kwpn (veulenboek)merrie laten dekken door nrps-hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

kwpn (veulenboek)merrie laten dekken door nrps-hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-06 20:07

Ik ben wat aan het rondkijken naar hengsten die bij mijn paard zouden passen. Mijn merrie is een veulenboekmerrie (3 jaar, daarom nog niet opgenomen in stamboek, ligt wel in de planning).Overigens denk ik niet dat ik m'n merrie dit jaar al laat dekken, maar je weet nooit.
Nu kom ik af en toe ook wat nrps-hengsten tegen die ik niet direct weg streep omdat ze bij een ander stamboek goedgekeurd zijn.

Zouden jullie een kwpn merrie laten dekken door een nrps-hengst als de combinatie geschikt lijkt? Waarom wel of waarom niet? Hou je in je achterhoofd dat een nakomeling van een andere hengst misschien minder opbrengt?

Lante

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:21

Ik zou wel met een NRPS hengst willen dekken hoor. Het NRPS is een prima stamboek. Je paard hoeft helemaal niet minder op te brengen als NRPS-er, het ligt eraan hoe het zich ontwikkeld, maar dat is met een KWPN vader ook zo.

gabrycha

Re: kwpn (veulenboek)merrie laten dekken door nrps-hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:19

Neem een hengst zoals dreamcatcher en florencio die liggen prima in de markt en ene goed paard brengt altijd zijn of haar centen op.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 01:03

Ik zou er totaal geen moeite mee hebben.

Ik wil een passende hengst bij de merrie met als doel een veulen te fokken dat geschikt is voor sport. Waar die hengst dan ingeschreven is en welke kleur papier ik erbij krijg daar kan ik echt niet wakker van liggen...

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 07:20

Als ze voldoen aan de röntgenologische eisen van het KWPN en ik fok voor mijzelf, waarom niet?
Fok je voor de verkoop dan snij je over het algemeen wel een beetje in je eigen vingers wanneer je buiten het KWPN dekt, een goede brengt altijd wel zijn geld op, maar de markt met gemiddelde veulens wordt elk jaar overspoelt en dan is een vol KWPN veulen bijna altijd makkelijker te verkopen dan een NRPSer.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:49

Vaker zie je ook dat ie zowel voor kwpn als voor nrps is goedgekeurd bijv. Rubiquel!!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:47

geen problemen mee
het NRPS heeft een paar beste hengsten in zijn bestand
heb mijn (ex kwpn) merrie zelfs ook in het nrps stamboek op laten nemen

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:58

Ook geen problemen mee. Onze KWPN-merrie is gedekt door Aachen (NRPS en Westfalen) en het veulen wordt geregistreerd bij het NRPS (kunnen ook reg. A KWPN kiezen). We weten nog niet wat we met het veulen doen (aanhouden/verkopen), eerst maar zien dat het gezond en wel ter wereld komt . Voor dit jaar heb ik ook weer een tweetal NRPS-ers op het lijstje staan van mogelijke hengsten.

Onze andere 4-jarige merrie is nu 1.58m, als die eind april geen flinke groeischeut heeft gehad, bieden we haar ook aan bij het NRPS ipv het KWPN.

Wat ik me eigenlijk af vroeg: stel dat je commercieel fokt en je veulens op een bekende veiling zou willen verkopen, heeft het dan wel zin om je veulen NRPS of ander stamboek te laten registreren? Als ik het zo eens snel bekijk lijkt het mij allemaal KWPN-papier wat de veulenveilingen betreft.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:00

Nee heel af en toe zit er ook een duitser tussen of reg. a. En kijk naar de sandritana's van hof olympia's, zitten er ook hier en daar tussen.

Alani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:36

Ik heb eigenlijk hetzelfde gedaan mijn KWPN-merrie laten dekken door een nrps hengst. Het gaat mij om de kwaliteiten (van merrie en hengst) niet om het stamboek.

Ik heb een keurmerrie uit Krack C x Jet Set D en heb haar laten dekken door Disconto (NRPS). Ik hoop op een mooi veulen volgend jaar!