Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jeddah"]
Okee, maar WAAROM wordt er meer voor een merrie veulen betaald?
[/quote]
Heb ik al een beetje uitgelegd denk ik. Ook kwestie van marktwerking. Een hengstveulen met als eindbestemming ruin is toch de eerste jaren behoorlijk lastig om te houden.
[quote="jeddah"]
Alleen omdat daarmee gefokt kan worden? Met een hengst veulen toch ook? O'ja, die moet eerst goedgekeurd worden... dat is iets wat ik nog steeds niet snap, de hengsten moeten SUPER zijn volgens een voltallig jury, maar of de merrie geschikt is ligt aan de fokker.
[/quote]
Met elke hengst kan gefokt worden... maar of dat nu wijsheid is ??? Niet voor niets kiezen "we" voor een strenge hengtenselectie. De kans dat een hengst uiteindelijk dekhengst wordt is natuurlijk erg klein. Overigens .. veulens die die potentie lijken te hebben zijn wel degelijk duurder.
[quote="jeddah"]
Tja, 1 hengst kan natuurlijk wel veel meer veulens brengen dan 1 merrie, maar toch, van mij mag er ook meer naar de merrie gekeken worden.
[/quote]
Er wordt ook wel degelijk naar de merries gekeken door jury's. Al die predikatenstelsels zijn er niet helemaal voor niets. De merrie-eigenaar moet dan natuurlijk wel de moeite nemen om de merrie op een keuring voor te brengen.
[quote="jeddah"]
Plus, over het algemeen doen ruinen het veel beter, konstanter, in de sport...
[/quote]
Ze zijn in elk geval vaak minder lastig in de sport, en wat meer power soms. Maar ook het "ruinen" kost geld. Nogmaals, wanneer ze eenmaal zover zijn, zijn ze min
[/quote]
Er wordt ook wel degelijk naar de merries gekeken door jury's. Al die predikatenstelsels zijn er niet helemaal voor niets. De merrie-eigenaar moet dan natuurlijk wel de moeite nemen om de merrie op een keuring voor te brengen.
[quote="jeddah schreef:Plus, over het algemeen doen ruinen het veel beter, konstanter, in de sport...