Hoe groot Fristi's veulentje ongeveer zal worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roestig

Hoe groot Fristi's veulentje ongeveer zal worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 12:47

Fristi krijgt eind mei/ begin juni een veulentje, de moeder 1.45m, de vader 1.60m/1.62m, het gemiddelde ong. 1.52 . Maar de ouders van de moeder zijn beide groter, en de ouders van de vader ook. Heb ik een kans dat het veulen dan juist kleiner of juist groter wordt? Of heeft het geen invloed? En kan het veulen beter veel op wei staan of op stal om groter te worden/ kleiner te blijven('s zomers/ 's winters) Ik hoorde laatst van een vriendin dat hun veulen rond de 1.45m zou blijven(nou ja veulen, bijna 2 jaar) omdat ze 's winters op wei stond, haar ouders zijn bijde rond de 1.55m-1.60m..

Tjinta

Re: Hoe groot Fristi's veulentje ongeveer zal worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:09

Wat heeft weidegang met de uiteindelijk grootte van het paard te maken??
Kan best hoor, ik heb er niet genoeg verstand van maar daar heb ik nog nooit van gehoord.
Volgens mij ligt het grotendeels in de genen vast hoe groot een paard of pony gaat worden, mits het beestje in goede conditie gehouden wordt. (en mi hoort daar weidegang wel bij..)
Wij kregen het advies om onze merrie te laten dekken omdat we niet wilden dat ze groter zou worden..... Achteraf zeggen velen dat ook dit grote onzin is.....

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:58

ik denk dat jouw veulentje een mooie E pony wordt, maar je hebt er niks aan als je zo zit te gissen, gewoon afwachten, ik heb dat probleempje ook, ik wil graag dat het veulen van mij een paard wordt : moeder 1.63m en vader 1.56m maarja je weet het niet.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:46

Je weet het NOOIT.. mijn merrie komt uit ouders van boven de 1.72, en is zelf 1.59 gebleven..
Nu heeft mijn merrie een veulen van een hengst van 1.55, ik vraag me nu ook af of dit veulen de grootte van de grootouders erft, of ook gewoon een kleintje blijft.
Maar zoals ik in de praktijk ben tegen gekomen.. heb je nooit zekerheid over de grootte van je veulen.