wanneer uiers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patty1985

wanneer uiers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:49

Vanaf wanneer krijgen de merrie's uiers want mijn merrie heeft nu voor dr tepels 2 ballen zitten wie kan mij zeggen waneer ze dat krijgen.

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:22

Dat is per paard verschillend, maar ongeveer een maand van te voren begint het uier vorm te krijgen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:32

mee eens.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 10:36

het ligt eraan ofdat je merrie al eens een veulen heeft gehad of niet... bij sommige merries trekken deze bijna geheel wag nadat het veulen gespeent is. Bij de ander blijven deze gewoon zitten.

Meestal komen de uiers pas echt wanneer een merrie drachtig is. Maar natuurlijk verschilt dit van merrie tot merrie.

Dit geldt ook bij het kegelen... sommige merries gaan al kegelen wanneer ze een paar maanden drachtig zijn. Sommige pas aan het einde van hun dracht en dan zijn er ook nog die pas gaan kegelen net voor de bevalling...

dus zoals Vajramani al zei... Dat is per paard verschillend.

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:08

Gemiddeld starten de uiers te zwellen 3-6 weken voor de bevalling. Maar zoals al aangegeven verschilt dit per paard, er zijn ook paarden die al veel eerder beginnen. Als ze heel vroeg beginnen met extreem te zwellen moet je het goed in de gaten houden! Er zou dan wel eens iets aan de hand kunnen zijn. (bij mijn merrie gebeurde dat afgelopen jaar ineens, en die had een placenta ontsteking!)

IndianSummer

Re: wanneer uiers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 14:20

Bij mijn merrie nog geen verschil. Ze moet nog 60 dagen, maar ze zijn nog net zo groot als anders.
Ze had altijd wel 'grote' uiers, maar dat komt omdat ze een aantal jaren geleden al een veulen heeft gehad.

LecyTinker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 17:03

ik heb een merrie gehad die al halverwege de dracht melk verloor. Ze gaf gewoon heel erg veel melk. Dit kan natuurlijk een probleem zijn omdat ze toch het biest op moet sparen. Maar we hebben er eigenlijk nooit echt problemen mee gehad. Aan de andere kant. Mijn andere merrie gaf geen melk de eerste paar dagen. Merkte het pas toen het veulen ging wankelen op zijn voetjes. Moesten hem bijvoeren met een sos kit en doordat hij toch gewoon bij haar bleef zuigen kwam de melkproductie op gang... dus het verschilt echt heel erg veel...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 22:47

Wat dacht je van kleine 4 maand voor de uitrekendatum ja ik ben een van die gelukkige met een merrie met abnormale uiers

Maar serieus: zo'n 2 maand op voorhand tot een week op voorhand is wel normaal te noemen. Voordien kunnen wel de banden voor de uiers al opzwellen (zucht).

En zoals in mijn vb: sommige beginnen er erg vroeg mee, andere hebben pas vlak na de geboorte melk...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 13:56

ik denk dat holly echt op t laatste moment wacht met dr uiers, ze zijn nu van die slappe minidingen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 14:01

Evottie heeft pas een paar weken van te voren dat ze wat groter worden, en dan weet ik ook niet zeker of ik me dat mss verbeeld, en een paar dagen voor tijd 'lopen' ze vol. Dit was bij haar laatste 2 veulens steeds 10 dagen na 11 maanden, op de 14e dag kwam beide keren het veulen. Als ik dit vertel word ik al weer zenuwachtig.
Mijn vorige merrie begon bij haar eerste veulen 2 maanden van te voren al, 6 weken van te voren harsen, 3 weken van te voren melkdruppen en de laatste week spoot het eruit. Net voor de veearts kwam om haar op te voelen(hij was bang dat de biest opraakte dus door op te voelen zou de bevalling wel op gang komen wss) werd het veulen precies op 11 maanden geboren. Toen had ik pas slaapgebrek!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 15:53

frenia schreef:
Maar serieus: zo'n 2 maand op voorhand tot een week op voorhand is wel normaal te noemen. Voordien kunnen wel de banden voor de uiers al opzwellen (zucht).

Ter illustratie een fotootje van die banden/zucht:
Afbeelding
Zoals je ziet: haar uiers zijn nog niet gevuld. De banden voor de uier echter wel. Het wordt het eerste veulen voor deze merrie en op de foto is ze 8 maand drachtig.

Als ze een beetje op d'r moeder gaat lijken dan wordt ze straks een melkkoe

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:51

Merrie die ik ken is de 27e feb uitgerekend en heeft nog helemaal niets. Ze heeft wel al een paar veulens gehad.

Nimber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 11:52

gewoon heel wisselend. Aan Hinke zag ik een maand voor het veulen niets en zo'n 3 weken voor die tijd iets en pas 2 dagen voor het veulen kwam zaten ze vol.
Libel lekt al af e4n toe melk vanaf dat ze 8 maanden drachtig was. die heeft nu netzoveel uier als Hinke een week voor de bevalling (l;ibel moet nog tot 15 maart) Waldfee zie je echt helemaal niets aan! maar die moet pas 26 juni