Welke hengst voor m'n Neron pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

esmeejj

Welke hengst voor m'n Neron pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:19

Haay ik wil mijn pony graag laten dekken en het is een ontzettende heette kikker, enorm fel, stijgerd vrij snel maar het felle en heette wil ik er wel in maar het zo heet dat ze gaan stijgeren eruit.
Ze is 1.45 maar ze is 4 dus zal nog wel 1cm groeien ofzo al is het niet veel. De stap wil ik verbeteren en het liefst Welsh of iets. Kleur van de hengst maakt me niet uit alleen de stap wil ik dus verbeteren en moet hoge dressuurpunten hebben!
Maar springcappiciteiten zijn ook belangrijk, al heeft de vader daar niet altijd invloed op maargoed. Nou genoeg gepraat wat foto's van mijn pracht, Neron merrie.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mooi draf beentje, draagt ze meestal zo(dus komt niet door de balk)

Afbeelding
Afbeelding
Moet haar been hier nog uitslaan.

Afbeelding
De eerste helemaal rechts dus als je tegen de foto aankijkt.

Afbeelding
Afbeelding
eerste strek pas.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Halve strek pas, kan nog beter hier helaas geen foto's van.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is wel genoeg denk ik... Nouja ik hoor het wel!
Als je een hengst weet, Doe dan ook even foto's en informatie erover erbij. Mijn voorkeuren zijn; Welsh,Arabier of NRPS en niet te zwaar gebouwd. Maar andere mogelijkheden mogen ook!
Alvast hartstikke bedankt!

xx mij

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 20:40

Weet niemand een hengst voor haar? =(

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:00

esmeejj schreef:
Weet niemand een hengst voor haar? =(

Voor mijn eigen neron merrie, zie mijn profiel, heb ik afgelopen jaar zitten denken aan een arabier, maar heb haar gust gelaten zodat ze dan nog iets meer zou groeien. Ik heb toen de hengst Kahal bezocht een zwarte arabier van het avs. echt een plaatje van een beest goed bewegen en springen, was europees kampion bij arbieren allround ergens in 2003 of zo. Gezien het volbloed presentage van neron (75%ox) zou een volbloed wel mooi zijn, dan komen de kenmerken van het volbloedras sterk naar voren en hopelijk in een bont jasje. Juravel ox van de nrps ook een arabier dus vind ik ook erg mooi en is erg veelzijdig, gezien de stokmaat van deze hengst zou dat een wat betere combinatie zijn dan kahal die is namelijk 1.60 en juravel 1.47. met Juravel blijf je wellicht hoog in de D-maat. een welsh kruising kan echter ook mooi zijn, maar mijn voorkeur zou uitgaan naar een volbloed gezien de populariteit van de pintoarabier (bonte pony/paard op arabische bloedbasis)

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:10

O okey! Ja ik weet het allemaal nog niet zo goed.. haha ben echt nog vooral aan het orienteren..

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:47

verder nog mensen?

gabrycha

Re: Welke hengst voor m'n Neron pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:33

Voor het karakter zou ik absoluut geen arabier nemen, arabische kruisingen zijn vaak feller en heter dan volbloedarabieren zelf. Pinto arabieren zijn idd populair maar ik neem aan dat je een paardje voor de sport wil nemen?
Ik zou het in de deutsches reitponysfeer zoeken, hengsten zoals de zwarte fs pour l'amour ververen uitstekend karakter en goede basisgangen. Golden moonlight is ook zon hengst. Binnen het nrps ken ik eigenlijk weinig brave kindvriendelijke ponys, ik vind composer van de beekerheide leuk brave fijne rastypische pony, ik vind djamai du bois een leuke frisse pony ( hij is doorverwezen naar de 3e bezichtiging) het moet raar gaan lopen willen ze hem niet nemen. Rembrandt van renoir van de havikerwaard is ook een plaatje met super rittigkeit.
Van mijn eigen neron merrie, die ster is, vind ik de galop een minpunt. Draf zit er goed in maar galoopade kan verbeterd worden. Ik weet niet hoe het met jou neron zit, maar als ik die van mij laat dekken een edele rijpony gaat erop.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:03

gabrycha schreef:
Binnen het nrps ken ik eigenlijk weinig brave kindvriendelijke ponys.

mmm..ik ken ze wel die juravel wordt door kinderen van 12 gereden en is zo mak als een lammetje. Ik heb er 1 gehad van saparos ox (x zodiak x wind of forture ox) super talent en heel betrouwbaar. Is natuurlijk ook erg afhankelijk van de opleiding/africhting.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:07

Even een beetje dimmen als er niet binnen een half uur op je topic wordt gereageerd. Niet zo ongeduldig, dat heeft totaal geen zin.

esmeejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 08:09

Nouja als ik er laat dekken moet er een paardje uitkomen wat zeker net zo geschikt en met zoveel talent als ze nu is.. maarja! Ik zal straks is kijken naar die hengsten die jullie zeiden.. !

sanneverholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:20

Hoi Esmee,

Wellicht is Bodo een geschikte hengst voor jouw merrie.. In 2003 goedgekeurd bij het Welsh, verrichtingstopper met o.a. een 9,5 voor galop, 9 voor geschiktheid als dressuurpony en een 9,5 voor geschiktheid als springpony. Vervolgens tweemaal kampioen onder het zadel op de navolgende hengstenkeuringen. Momenteel staat hij in Duitsland in training bij Jana Freund, zij zien er veel toekomst in. In februari zal die ook weer voorgesteld worden onder het zadel op de hengstenkeuring..
Ook z'n nakomelingen lijken veelbelovend.. Mooie types en los in de bewegingen.

Suc-6 ermee!!

Groetjes Sanne

p.s. voor meer info, zie www.jboeve.nl

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:31

Di Caprio du Bois, NRPS hengst van Don't Worry, dressuurtopper.

Waarom moeten er zoveel (wazige) foto's bij? Een of twee was genoeg geweest

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:00

NRPS- hengst Di Caprio du Bois
afstamming:
Afbeelding
FS Don't Worry is DE DONNERHALL van de pony's in Duitsland.
Duitsland loopt zoiezo veel meer voor op goede pony's als in NL.

Veel nakomelingen van FS Don't worry zijn Bundeschapionat winnaar !
Bundeschampionat is ongeveer hetzelfde als hierzo het kampioenschap voor jonge dressuurpony's.

Behalve de super dressuurpony's geeft FS Don't worry ook superspringpony's

De moeder van DI CAPRIO DU BOIS. is CAMILLA du BOIS
zij is KEUR PREFERENT bij het NRPS.
Ook Djamai du Bois (eerder genoemd) komt uit Camilla du Bois en mag nu door naar de 3e bezichtiging van het NRPS.
en haar moeder Carina is keur,preferent ,prestatie FOK+SPORT.
Carina heeft 5 goedgekeurde zonen !!!! en 5 keurmerries gegeven.

EEN SUPER MERRIELIJN dus !

Di Caprio du Bois is geboren in 2001 en heeft in 2005 met goed gevolg zijn verrichtingen afgelegt.
Sinds Januari 2005 wordt hij in de sport uitgebracht.
Behaalde resultaten vanaf Jan. 2005.
*Nationaal NRPS kampioen L1
*Kringkampioen NH-Noord L1
*NH reserve kampioen L1
*NH kampioen Jonge dresssuurpony's -> door naar finale Ermelo
*finale Subli-cup NRPS

Di Caprio is op dit moment L2 Dress. +wp en L springen +wp.
Hij is 1.46m

Foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een nakomeling van Di Caprio du Bois uit een FS Golden Moonlight moeder.
Afbeelding

Hier een foto van Djamai du Bois. (v. Danny Gold)
is doorverwezen naar 3e bezichtiging van het NRPS.
Afbeelding

verdere informatie:
http://www.stoeterijdubois.nl

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:05

Weet je ook de moederlijn van je pony?
En is ze weleens op een stamboek-keuring geweest?

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:17

Ik weet er geen maar, mischien is het handig als je een hengst neemt van het zelfde ras, zo krijg je een beter en sterker veulen.
Heb je een kruising, dan zou ik het ras van de vader van jou paard nemen. Ik weet niet wat dat is maar mail me maar
Mischien heb je hier wat aan..

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:22

Kalinka, dat gaat bij het NRPS niet op.

Bij het NRPS wordt gekruist met diverse ponyrassen en ze hebben allemaal een scheut Arabisch bloed.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:55

agerrits schreef:
gabrycha schreef:
Binnen het nrps ken ik eigenlijk weinig brave kindvriendelijke ponys.

mmm..ik ken ze wel die juravel wordt door kinderen van 12 gereden en is zo mak als een lammetje. Ik heb er 1 gehad van saparos ox (x zodiak x wind of forture ox) super talent en heel betrouwbaar. Is natuurlijk ook erg afhankelijk van de opleiding/africhting.

Ja juravel leuk paardje alleen worrt het tijd tijd wordt voor wat vernieuwing in de bloedvoering. Zodiak zijn nafok zijn echte sportponys maar af en toe met een kind onvriendelijk karakter. (te heet)
Op dit moment loopt er een kanshebber in de 3e uit een zodiak moeder en die moeder van dat hengstje is een onzettend gecompliceerd paard en zijn volle zus was als jonge merrie ook niet de makkelijkste. Even los van de africhting en opleiding.
Neron bloed staan ze niet om te springen gezien het feit dat er geen een mannelijke nakomeling is goedgekeurd en ik heb er toch hele fijne ponys van gezien dus zou ik gaan voor een hengst met stabiel karakter die ook eens wat kan toevoegen aan de bloedvernieuwing en die gangwerk met name een sterke galoppade een struikelblok in het huidige ponybestand.

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:38

ik zou er persoonlijk ook geen volle arabier gaan zetten of 1 met veel bloed, omdat jij al aangeeft dat de pony zelf al heel druk is.
je kunt zoals hierboven best gaan zoeken in de duitse rijponyhengsten, deze hebben vaak hele mooie gangen, di caprio du bois zal dan ook een goede keus zijn omdat daar en duits bloed in zit en tevens er aan moeders kant veel arabisch bloed zitten.

als je liever de Welsh kant op wil kun je iets kiezen als Vitano(vita Nova's Hannassie x silver General). Binnen het NRPS zijn er veel leuke ponyhengsten, ik denk dat het vooral belangrijk is dat je het karakter verbetert, ik denk dat duits bloed deze pony goed zal doen

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:52

gabrycha;

Je haakt goed op mijn stukje in. 5 jaar geleden hebben we eens gefokt met een nrps merrie die ook uit een zodiak moeder komt. verder heb ik nog een Neron, maar wat betreft fokkerijn heb ik niet veel ervaring met de nrps (sport) pony fokkerij. Neron is wel keur?? heeft misschien geen goedgekeurde zoon gebracht, maar schijnbaar wel goed sport ponys. Wel betreft het karakter van mijn neron, een pittige merrie met sterke eigen wil, maar wel betrouwbaar/eerlijk. Ik denk dat je er wel een goed karakter hengst op moet zetten, en ben het verder met je adviesen eens.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:38

Vitano fokt vaak uit de (E-pony!) maat

verwijderd09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:46

Albertine_N schreef:
Vitano fokt vaak uit de (E-pony!) maat

jah dat zat ik me na m'n post ook als te bedenken, hij is zelf natuurlijk nog maar net binnen de maat.