Veulen laten meelopen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

angelica2

Veulen laten meelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:14

Hoi,
Hoe leren jullie je veulen netje mee te laten lopen en wat doe je als hij bokt en steigert?
Ik heb daar zelf zowel mijn oplossing voor (belonen bij goed gedrag en het stoute vooral negeren ) Ik ben gewoon erg nieuwsgierig hoe jullie het oplossen.
Groetjes!

Afbeelding

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:19

verplaatst naar KS

Margriet_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:32

Nou wij hebben eerst 1 aan touw en de ander er achter aan. En daar iemand achter met een zweep dat ze wel doorlopen. Als dat met de een goed gaat dan de andere aan touw. Als die ook snapt dat je gewoon mee moet lopen, allebei aan touw. dat gaat in het begin meestal weer slecht maar aangezien ze nu weten dat ze mee moeten lopen gaat het wel snel goed. Inderdaad ook slecht gedrag zoveel mogelijk negeren tenzij hij op je springt ofzo. En goed gedrag belonen!

pruyssen

Re: Veulen laten meelopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 09:02

Ik vind het jammer te horen dat er een zweep aan te pas moet komen en een touw (waarschijnlijk om het veulen aan de voorzijde mee vooruit te krijgen) aan te pas moeten komen.

Ik heb een aanpak bedacht waarmee je in 4 sessie van 1 uur het veulen keurig kan laten meelopen en nog een heleboel andere zaken kan aanleren als stilstaan, verplaatsen, de trailer op, hoefsmid, spoelen, ontwormen etc.

Het gaat een beetje ver om deze hier te omschrijven maar als iemand meer informatie wil dan kan je altijd even mailen of bellen dan ben ik bereid om de aanpak uit te leggen.

De aanpak is totaal geweldloos en zonder dwang maar op basis van paardentaal en vragen.

Groet
Conrad

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:34

Toen ik Aidan mee leerde lopen, hield mijn zus het touw vast en de merrie en ik had mijn armen om zijn voorhand en om zijn achterhand. Als mijn zus druk op het touwtje gaf, duwde ik hem subtiel met zn kont mee, zodat hij door kon krijgen: druk op het touwtje = lopen.
Dit had hij eigenlijk vrij snel door en na een paar weken liep hij zonder problemen gewoon mee.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:47

Hoi,
Ja, zo wordt het ook in het boek van E Voest beschreven maar dan met een touw in de vorm van een acht. Manier van leren (of je nu je armen of iets anders gebruikt)
Groetjes Angelica.

hyperkind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:46

wij deden altijd een lang touw achter zijn kont langs, want hij snapte het niet en liep steeds achteruit. als hij achteruit liep gaven we een zacht rukje aan het touw en dan liep ie vooruit !!

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:59

Over het algemeen gaat het het makkelijkste als je met zijn drieën bent; eentje neemt de merrie mee, eentje het veulen en nog iemand achter het veulen die het veulen een duwtje geeft op het moment dat het veulen dreigt stil te staan.
Dit doe ik altijd bij het van stal halen en op stal zetten, meestal lopen ze binnen een week alleen mee.

Ik heb er één keer eentje gehad die echt tegenwerkte, die heb ik vastgebonden aan een rolsingel die ik om de merrie had gedaan. Nadat het veulen een aantal keer in een mulle zandpaddock op de rug was meegesleurd begreep het dat meelopen toch echt handiger was. Dit was dan ook wel echt een extreem geval, na drie weken weigerde deze nog steeds om mee te werken.

Gaefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:46

Wat een ontzettend knap ding zeg! Leuk veulen!! Ik zou ook zorgen dat je iemand bij je hebt die kan drijven. Als hij bokt en stijgert zou ik wel een ferm rukje geven en hem vermanend toespreken. Maar inderdaad vooral positief belonen.

Succes met hem!!

_Marlijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 17:13

Wij doen het ook altijd met z'n drieen. 1 de merrie. 1 het veulen aan een touwtje en de andere het veulen bij zijn/haar achterhand iets vooruit duwen als het niet wil lopen. Tot nu toe heeft dit prima gewerkt en liepen de veulens na +- een week makkelijk mee aan een touwtje zonder problemen.

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:22

Wij lieten in het begin het veulen gewoon los meelopen.
Na een tijdje nam de eigenaar de merrie mee en ik het veulen.
In het begin was ze het er zeker niet mee eens.
Maar nu (ze is nou 6,5 maanden) loopt ze heel braaf mee

Gaefje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:34

Ik denk als ik het zo bekijk dat het niet echt een veulen meer is maar inmiddels een jaarling.... dus mee lopen met de moeder gaat niet op.

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 12:26

Hoi,
Inderdaad meelopen naast de moeder is echt niet meer aan de orde.
Met iemand erachter gaat het goed op z'n goede dagen zelfs met mij alleen.
Groetjes.

_Kalinka_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 15:38

Neem eens een andere veulen mee
Ben het niet helemaal eens met de moeder meenemen..
Na een tijdje als je zonder de moeder gaat lopen wilt je veulen mischien niet meer omdat hij zijn moeder dan mist. Daar zou ik toch mee uitkijken ..

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 16:46

De eerste keer dat ik de wei uit ging, liep Aidan ook gewoon los mee. Hij was toen een week of 2 en bleef dichtbij moeders. De keer daarna wist hij al wat komen ging en ging hij zelf op onderzoek uit. Vanaf toen ben ik goed gaan oefenen met meelopen en nu loopt hij perfect mee.
Hij weet ook precies dat als we de wei in komen, dat hij eerst om moet draaien, wachten totdat ik het hek dicht heb gedaan en dat dan pas het halster af gaat.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:33

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:39

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 14:42

Dat vind ik idd ook een goede manier, wat Cassidy aangeeft. Komt wel overheen met arm achter de billen .

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:07

Nou ik negeer het stoute gedrag niet ik straf het onmiddelijk af
Dat gesteiger enzo naast me hoeft echt níet.
Ik heb het mijne geleerd door veel te gaan wandelen.
Mijn hand omhoog is stop & hij moet achter mij lopen, want ik heb geen zin om meegesleurd te worden door hém

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 13:14

Hoi,
Gisteren voor het eerst buiten zijn wei gaan wandelen liep goed mee(steigeren afgestaft) Hij is alleen erg fannatiek en wil constant voor je uit lopen dit laten we natuurlijk niet gebeuren Wel leuk om te zien dat ze zo snel leren.
Groetjes Angelica

ps Wat doe je als het veulen toch voor je uit wil lopen en een hand omhoog is niet genoeg???

MrsSoliana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 23:45

Ik hou mijn hastertouw meestal vrij lang vast wanneer hij voor mij wil lopen pak in het touw korter vast en zet ik hem terug. Ook veel met je stem doen dan heeft het ook meteen door wat wel en niet mag.