Hoe groot is de kans dat ze drachtig is?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Hoe groot is de kans dat ze drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:29

Oke, ik hoop dat een van de 'kenners' op dit forum mij kan helpen.

Augustus 2005 stond Roxanne nog op het land, een stukje hiervandaan. Ik ging samen met de eigenaresse van de andere merrie die bij Roxanne stond, de paarden halen om op de manege te rijden. Toen we bij de wei aankwamen, stond er een ander paard bij, die door/over de sloot naar de wei van Rox en Abbi was gekomen, en het was een hengst. Hij zag er nog jong uit, maar hij snapte wel goed hoe alles werkte, en Rox was hengstig...

Hij heeft in de tijd dat wij probeerden de paarden uit de wei te halen wel een aantal keer op Rox gezeten. Wat daarvoor gebeurd is weten we niet, want niemand had nog opgemerkt dat hij erbij stond. We hebben dus ook geen idee hoelang die hengst er al bij stond. Rox vond het allemaal prima, en het was nog een heel gedoe haar bij haar 'lover' weg te krijgen.

We hebben op stal meteen de veearts gebeld, die een tijdje later (geloof 3 weken) is gekomen om haar te scannen. Daarover zei hij dat hij niets zag, maar omdat het nog niet zolang geleden was, zou er een kans kunnen bestaan dat er wel iets in zat, maar dat hij het dus niet zag.

Aangezien de hengst nog erg jong was, en wij er naar ons idee nog op tijd bij waren, hebben we het hier bij gelaten, en dus gedacht dat ze niet drachtig was.

Nu krijgen we de laatste tijd wel ineens veel reacties dat Rox dikker is geworden. En dat is eigenlijk een beetje raar, want ze wordt 5 dagen in de week intensief gereden, 1 dag intensief gelongeerd en ze heeft dan 1 vrije dag, waarop ze wel een aantal uur buiten staat en zichzelf wel bezig houdt. Ook is er pas wat geminderd op haar voer, omdat ze naar ons idee ook wel wat mocht afvallen. Ze staat nu op het volgende:
3x 1/4 brok op een dag
3x 1/2 of een hele?? plak hooi
1x een frutseltje muesli en een frutseltje zemelen, met nog wat kruidengevalletjes erdoor. Normaal kreeg ze hier een halve kilo van (samen hoor) maar dat hebben we dus geminderd. Ze is ook juist meer aan het werk gegaan de laatste tijd.

We (ik en haar bazin) hebben allebei nog nooit een dracht oid meegemaakt van dichtbij, en heb dus ook geen idee waar ik op moet letten. Het enige wat met rijden ook opvalt, is dat ze naar haar idee snel moe is. Wanneer je dan even stapt tussendoor is ze zo op adem, dus ze heeft wel een goede conditie. Ze moet natuurlijk wel heel wat gewicht meedragen, maar goed

Nu vragen we ons dus af, hoe groot de kans is dat ze drachtig is? We willen niet meteen een veearts erbij halen, als het waarschijnlijk heel niet nodig is. Daarom vraag ik jullie advies. Hoe vaak gebeurd het nou dat er 'surprise' veulentjes worden geboren? En waar kunnen we eventueel nog meer op letten?

Ze zou nu ongeveer 5 maanden drachtig zijn, als het zo zou zijn...

Alvast bedankt in ieder geval.

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 19:51

was het een hengst, ik ken wel iemand die een paard heeft die dit heeft meegemaakt, hoelang geleden??

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 19:55

Staat allemaal in het verhaal? Het was in augustus, en onze pony is een merrie, en dr heeft een hengst opgezeten ja

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld...

Ilsemarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:04

Tja, voor de zekerheid zou ik toch maar een veearts erbij halen. Mocht ze drachtig zijn moet je natuurlijk ook niet te weinig voeren (ivm voedingsstoffen enzo, lijkt me dat het veulen ook veel nodig heeft en dat bij moeders wegkaapt) en niet te lang doorgaan met rijden. Vanaf de computer is niet te zeggen of ze drachtig is. Heb je anders een oude foto en een heel recente foto? Daar kan men misschien wat aan zien. Voor de rest zou ik toch maar een veearts erbij halen om zeker te weten of ze wel of niet drachtig is en zo ja om wat uitleg te krijgen van hoe en wat. Het kan natuurlijk allemaal goed gaan maar er zijn ook een hoop risico's.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:47

Enige manier om erachter te komen is of scannen of opvoelen. Het hoeft niks te zijn, maar zo heb je wel meteen zekerheid

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:17

Heb hetzelfde gehad met mijn merrie.
Ze bleek drachtig te zijn, en heet inmiddels een prachtig merrie veulen.

Ik zou de DA even bellen, hoe eerder je zekerheid hebt, hoe beter het is voor je paard.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:20

ik denk als ik het zo aanhoor dat je best kans is dat ze drachtig is, probeer tot die tijd dat je de veearts haar even laat opvoelen er rekening mee te houden met het rijden.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:31

Hmm.. ik schatte zelf de kans toch erg klein... maar kennelijk denken jullie daar anders over. Het was ook wel onze bedoeling de veearts er bij te halen hoor, maar wilde eerst even kijken of er mensen waren met dit soort ervaringen. Maar je weet inderdaad maar nooit...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:32

wij zien geen foto's dus wij kunnen alleen iets bepalen van gegevens.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:33

ik heb zo'n verassing op stal staan
ik zou haar maar even laten opvoelen, scheelt veel onzekerheid ...
succes ermee

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:34

Ook al zie je misschien weinig aan een foto, even een indicatie:
Afbeelding
toen

Afbeelding
Nu.

Zien jullie verschil? Ik niet echt?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:36

nee niet veel verschil. misschien draagt ze wat in de breedte. heb je toevallig ook eenfoto vanaf de achterkant?
zou er echt opvoelen, je bent echt niet de eerste die denkt dat er niks in zit en gewoon door blijft rijden en dan opeens er een beesie bij heeft.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:38

Hollybolly schreef:
nee niet veel verschil. misschien draagt ze wat in de breedte. heb je toevallig ook eenfoto vanaf de achterkant?
zou er echt opvoelen, je bent echt niet de eerste die denkt dat er niks in zit en gewoon door blijft rijden en dan opeens er een beesie bij heeft.

Tja, mijn avatar

Nee, die heb ik niet. Maar ik zal zelf eens gaan kijken.

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:38

hahahahaha

ik zie iets heel bekends in jou merrie
ik zal even zoeken, momentje

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:40

?? misschien omdat het ook een haflinger is dana ben benieuwd

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:41

Dana01 schreef:
hahahahaha

ik zie iets heel bekends in jou merrie
ik zal even zoeken, momentje

Ben benieuwd. Het is trouwens niet echt 'mijn' merrie. (maar zo voelt het wel hoor )

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:41

cheyenne normaal:
Afbeelding

cheyenne 8 maand drachtig:
Afbeelding

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:42

niet op de datum letten, die was niet ingesteld....
ik wist dus niet dat ze drachtig was en heb tot 3 weken voor de geboorte fanatiek gereden met een merrie die op rantsoen stond, River is wel kerngezond geboren en groeit als kool

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:42

dat zou je inderdaad ook niet zeggen. vast een haflinger tik denk ik.... wie weet dribje

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re: Hoe groot is de kans dat ze drachtig is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:42

Oeps...

Tja... Ook niet echt veel verschil nee. Tjee zeg...

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:43

wil je nog een foto zien van 1 week voor de geboorte? dan weet je hoe een haflinger merrie het ook kan doen

trouwens, ze is nu ook weer drachtig, je kunt haar hele dracht van maand tot maand in mijn onderschrift bekijken....kun je vergelijken....

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:44

ja nu we toch bezig zijn. laat maar zien dana

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 22:46

Ja, ik vind het ook wel interessant. Heb gelijk haar eigenaresse even gesmst
We zaten vanmiddag al wat te speculeren, dus ze zei; gooi het maar ff op bokt dan. Nou zeg, ik zou het wel leuk vinden hoor!
Laatst bijgewerkt door Nymeria op 18-01-06 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:47

oke, ff zoeken hoor....
Afbeelding
laatste week....

en dit kwam eruit:
Afbeelding

Dana01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:59

ik zou der dus even door de DA laten checken......

succes ermee