Rijden na dat merrie een veulen heeft gehad?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NineS

Rijden na dat merrie een veulen heeft gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 15:20

Hallo,

Ik en mijn vriendin hebben een shetlandmerrie beleerd. De eigenaar heeft haar nu laten dekken, alleen we willen nog wel weer verder rijden.
Hoelang na dat het veulen is geboren kan je weer rijden?
De merrie heeft al meerdere veulens gehad, ik weet niet hoeveel maar in iedergeval één.
Het veulen word niet alleen gelaten als we gaan rijden, die kan mee rennen, of in de wei ernaast blijven staan. Wat is beter? Er staan dan nog wel andere merries bij het veulen hoor...
Ik weet dat ik hier niet een nieuw topic voor had hoeven nemen maar anders valt het niet zo op want ik wil het wel graag precies weten

Groetjes van Nine
Laatst bijgewerkt door Lielle op 16-01-06 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: zinloze kleurtjes verwijderd

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:24

ik begin , als het goed met de merrie en veulen gaat , al weer na ongeveer 10 dagen licht te trainen,
en dat voor ongeveer 10 min,
het veulen gaat bij ons in een dichte box,
zo moet je ze langzaam laten wennen,
ik ga nooit met paard en veulen te rijden, maar misschien dat anderen dat wel doen,

succes

NineS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 15:30

Okee bedankt.
Alleen, het veulen gaat niet op stal..
Erg?
De merrie trouwens ook niet hoor!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 08:44

Ik zou de merrie met het veulen lekker een half jaar de tijd geven en pas na het spenen van het veulen (een half jaar) weer gaan rijden. Als je gaat rijden met veulen erbij, put je het veulen meer uit doordat hij bij zijn moeder wil blijven, dan hij dat normaal zou doen. Het veulen achterlaten in een weiland zonder box, de merrie er uit halen om te gaan rijden is ook vragen om ongelukken, omdat het veulen geheid achter zijn moeder aan wil, en desnoods door sloten heen gaat of over/door een hek.

Als je je merrie laat dekken, dan kies je voor een veulen. Neem dan ook voor lief dat je een tijdje niet kun rijden. Wel zo eerlijk, vind je niet?

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:38

JVMR -> KS

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 11:37

Je kan er natuurlijk al vrij snel weer op gaan zitten, minimaal 2 weken. Toch zou ik ze wat langer even met rust laten, geef ze twee maandjes de tijd
Daarna kan je als het een beetje een normale kudde is je veulen er volgens mij wel bij laten zonder zijn moeder. Zolang er maar geen vervelende veulentjespesters bijlopen...
Ik zou iig eerst eens lekker genieten van het veulen

clara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:49

Ik ben mijn merrie 3 weken na de bevalling weer gaan rijden, het veulen blijf dan in de stal. Dit bleek na enkele weken te veel te zijn voor de merrie, ze werd erg mager terwijl ze maar heel weinig hoefde te doen. Ik heb haar toen alsnog 2 maanden rust gegeven waar ze heel erg van is opgeknapt. De volgende keer ga ik er dus pas 2 maanden na de bevalling weer op zitten.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:19

Ik vind ook dat je de merrie de tijd moet geven om te moederen. Sommigen kiezen ervoor om na het afspenen weer aan het werk te gaan, anderen gaan er na een paar weken na het veulenen alweer op.
Ik ben 2 maanden na het veulenen er weer opgeklommen, maar ben tot nu toe nog niet erg serieus geweest met rijden moet ik zeggen . We bouwen het nu weer wel rustig op.
Ik adviseer je wel om het veulen op stal achter te laten, daar heb je (als het veulen groot is) veel profijt van! Als je het van kleins af aan leert dat die op stal achter moet blijven, dan heeft het veulen daar minder problemen mee als hij groter is. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik er niet eerder mee ben begonnen iig .

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:57

Tinne, wat ik begrepen heb is er geen stal.

Afgezien van het feit dat het veulen er altijd bij is als er gereden word en je hem toch zeer zeker meer aan het werk zet dan nodig is: denk je dat de merrie erg geconcentreerd met haar werk bezig is als het veulen er nog bij loopt?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:22

ik wilde eigenlijk 2 weken na het veulenen er al wel weer op. ik wil wel het veulen laten wennen dat het even zonder moeder moet kunnen zijn. weet niet hoe je dat zou moeten leren zonder stal, dat is echt lastig, maar ik beschik wel over een stal dus dat probleem heb ik niet. ik zie wel hoe het gaat en hoe snel de merrie er weer zin in heeft

_nina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:30

mijn oude verzorgpony heeft 2x veulen gehad en klom er na ongeveer maandje weer op, had wel aan de eigenaren gevraagt wat hun vonden. ik had wel een stal en daar zette ik het veulen dan in vast aan ring in de muur.
heb je anders een plaats waar je stevig en veilig kan vast zetten(zodat veulen kan springen en draaien enz. zonder zich te verwonden)en vanaf waar ze mama niet kan zien als je rijd, dan de eerste paar keren gewoon met mama vast zetten en na tijdje opbouwend mama steeds langer weghalen. zorg wel dat ze goed stevig vaststaat en dat iemand het in de gaten houd( of jij zelf)

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:00

Bij ons gaat het ongeveer zo:
Na één week halen we merrie en veulen even uit elkaar. Met de merrie loop ik dan de andere kant van de stal (zo'n 15m) en daar ga ik haar poetsen. Het veulen blijft dan in een box. Hij kan de merrie dan zien en horen. De box wordt afgesloten zodat het veulen er nergens uit kan en er blijft iemand bij het veulen.

2 dagen later doen we dit weer.

2 dagen later wandel ik met de merrie naar de bak en blijf daar 5 minuten. Merrie en veulen zien elkaar niet, maar horen elkaar wel.

Vanaf dan gaan we om de dag even bezig. De eerste 2 keren longeer ik de merrie 10 minuten a 15 min.

Vanaf dan ga ik rijden. Iedere keer ben ik hooguit 20 minuten uit het zicht van de merrie. Na een tijdje bouw ik het uit.

Als de merrie en het veulen zich hier goed bij houden en de merrie weer fijn in training is, dan neem ik haar mee naar een manege om daar te rijden. Tijdje later rijd ik mijn eerste wedstrijden en zorg ervoor dat ik hooguit 4 uren wegblijf. dat bouw ik uit en op het laatst ben ik wel de hele dag met de merrie op pad. Het veulen heeft dan stalgenootjes en brok en hooi. De merrie melk ik regelmatig.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:04

als urissa bevallen is ga ik na 2 a 3 weken weer rustig aan aan de slag. eerst een tijd longeren, 3 keer per week 10 minuutjes. het veulen blijft dan op stal met een oude pony ernaast.
als urissa weer wat onconditie is klim ik er weer op en ga ik rustig aan het trainen voor de B dressuur

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:33

Roos heb ik na 2 weken weer rustig aan gelongeerd. Haar veulen ging dan samen met mijn jaarling op stal met de radio aan. Zolang merrie en veulen elkaar niet hoorde ging het goed, hoorde ze elkaar wel was het drama.

Later liep het veulen gewoon op het land als ik aan het rijden was. De eerste paar minuutjes was het ff crossen en daarna stond hij dan in een hoek te grazen en had ik er de rest van mijn rit geen last van en dat ging prima op die manier.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:14

als ik moet gaan longeren met mijn meisje ben ik bang dat ze dr eigen helemaal moe loopt, ze loopt zo graag, ze wil dan zo snel mogelijk, ik krijg haar dan wel terug, maar het longeert niet fijn, dus 10 minuten betekend voor mijn merrie zweten, dus kan ik beter is gaan wandelen en dan gewoon beetje stap en draaf werk met mij erop

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 11:12

@ Piaffe, Lijkt mij een uitstekende oplossing. Zo wil ik het ook ongeveer gaan proberen. Maar als het de merrie teveel zou zijn, laat ik haar gewoon nog een poosje met rust.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 14:15

als ze nu heel hard gaan staan hinikken en het veulen allemaal trekt om toch naar de moeder te gaan, moet je het veulen dan toch in de box houden? ja toch? tenminste dat denk ik dat je niet moet toegeven. wilde het even weten

Iris82

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:01

siënalover schreef:
mijn oude verzorgpony heeft 2x veulen gehad en klom er na ongeveer maandje weer op, had wel aan de eigenaren gevraagt wat hun vonden. ik had wel een stal en daar zette ik het veulen dan in vast aan ring in de muur.
heb je anders een plaats waar je stevig en veilig kan vast zetten(zodat veulen kan springen en draaien enz. zonder zich te verwonden)en vanaf waar ze mama niet kan zien als je rijd, dan de eerste paar keren gewoon met mama vast zetten en na tijdje opbouwend mama steeds langer weghalen. zorg wel dat ze goed stevig vaststaat en dat iemand het in de gaten houd( of jij zelf)

Ik vind het toch best eng om een veulen van een maand oud vast te zetten zonder toezicht.
Weet niet of dat mijn rare kronkel is (ben soms een beetje een watje), maar ik zou het neit durven hoor.

Girlgamer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:10

siënalover schreef:

Ik (persoonlijk) vindt een veulen vastbinden als hij alleen op stal staat erg gevaarlijk. Vooral de eerste keren raakt hij vaak in paniek omdat hij alleen is. Je kunt hem beter zonder halster om in een goede stal zetten, zodat hij ook nergens aan vast kan komen te zitten. En wat je zegt, wel de eerste keren in de gaten houden.

ArabStables

Re: Rijden na dat merrie een veulen heeft gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 18:21

Lekker wachten totdat het veulen eraf en dan weer beginnen met rijden. Je hoeft je in die tussentijd echt niet te vervelen hoor, ga zo nu en dan met het veulen aan de gang zodat ze goed mak wordt. En je hebt de merrie nog om te poetsen en te kroelen. Laat haar lekker moederen die paar maanden dat het veulentje erbij loopt en geniet ervan.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 15:47

Ik begin na een maandje langzamerhand met trainen. Eerste 2 maandjes met trainen veulen nog mee. Daarna in een stal met lekker hooi (vooral niet vastzetten!!) En eerst nog iedere 10 minuutjes lekker prullen met mams, zodat ze kan wennen dat haar kindlief eventjes weg is.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 20:00

Als de merrie er aan toe is idd ong na een week. Kan prima
Veulen leert meteen dat het niet erg is om mama even kwijt te zijn

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 22:25

wij beginnen na een week weer met rijstig stap/draf en als de merrie aangeeft dat ze meer wil kan ze dat wel krijgen:D maar we houden er wel rekening mee dat het veulen toch wel veel bij de merrie is alleen als we rijden gaat het op stal:D maar je kunt um ook laten mee huppelen vinden ze wel leuk en worden ze sterk van.
Alleen heb je dan wel de kans dat als je na een emaand of 2 het veulen in weg hebt lopen omdat hety niet anders weet.