Belisar x Roemer, beste hengst volgens paardenfokken.nl

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Demini

Belisar x Roemer, beste hengst volgens paardenfokken.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 12:47

Ik heb op kwpnstallion.com even een en ander uitgezocht om de beste hengst voor mijn merrie te vinden. Nou zijn de negatieve punten (die ik dus wil verbeteren) van mijn merrie sterk verankerd in de lijn van Belisar en een aantal van deze punten komen ook in haar moederlijn voor. Dus je kunt wel stellen dat die genen echt in mijn merrie zitten en zij deze ook door zal geven aan haar nafok.
De (meest relevante) verbeterpunten zijn o.a.
- Schouder moet schuiner van ligging zijn en wat langer
- De croupe mag meer lengte hebben
- De broekspier moet langer doorlopen
- Halsrichting verticaler (Al is er bij haar nakomelingen in beweging geen enkel bezwaar op de halsrichting)
- Hals moet minder diep uit de borst komen en zou eventueel iets meer lengte mogen hebben, maar als het volgende punt verbeterd wordt zou de lengte wel goed zijn
- Hals mag iets armer bespierd zijn
- Als ik naar punten kijk die verankerd liggen in haar stam zou het achterbeen dragender mogen, maar haar veulens van Scandic en Ub40 hebben daar geen last van
- stap mag ruimer
- meer schoudervrijheid (maar punt 1 doet daar al veel aan)
- iets meer lengte in het lichaam

Op paardenfokken.nl heb ik daarna deze verbeterpunten ingevuld in de hengstencalculator.

Als ik puur alleen die onderdelen invulde kreeg ik de volgende volgorde van best passende hengsten:

- Jazz
- Montecristo
- Houston (te hoog inteelt gehalte)
- Inspekteur
- Olivi
- Krack c
- Ferro
- Kroonjuweel (maar dat is ook Belisar x Roemer)
- Farrington
- Goodtimes

Vulde ik ook de overige punten in zoals beenstand, verzenen, dressuurindex, verloop rug enz enz. dan kreeg ik deze volgorde:

- Kroonjuweel (Maar dat gaat niet want hij is ook Belisar x Roemer)
- Jazz
- Montecristo
- Ferro
- Metall
- Houston (maar dat vind ik ook te hoog inteelt gehalte)
- Farrington
- Olivi
- Goodtimes
- Negro

Je kunt dus wel zeggen dat Jazz en Montecriso bij beiden het beste uit de bus komen, zowel om puur alleen de verbeterpunten van mijn merrie te verbeteren, als ook om de goede punten van mijn merrie te verankeren.
Nou hebben we met Ub40 dus ook al wel met Jazz bloed gefokt en dat veulen is echt heel goed (is al 15.000,- op geboden maar gaat niet weg) alleen ook zij heeft een aantal verbeterpunten van mijn merrie meegekregen, zoals een laag in de borst uitkomende hals en heeeeel veel bespiering op de hals, korte broekspier enz. Alleen gebruikt ze alles wel weer heel goed in beweging.

Wat is jullie advies? Montecristo en Jazz overwegen om mee te dekken, of een andere hengst uit het lijstje of zeggen jullie die berekening klopt echt totaal niet ik zou voor een hele andere hengst gaan?
Montecristo was echt nog nooooit in mijn hoofd opgekomen om bij deze of een van de andere merries mee te fokken, maar misschien een idee...

Brand maar los!

Demini

Re: Belisar x Roemer, beste hengst volgens paardenfokken.nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 13:54

Had zelf ook nog even aan Rubiquil zitten denken, maar die wordt niet als advies aangegeven door die site en hij geeft ook een kort doorlopende broekspier volgens het KWPN en dat is een van mijn verbeterpunten. Daarnaast is hij Rubinstein x Roemer en die van mij Belisar x Roemer.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 13:57

Zou je wel op Roemer willen terugfokken? (zo dichtbij?)

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:06

Jazz staat juist bekend om het vererven van diep uit de borst komende halzen, dus dat lijkt me in jouw geval niet de juiste keuze.

Van Montecristo heb ik niet veel nakomeling irl gezien, dus daar durf ik niks over te zeggen.

Zou Oscar niks zijn? Tis maar een idee.... Ik heb een aantal Oscars gezien met lengte en een mooi front. Wel hadden de moeders een flinke scheut bloed.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:10

Dat heb je ook nodig bij oscar.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:18

Sammie schreef:
Zou je wel op Roemer willen terugfokken? (zo dichtbij?)

Nee daarom zei ik ook: Daarnaast is hij Rubinstein x Roemer. Want ik vind inteelt altijd erg erg riskant.

Mieke schreef:
Jazz staat juist bekend om het vererven van diep uit de borst komende halzen, dus dat lijkt me in jouw geval niet de juiste keuze.

Van Montecristo heb ik niet veel nakomeling irl gezien, dus daar durf ik niks over te zeggen.

Zou Oscar niks zijn? Tis maar een idee.... Ik heb een aantal Oscars gezien met lengte en een mooi front. Wel hadden de moeders een flinke scheut bloed.

Aan Oscar heb ik nog niet gedacht, wel aan Uphill, dat misschien een idee?

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:46

Ik ben zelf helemaal weg van Uphill, maar of deze hengst lengte zal geven bij je merrie.... dat weet ik niet hoor. Hij had overigens wel een heel goed veulenrapport.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 14:49

Maar die lengte is ook niet zo zeer belanrijk, haar nakomelingen zijn ook voldoende van lengte, maar aangezien in haar stam toch wel een hele hoop paarden vrij kort zijn, moet ik natuurlijk uit kijken met Houston e.d. (niet dat ik die zou pakken, want dat is te veel inteelt)
Dus ik moet geen hengst hebben die alleen bij langgelijnde merries past zeg maar.

Mieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:08

Wat ik in Uphills veulenrapport gelezen heb is dat hij vertikale halsrichting doorgeeft, als ik het me goed herinner. Hij zou passen bij merries die zelfhouding missen, was het aanparingsadvies.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:14

Ik vind Rubiquil's over het algemeen wel lengte hebben. Mijn merrie heeft ook een rubi veulen gehad met als mv Roemer en daar zat wel lengte in. Maar ook voor rubi geldt dat hij wel merries met bloed nodig heeft. Wat halsrichting betreft zal hij wel verbeteren, maar die halsbespiering durf ik niet te zeggen. Uit mijn merrie kwam een veulentje wat een schuinere schouder had, meer halsbespiering, meer erop. Ondanks Roemer er 2x zo dichtbij was het veulen zeker niet korter. Heb helaas geen foto bij de hand van hem helemaal op stand.
Dit is de beste, maar hier was hij 3 dagen oud ofzo (met z'n koppie in een rare positie)
http://www.mijnalbum.nl/Foto=PKWIERPH

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:18

Geen Rubiquil!!!
Neem Florencio )

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 15:29

Het word tijd voor wat minder rechtsreeks Jazz en Krack bloed... .
Waarom niet een afstammeling daarvan zodat je het in de tweede lijn krijgt? Tolando (Krack C x Rubinstein I)? Vivaldi (Krack C x Jazz)? Tango (Jazz x Contango)? Om zo maar eens wat te noemen . Olivi, staat wel in het rijtje met adviezen, zou ook kunnen. Montecristo zou ik niet direct kiezen, de nakomelingen die ik er van heb gezien spraken me niet echt aan...
Tijd voor de jonge hengsten! En Floris kwam ook als eerste in mij op

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:02

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:21

en is ook niet geheel onpartijdig.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 16:55

Gitta1977 schreef:
Het word tijd voor wat minder rechtsreeks Jazz en Krack bloed... .
Waarom niet een afstammeling daarvan zodat je het in de tweede lijn krijgt? Tolando (Krack C x Rubinstein I)? Vivaldi (Krack C x Jazz)? Tango (Jazz x Contango)? Om zo maar eens wat te noemen . Olivi, staat wel in het rijtje met adviezen, zou ook kunnen. Montecristo zou ik niet direct kiezen, de nakomelingen die ik er van heb gezien spraken me niet echt aan...
Tijd voor de jonge hengsten! En Floris kwam ook als eerste in mij op

Fan van Van Uytert???
Krack C bloed vind ik riskant vanwege de weke lendenen, ben helemaal weg van Tolando, maar toch. Florencio had ik zelf ook al eerder aan zitten denken en ik heb er ook zelfs een keer een topic over geopend, maar Florencio zal niet alle verbeterpunten van mijn merrie meepakken besef ik nu, ookal wil ik dolgraag een veulen van hem.
Wil ook dolgraag een veulen van Valdez maar dat is ook niet verstandig met een Belisar merrie in mijn ogen. Al zie je dit percentage van inteelt toch vrij veel.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 16:58

Lastig desire

Je kunt toch een keuze moeten maken. En zeggen welke punten je het belangrijkste vind en je écht verbeterd wilt zien tegen over welke je niet zo erg zou vinden om ook in een nakomeling te zien.

Probeer voor de gein het kwpn zelf eens?

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 17:09

@ Desire

Beetje... Ook erg fan van Parcival, maar gok zomaar dat jij dat niks vind voor je merrie. Fokt misschien ook wat teveel front... Maarre... Je kunt toch een poging wagen met Floris? Denk dat het lastig is een hengst te vinden die álle punten tegelijk kan verbeteren...

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:01

Desire schreef:
Nou hebben we met Ub40 dus ook al wel met Jazz bloed gefokt en dat veulen is echt heel goed (is al 15.000,- op geboden maar gaat niet weg) alleen ook zij heeft een aantal verbeterpunten van mijn merrie meegekregen, zoals een laag in de borst uitkomende hals en heeeeel veel bespiering op de hals, korte broekspier enz............Brand maar los!

off tropic; desire ik vindt dat je veel overbodige informatie geeft bijv. een geldbedrag van €15000,- voor een veulen?? Los van de waarhied zie ik het verband niet met je doelstelling (titel tropic) Verder vindt ik peroonlijk; Als mensen geldbedragen gaan noemen, dan ben ik minder geloofwaardig voor wat betreft de rest info.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:06

agerrits schreef:
Desire schreef:
Nou hebben we met Ub40 dus ook al wel met Jazz bloed gefokt en dat veulen is echt heel goed (is al 15.000,- op geboden maar gaat niet weg) alleen ook zij heeft een aantal verbeterpunten van mijn merrie meegekregen, zoals een laag in de borst uitkomende hals en heeeeel veel bespiering op de hals, korte broekspier enz............Brand maar los!

off tropic; desire ik vindt dat je veel overbodige informatie geeft bijv. een geldbedrag van €15000,- voor een veulen?? Los van de waarhied zie ik het verband niet met je doelstelling (titel tropic) Verder vindt ik peroonlijk; Als mensen geldbedragen gaan noemen, dan ben ik minder geloofwaardig voor wat betreft de rest info.

gebaseerd op?
misschien is dat alleen om aan te geven dat er meer mensen zijn die het veulen goed vinden en niet alleen zij zelf! Iedereen is natuurlijk trots op zijn/haar veulen.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 20:08

Sammie schreef:
Lastig desire

Je kunt toch een keuze moeten maken. En zeggen welke punten je het belangrijkste vind en je écht verbeterd wilt zien tegen over welke je niet zo erg zou vinden om ook in een nakomeling te zien.

Probeer voor de gein het kwpn zelf eens?

Dat is wel een idee ja! Kijken wat hun te zeggen hebben!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:26

Liezel1 schreef:
gebaseerd op?
misschien is dat alleen om aan te geven dat er meer mensen zijn die het veulen goed vinden en niet alleen zij zelf! Iedereen is natuurlijk trots op zijn/haar veulen.

Ten eerste; is het wel overbodige informatie en het kan hier en daar wel wat bondiger.
Ten tweede; vond ik het persoonlijk niet gepast een geld bedrag te noemen. Trots voor een mooi veulen hoef je niet te uiten in een geld bedrag. 15000€ daar koop je 5 veulens voor en allen uit een elite of minstens keur merrie. dus laat je koppie niet gek maken..!!

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:28

ik laat helemaal niets gek maken, we fokken zelf ook, ik weet wat de prijzen zijn...
iedereen heeft zijn/haar eigen mening. vond dit alleen wat "betweterig" overkomen.... (no offence)

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 21:21

agerrits schreef:
Desire schreef:

Ik noem een geldbedrag om aan te tonen dat ik niet een trotse boktmama ben ofzo, maar dat er gewoon echt een geweldig goed veulen uit is gekomen! Mensen mogen dat van mij gerust weten hoor!
En als je vind dat ik niet geloofwaardig overkom dan zit ik daar verder echt niet mee hoor, er zijn mensen die wel gewoon mee willen denken over een goede hengstenkeuze en dit vind ik eerder gewoon een of andere jaloerse actie dan wat anders!
En ja voor 15.000,- koop je inderdaad 5 veulens, maar geen veulens zoals Aïsha! En ik laat mijn koppie echt niet gek maken hoor, ik weet wat mijn paarden waard zijn en ik weet wat ik ervoor kan krijgen en dit bod is gedaan door een hengstenhoudererij en die zijn vrij serieus als ze een bod uitbrengen hoor, het was niet mijn buurmeisje van 9
Ga voor de lol eens naar Borculo met de veulenveiling, daar vind je heel wat duurdere veulens nog, dus 15.000,- is echt geen onrealistisch bedrag voor een veulen hoor!
Maar vindt er van wat je er van wil vinden en hou het verder even on-topic graag

Barbara_m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 21:49

Ik heb nog nooit een goed veulen gevonden voor 3000 eurootjes...

hanneliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:34

Bij een goed veuloen hoort een prijs van 5000 euro, dan wel graag een prestatie lijn.