:02

Wij hebben een Numero Uno op stal gehad. Leek niet enorm groot te worden, maar toen hij in training kwam groeide hij ineens enorm. Was op 4,5 jarige leeftijd ineens 1.72m. Leuk type paard, erg fijn in het werk, pakte alles reuze snel op, maar kon ook af en toe ineens een reuzesprong maken (is waarschijnlijk jongigheid geweest).

kissyfur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 23:45

een numero uno hier ong.4jr
Afbeelding
pittig paardje.