Over shetlanders [Veel reacties a.u.b]

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijntje_

Over shetlanders [Veel reacties a.u.b]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 11:44

Hallo allemaal,
Ik wil misschien een shetlander en ik wou wat dingetjes weten:

1.hoe bevalt jouw shetlander? ...
2.wat doe je er allemaal mee? ...
3.hoeveel kilo kan een shet van boven de 1.05 dragen volgens jullie? ...
4.hoe duur mag een shetlander van boven de 1.05 kosten volgens jullie? ...
5.hoe oud kunnen shetlanders worden? ...
6.op welke websites kan je het beste kijken voor shetlanders? ...

GRAAG ZOVEEL MOGENLIJK REACTIES!!

Groetjes van mij!

mariz

Re: Over shetlanders [Veel reacties a.u.b]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:07

1. heb geen shetlander, heb er wel een tijd over gedacht om er 1 tenemen, maar wat kan je er eigenlijk mee? ja voor de wagen en VD wandellen, me zusje er op laten rijden?
vind dat eigenlijk zonde van me geld... maar als je plek thuis heb zou ik het zeker doen hoor, daar niet van
2. zie antwoord 1
3. ik heb gelezen tot 60 kilo, maar vind dat nog redelijk zwaar.
echt rijden is dan geen doen, omdat je gauw je pony stoort met je gewicht.
4. ik denk dat je er voor 200 euro wel 1 heb, maar weet het niet zeker, ligt ook aan of je er 1 wil met stamboek, merrie hengst of ruin.
5.ze kunnen wel 30 jaar worden, je hebt er bij die nog ouder zijn geworden.
6. mischien even zoeken via google?

Eliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:13

1 Elke ponys is weer anders natuurlijk ik verzorg 4 shets, ik vind ze gewelidig maarja ze zijn wel onwijs ondeugens en hebben alle 4 wel een handleiding.
2 Wandelen, longeren, voor de kar, aan de hand met ze springen, met ze gaan zwemmen in de zomer, er op rijden.
3 echt intensief rijden ongeveer 50 kilo maar hangt wel van de bouw van je shet af.
4 rond de 300 euro
5 idd ongeveer rond de 30
6 om te kopen bedoel je? hier staan er best veel te koop en op marktplaats ook

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:18

1.Super, heb er inmiddels 3 met een 4e op komst(en komend jaar gaan er 2 merries naar de hengst)

Wat niet? Ik rijd ze fanatiek onder het zadel, ze lopen voor de wagen in enkelspan(2 ook in het tandem), lopen kinderlesjes, naast de fiets, vrijheidsdresuur, lekkere buitenritten, fanatiek longeren, werk aan de lange lijnen.

3.Hangt van de bouw af. Een vriendin van mij heeft een shet(van 103) die rustig met 70 kilo weg sjouwt. Maar een van mijn eigen pony's van 107 moet er rond de 50 kilo al flink voor werken.

4.Wat voor pony wil je? Een hengstveulen zonder papier kan je gratis ophalen. Een goeie merrie met goed stamboek papier ga je snel richting de 500 euro(of meer!).

5.Al snel een jaar of 25/30.

6. www.liebas.nl, www.shetlandponysite.com, marktplaats

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:18

Je vergeet de belangrijkste vraag:
WAT KOST EEN SHET (OF IEDER ANDER PAARDJE) IN ONDERHOUD?
Je moet eerst een wei met stalletje vinden voor je een diertje koopt. De prijzen hiervan zullen varieren. Bij de ene boer mag je voor 25 euro per maand staan, bij de ander voor 100. Je moet ze voeren en dus ook voer kopen. Je shet moet op stro staan en ook dit moet je dus met regelmaat aan kunnen schaffen. De hoefsmid moet langskomen, die DA ook af en toe. Je shet zal geent moeten worden en als je er op wilt gaan rijden heb je ook tuig nodig. Naast alle kosten zu je ook genoeg tijd voor je beestje vrij moeten maken. Het is allemaal niet zo makkelijk als dat het lijkt. Je neemt nl wel de verantwoording van een levend wezen op je...

Jasmijntje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:50

Bedankt Kris25, Ik heb er wat aan gehad.
Alle mensen mogen nogsteeds posten hoor!!
Andere mensen ook bedankt.
Groetjess

Jasmijntje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 12:51

Maar een shet kost toch minder in onderhoud dan andere pony's?
Heb ik wel is gehoord

texeenmaikey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:55

Dat ligt er aan.

De stalling is meestal goedkoper maar dat is niet bij alle stallingen zo.
De kosten van je voer blijft het zelfde je doet alleen langer met een zakt voer. Eigelijk blijven de rest van de kosten het zelfde als bij een groot paard/pony

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:08

Super
Wandelen, veulens fokken, kinderpony spelen ze ook. Ooit als ik tijd heb mennen. En natuurlijk VDen, dat doen we ook
Ligt helemaal aan de bouw van de shet, de echte stevige Shetten kunnen zo aan de wandel met mij nog op hun rug (rond 70 kg ) maar smallere rond de 45? Middelmatige rond de 55 kg ? Je moet gewoon naar de pony kijken of ie er lol in heeft ja of nee, kan ik zo niet zeggen.
Goedkoper dan de kleintjes De echte mini's zijn vaak duurder dan grote een grote rond de 500-700 euor mits ze beleerd zijn voor kar en rijden.
Mijn vorige verzorgpony werd 42..
http://shetlandpony.boogolinks vind je veel links naar alles wat met Shet te maken heeft

karin1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:25

Kris25 schreef:
Je vergeet de belangrijkste vraag:
WAT KOST EEN SHET (OF IEDER ANDER PAARDJE) IN ONDERHOUD?
Je moet eerst een wei met stalletje vinden voor je een diertje koopt. De prijzen hiervan zullen varieren. Bij de ene boer mag je voor 25 euro per maand staan, bij de ander voor 100. Je moet ze voeren en dus ook voer kopen. Je shet moet op stro staan en ook dit moet je dus met regelmaat aan kunnen schaffen. De hoefsmid moet langskomen, die DA ook af en toe. Je shet zal geent moeten worden en als je er op wilt gaan rijden heb je ook tuig nodig. Naast alle kosten zu je ook genoeg tijd voor je beestje vrij moeten maken. Het is allemaal niet zo makkelijk als dat het lijkt. Je neemt nl wel de verantwoording van een levend wezen op je...

Ik vind dit soort reacties altijd een beetje overkomen alsof de TS een beetje achterlijk is en niet weet waar ze aan begint.
Wie weet heeft ze dat wel heel goed overwogen!
Je hebt wel gelijk in wat je zegt overigens.

1. Ik heb er geen, wel verzorgpony's gehad, dat was altijd erg leuk .
2. Met een shetlander kun je vanalles doen, knuffelen, rijden als je niet te groot bent, voor een karretje.
3. 50 denk ik. 60 lijkt me erg veel :S ?
4. Zonder papieren misschien 200, onbeleerd/hengst nog geen 100 euro, met papieren 300.
5. net als ieder ander paard (of misschien iets ouder), gemiddeld tussen de 20 en 30.
6. http://mediatheek.thinkquest.nl/~jra034 ... nders.html
of google even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:37

1. Goed, het karakter spreekt mij helemaal aan
2. Rijden, mennen, fietsen, longeren, wandelen, poetsen etcetera etcetera. Je kan met een shetlander in principe alles doen wat je met een 'normaal' paard van 1.60 ook kunt doen, en zelfs nog meer!
3. Hangt helemaal van de bouw van de pony af.
4. Hangt af van het geslacht, de leeftijd, wel of geen papieren, wel of niet gechipt, wel of niet geent, wel of niet bekapt, wel of niet bereden, wel of niet betuigt etcetera etcetera.
5. Met goede verzorging en in goede gezondheid toch echt wel een jaar of 25/30.
6. Als je voor een pony met papieren gaat kun je het beste even op http://www.shetlandponysite.com/stallen/stallen.htm kijken. De meeste fokkers hebben ieder jaar wel wat jong grut en oudere pony's te koop. Verder zoals genoemd marktplaats.nl, vind je ook een hele rits aan shetlanders.

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:02

jas_horses schreef:
Hallo allemaal,

Groetjes van mij!

1: Ik heb er 2 gehad 1tje van 1 metertje en 1tje van 1.18. Ze bevielen me heel erg zijn erg sociale paardjes maar als je echt verder wilt met rijden heb je er niet veel aan.
2:Ja wat niet, VD , rijden, mennen, wandelen echt van alles ook fokken is erg leuk als je er verstand van heb
3:een shet is opzicht een sterk klein paardje wat er veel kan trekken, ook dragen kunnen ze aardig. Maar hangt echt af van je eigen gewicht en lengte.
4:Hangt helemaal af van geslacht, leeftijd, papier enzenz
5:Als zo'n shet een goede verzorging krijgt en goede conditie kan het tog wel ruim 30 jaar worden
6:Je kunt gewoon via marktplaats en dat soort site's kijken staan er genoeg voor een leuke prijs.

Maar denk er goed over na. Want ook een shetlander kost geld en tijd. Net zoals een groot paard. verder kunnen het heel eigenwijze donderstenen zijn daar staan ze rond om mee bekent,

maar als je echt zeker ben van je zaak heel veel plezier met je koop groetjes Prissey

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:05

1.hoe bevalt jouw shetlander?
- Prima maar het opvoeden si een vak apart.

2.wat doe je er allemaal mee?
- rijden, mennen, dressuur aan de lange lijnen, vrijheidsdressuur, enz.

3.hoeveel kilo kan een shet van boven de 1.05 dragen volgens jullie?
- 50 kilo

4.hoe duur mag een shetlander van boven de 1.05 kosten volgens jullie?
- Is te verschillende om een antwoord op te geven.

5.hoe oud kunnen shetlanders worden?
- Heel oud, hou maar net als paarden aan kan het altijd meevallen.

6.op welke websites kan je het beste kijken voor shetlanders?
- Marktplaats bijvoorbeeld

Als je een Shetlander koopt moet je dat niet doen om op te rijden. Als je nu al niet te groot en/of te zwaar bent dan ben je dat snel genoeg. Zeg je van ik vind het leuk om te mennen, vrijheidsdressuur of wat dan ook en je wilt een paardje dat makkelijk in verzorging en onderhoud is dan zeg ja koopt een shetlander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:15

karoliena schreef:
Als je een Shetlander koopt moet je dat niet doen om op te rijden. Als je nu al niet te groot en/of te zwaar bent dan ben je dat snel genoeg. Zeg je van ik vind het leuk om te mennen, vrijheidsdressuur of wat dan ook en je wilt een paardje dat makkelijk in verzorging en onderhoud is dan zeg ja koopt een shetlander

Ben ik het absoluut mee oneens.
Waarom zou je een shetlander niet kunnen kopen om op te rijden? De midden- en met name grote maat zijn uitermate geschikt op om te rijden. Als je nog netjes op een shetlander past, vertel mij dan wáárom niet. Als de combinatie pony - ruiter/amazone goed is, wáárom zou je het dan laten? Veel mensen kopen een bepaald ras vanwege een aantal raseigenschappen, bijvoorbeeld het karakter. Als je nou weg bent van het karakter van de shetlandpony, je hebt de juiste lengte en gewicht om nog op een shetlander te rijden, waarom zou je dan geen shetlander mogen kopen om op te rijden?! Niet iedereen komt in korte periode veel aan of groeit veel, dus wat dat betref kán het gewoon! Wie weet heeft de TS haar groeispurt al gehad

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:17

Nou nou rustig aan. Ik zeg toch ook niet dat dat niet mag, zeg alleen dat het niet verstandig is. Je groeit er gewoon heel snel uit. Als je met je voeten o kniehoogte komt ben je gewoon te groot al simpel zat of als je meer dan 50 kg weegt ben je gewoon te zwaar. tel maar uit dat ben je al heel snel.

Als je echt voor het karakter gaat wat ik dus ook doe, dan accepteer je ook dat je er niet tot nouwelijks op kan rijden

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:18

1. Eigenwijs poepbeest. Maar als je er eenmaal n relatie mee hebt
2. Wandelen, rijden etc. maar vooral als speelkameraad
3.max. 50.
4. Een met goede afstamming, netjes verzorgd, als die een b proefje netjes met winst loopt, tot de 400 euro. Ligt ook aan geslacht etc.
5. Ouder dan paarden. zo'n 30 jaar is toch wel de max.
6.Marktplaats.nl?

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:18

Eeh, goed hoor
Hij is nu nog te jong, maar in de toekomst gaan we er mee mennen en vrijheidsdressuur.
50
Ligt eraan wat ie kan, hoe oud ie is etc.
Ja, dat is nog al een 'rare' vraag
ik bedoel, net zoals mensen, ze kunnen zo ziek worden etc.
Maar ze worden meestal rond de 35
Ik denk marktplaats/ bokt

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:28

hoe bevalt jou shet: ik heb er 1 gehad, super beest, mn beste vriendje ben m helaas kwijt nu.

deed ik ermee: wandelen (aan de hand), lekker bij hem in het land ronddwalen, omheining controleren en mest scheppen, water en voer geven. borstelen manen en staart uitpluizen, hoeven verzorgen..
én, last but not least: nieuwe weitjes zoeken de hele tijd omdat het een super ontsnap monstertje was zelfs de stik kreeeg ie uit de grond en wandelde ermee weg..

wat kan ie dragen: ehm rare vraag als je een rijpony wil met laag onderhoud neem dan liever een fjord, en ga niet op een shet omdat het volgens iemand nog net kan ofzo.
een pony koop je in princiepe voor het leven toch?

kost een shet: aanschaf? ligt er helemaal aan, papier of geen papier, geslacht, karakter maar vooral wie hem verkoopt.

leeftijd maximaal: heel oud bij mij in de buurt is er 1 over de 40 geworden.

sites staan al vermeld in de vorige reacties

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:32

jas_horses schreef:
Hallo allemaal,

1.hoe bevalt jouw shetlander? Zéér goed, ik wil niet meer anders !
2.wat doe je er allemaal mee? NH, VD, begin nu met longeren, wil met lange lijnen beginnen, misschien voor de kar, veel wandelen, enge parcoursjes maken, vrijspringen en ga zo maar door.
3.hoeveel kilo kan een shet van boven de 1.05 dragen volgens jullie? Verschilt per shet, bouw is bij elke anders. Ik vind 40 kilo wel een aardige richtlijn.
4.hoe duur mag een shetlander van boven de 1.05 kosten volgens jullie? Hengst, ruin merrie leeftijd? Valt niet te zeggen zonder verdere info
5.hoe oud kunnen shetlanders worden? net zo oud als alle andere pony's/paarden.
6.op welke websites kan je het beste kijken voor shetlanders? Bokt?

Groetjes van mij!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:35

karoliena schreef:
Nou nou rustig aan. Ik zeg toch ook niet dat dat niet mag, zeg alleen dat het niet verstandig is. Je groeit er gewoon heel snel uit. Als je met je voeten o kniehoogte komt ben je gewoon te groot al simpel zat of als je meer dan 50 kg weegt ben je gewoon te zwaar. tel maar uit dat ben je al heel snel.

Als je echt voor het karakter gaat wat ik dus ook doe, dan accepteer je ook dat je er niet tot nouwelijks op kan rijden

Ben nog steeds rustig hoor
Dat hangt helemaal van de persoon én de pony af. Mijn ene pony (jaja, ook een shetlander) sjouwt zo met 70 kilo weg op z'n dooie gemakje, geen probleem! Terwijl een andere pony (zie antwoord op vraag 3 van Dennis) er veel meer moeite mee kan hebben. 50 kg vind ik dus niet de max, dat ligt helemaal aan de pony zelf.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:37

Sorry maar als jij 70 kg op je shet toestaat dan ben je ook niet lekker. Lekker gezond voor dat beestje.

classic_life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:39

Goed, hij bijt op dit moment wel een beetje maar hij is zijn tanden aan het wisselen

onder de man, voor de sulky, aan de fiets en wandelen

zo'n grote kan makkelijk 60 kg dragen

papier? merrie/hengst/ruin? leeftijd?

40

marktplaats.nl of andere advertentie sites...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:41

karoliena schreef:
Sorry maar als jij 70 kg op je shet toestaat dan ben je ook niet lekker. Lekker gezond voor dat beestje.

Ik vind niet dat jij daarover kunt oordelen
Mijn pony kan het prima aan en als hij iets niet aan kan geeft hij dat écht wel aan, vertrouw me. Ik ken mijn pony goed genoeg om dat van hem te weten. Kom anders een keer zelf kijken voordat je oordeeld, geen één pony is namelijk hetzelfde.

[edit: lekker offtopic, regeltje toegevoegd]

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:43

En ik kan het met Yara eens zijn dat haar buldozer makkelijk met die 70 kilo wel sjouwt. Haar buldozer is een van de weinige die ook wat hele hufertige sprintjes, hoekjes en bokjes met mij durfde te maken (hij blijft leuk , Spike rulez ).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:47

jas_horses schreef:
Hallo allemaal,

super

Wandelen, vrijheidsdressuur, langelijnen werk, longeren enz

Hangt dus veel van de grote en bouw af, maar als de shet stevig is en 1.05m hoog dan zou ik er tot 60 kilo opzetten

Dat hangt van vele dingen af, geslacht, leeftijd, papieren, wat hij kan enz enz enz

Net zo oud als een ander ras paad.

Ik heb geen flauw idee maar op bokt is behoorlijk veel te vinden, alles eigelijk wel!

Groetjes van mij!