[TI] Vraagje over een tinkerhengst (Stamboekzaak)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Vraagje over een tinkerhengst (Stamboekzaak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 18:45

Ik had een vraag over een "tinker"hengst van een kennis van mij.

Hij heeft een 2-jarige hengst met NSvT papieren. Op dit papier staat op het eerste kaftvel Paspoort en geen Stamboek. Het paard is gechipt en dit chipnummer staat er ook in. Bij type staat tinker, maar verder geen foto's. Wel de beschrijving bruinbont, maar voor de rest geen specificaties.

Nu is mijn vraag of dit paard überhaupt opgenomen is in het NSvT registerstamboek, of dat hij eigenlijk alleen een "reisdocument" heeft? Kan deze hengst bijvoorbeeld ook uitgebracht worden op een jonge hengstenkeuring, nu hij is ingeschreven bij het NSvT? Zijn beide ouders zijn onbekend.

Ik heb zelf een (NSvT) tinker stamboekhengst gehad, maar zijn document zag er toch anders uit en daar stond zowiezo veel meer informatie in.

Alvast bedankt voor de info!

Groetjes Dianne

DianneM

Re: Vraagje over een tinkerhengst (Stamboekzaak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:37

Nog een vraag erbij: moet dit paard nog naar de rastoelatingskeuring, of kan hij al gelijk voor een premiekeuring?

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:27

Bij het NSvT is er geen rastoelatingskeuring. Mochten er paarden bijlopen die niet voldoende rastypische kenmerken hebben dan worden ze gewoon buiten de premiekeuring gehouden/niet toegelaten in de ring.

Als ik het zo lees heeft dit paard alleen een reisdocument via het NSvT gekregen. Dan is hij dus nooit op een keuring geweest en kunnen ze met hem naar een jonge hengstenkeuring als ze lid worden van het stamboek. Hij kan dan worden opgenomen als registerhengst.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 22:04

Ik weet wel dat hij nooit op de keuring is geweest, maar ik weet niet of het NSvT ook thuisopnamens doet, vandaar de vraag..

Ik zelf vind hem alleen niet heel erg rastypisch, want er zit ook wat belg doorheen, hij is dus echt megazwaar en heel kort gebouwd.. Hij heeft wel de manen, staart en sokken en zeker de gangen van een tinker en hij heeft ook het temperament van een tinkerhengst, maar de rug van een belg. Zijn kleur is heel apart, roanbont met een zwarte voorpluk en hij heeft een donkerbruine staart. wit/kleur verhouding is denk ik 70/30. Hij is nu denk ik rond de 1.55 hoog. In april wordt hij 2. Het is wel echt een gaaf dier om te zien!

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:25

zit er in het echt dan ook Belg doorheen of lijkt het alleen maar zo?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 22:39

Volgens mij zit het er echt doorheen.. Hij heeft min of meer het hoofd van een belg, een zeer korte, brede, ronde rug en hij is nu gewoon tè zwaar voor een 100% tinkerhengst.. De eigenaar zei dat de vader of moeder half belg was, welke van de twee wist hij niet meer.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:42

Vraag me af of het dan wel zin heeft voor hem om deze hengst uberhaupt aan te bieden..

Jellie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:44

Heb je geen foto van die tinker?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 22:49

Ik denk het dus ook niet dat het zin heeft, maar aangezien dat papier erbij zat, vroeg ik het me toch af...

Het is dus mogelijk dat een niet rastypische of een van een ander ras toch een "reisdocument" van het NSvT krijgt, of verkondig ik nu lariekoek? Kan dit eigenlijk bij elk stamboek?

Jellie, nee ik heb geen foto, ben gister wezen kijken, maar toen was het al aardig donker..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:07

Teuntje111 schreef:
Het is dus mogelijk dat een niet rastypische of een van een ander ras toch een "reisdocument" van het NSvT krijgt, of verkondig ik nu lariekoek? Kan dit eigenlijk bij elk stamboek?

Dit is idd mogelijk!

Peeky op bokt heeft voor haar kruising tegelijkertijd met haar Tinker toendertijd een paspoort aangevraagd. Volgens mij is dit bij diverse stamboeken mogelijk, alleen als je paard/pony ergens anders meer affiniteit mee heeft, heb je kans doorverwezen te worden. (is flettie op bokt gebeurd, met haar shetlander)

Overigens zijn zoveel Tinkers/Cobs kruisingen Dus als hij hem wilt laten opnemen kan hij het proberen, maar ik heb wel een vermoeden dat hij weinig kans maakt als goedgekeurde dekhengst als hij eenmaal 3 is, als ik het zo lees.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 23:11

Nee, dat denk ik zowiezo niet nee, haha! Ben wel benieuwd hoe hij "opdroogt", hij is nu echt nog zo'n Naarling met een veel te dikke buik!

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:12

Maar als hij het leuk vindt, kan hij wel naar een keuring gaan...

Er zijn ook van die gekken die met een ruin (met onbekende ouders) naar een keuring gaan, dusja

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 23:24

hahaha! ik ging net een "giftige" opmerking maken, maar zag m'n fout in

nodidikai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 02:49

Stel je hebt een paard of pony van totaal onduidelijke afkomst dan kun je bij de meeste stamboeken een reisdocument kopen. Veel mensen doen dit bijvoorbeeld bij het shetlander stamboek omdat dit goedkoop is.
Het feit dat er verder geen gegevens op staan zegt al genoeg. Zou het dier gekeurd zijn geweest dan staat dat vermeld.
Eigenlijk wel raar overigens; we weten allemaal dat Tinkers een mengelmoesje is; waarom zou zo'n paard als het aan de raseigenschapen voldoet niet opgenomen kunnen worden?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 06:53

Dat is het punt ook, ik denk dat hij er niet helemaal aan voldoet, of maar een lage 2e of zelfs 3e premie zal halen, hij is te kort gebouwd en heeft geen tinkerhoofd...

puzzeltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 08:45

Hallo,

Wel een vreemd paspoort heeft hij zeg! Zelf ben ik paspoortconsulent en chip paarden en voorzie ze van een paspoort door heel het land. Als het Irish Cobs zijn, worden ze dmv een thuiskeuring of op een georganiseerde keuring aangekeurd. Het paard wordt gechipt, gepunt, geschetst en wordt omschreven en vervolgens foto's gemaakt die uiteindelijk achter in het paspoort komen te staan. Als ik een niet Irish Cob opneem, dien ik het paard toch volledig te omschrijven en mag het ook geschetst worden (gaat meestal in overleg met de eigenaar, of het paard voor export buitenland is, dan is het in veel landen verplicht). Dat paard krijgt dan een PVE paspoort, en op het 1e blad staat dan de paspoortuitgevende instantie vermeld, in mijn geval ICS. Bij stamboek hoort er in het paspoort te staan I&R, oftewel Identificatie en Registratie en bij type rijpaard of rijpony. Je mag het niet als een ras benoemen, want dan had het bij het betreffende stamboek een rasopname moeten zijn tenzij dat betreffende stamboek "gesloten"stamboek is en er geen afstammingspapieren bij zijn. Dus als ik een bv Haflinger tegenkom waar geen afstamming bij zit, mag ik bij type Haflinger plaatsen, maar als het een Tinker of een Irish Cob betreft moet hij of zij eigenlijk bij het betreffende stamboek worden aangeboden. Als het paard echter niet voldoende aan de rasstandaard voldoet wordt het een PVE paspoort, en is dus te onderscheiden aan het logo op de kaft en de woorden I&R.

Hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen geven.