[TI] Verlatingsangst!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

miki

Verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 15:34

Voordat ik (betaalde) hulp moet inschakelen toch even vragen of iemand mij hier kan helpen of een dergelijke ervaring heeft:
Ik heb twee Tinkers, een oudere dominante merrie en een 5-jarige ruin. Ze staan samen het hele jaar in de wei en amuseren zich prima.
Het probleemis dat ik meer tijd heb als mijn partner om buitenritten te maken, maar helaas wil mijn ruin niet alleen op pad. Samen met de merrie loopt hij als een brave sukkel onverstoorbaar overal langs, maar alleen breekt de hel los. Ik benzelf ook nogal een angsthaas en ben erg bang om eraf gegooid te worden, dus aan mij heeft hij weinig steun. Men heeft mij al eens aangeraden om te wandelen met hem, maar dat vindt meneer ook geen strak plan.
Wat kan ik doen????

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:57

Proberen om over je eigen angst heen tekomen, want die onzekerheid breng je op je paard over.Toch met het wandelen door gaan zodat jij de baas bent en vooral met regelmaat herhalen.Het allerbelangrijkste is om je eigen angst teoverwinnen, dat jij de leider wordt.Hij moet jou vertrouwen.

butengeweun

Re: Verlatingsangst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:16

gewoon veel wandelen zal ik maar zegen heb het met een verzorg pony gehad na een half jaar bloed zweet en tranen wist ze dat ze wel weer terug kwam en dan de wei weer in mocht.

Dus lekker blijven wandelen en der dan telkens een stukje eerder op gaan zitten wil ook helpen.

en kom over je eigen angst heen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:52

idd zoals coco_dipsy zegt hij heeft jou leiderschap nodig en onzekerheid breng je over op je paard dus eerst je angst/ onzekerheid reduceren idd evt door veel te wandelen of toch gewoon iedere keer op weg te gaan --> misschien eerst met iemand te voet/ op fiets erbij als dat mogelijk... geeft soms ook al meer vertrouwen aan jezelf en je paard

En met 2-en op wei en 1tje alleen vertrekken is bijna vrij lastig die hangen dan zo aan elkaar (enige maatjes enzo)...

Mijn tinker heeft alleen ook altijd meer "overredingskracht" nodig dan met 2 of meer, maar als ik het 1ste pad af ben is het oké en kunnen wel lekker rijden en genieten ...

wel staan ze met meer dan 2en dus gaan de achterblijvers niet tekeer ...

succes ermee!!

miki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 16:59

Bedankt voor de tips.... ja, ik weet natuurlijk zelf ook wel dat het probleem meer bij mij ligt, maar het is ook echt niet leuk om met een steigerend, schuimbekkend monster te lopen, die normaal de grootste lieverd en knuffelbeer is.
Dat probleem met 2 in de wei speelt zich ook omgekeerd af. Als zijn maatje eens alleen de wei uitmoet zou hij zich het liefst dwars door het hek storten om maar bij haar te kunnen zijn.
Zijn goeie karakter blijkt wel uit het feit dat hij toch netjes aan de goede kant van het hek blijft, want dat zou natuurlijk een peulenschilletje voor hem zijn.
Ik zal maar proberen wat verder te komen dan de eerste paar 100 meter, normaal geef ik dan al op...., omdat ik visioenen van ambulances en ziekenhuizen krijg

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 12:42

één troost die van mij was enter en twenter ook niet zo lief,als je er mee wandelde stond ze ook vaak op twee benen en trapte ook gericht op mensen.Ze heeft gelukkig heeeeeel wat bij geleerd, maar blijft een apparte.Als ik samen met mijn vriend opstal was dan vloog ze hem aan.Echt zo van ze is van mij weg wezen. Dat is nu gelukkig goed,maar het blijft een tante die je wel inde gaten moet houden. Onder het zadel is ze super lief heb geen problemen gehad(oké alleen niet aan het bit willen lopen),maar dat komt ook nog wel.Oefening baart kunst zeg ik maar.

Heel veel succes verder

miki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-06 15:05

Ik ga mijn best weer doen, misschien wordt het nog welwat met mijn solo tochten....
MaarCoco, als je een bang paardje met een bange vrouw erop door Pekela ziet scheuren weet je wie het is....

Coco_Calan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 09:37

Ik zal er op letten, succes verder