Shetlander en volwassene: wat kun je allemaal doen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Shetlander en volwassene: wat kun je allemaal doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 11:27

Hoi, ik overweeg om in de toekomst een (mini) shetlander te nemen, daar ben ik helemaal weg van. Heb nu een (oude) merrie, die ik altijd met veel plezier gereden heb, maar ik ben niet zo'n fanatieke ruiter en vindt alles er om heen ook hartstikke leuk (poetsen, wandelen, longeren, freestyle, NH). Daarom kan ik makkelijk met zo'n klein beestje toe. Maar ... wat kun je er mee doen? Ik neem aan mennen en dat soort dingen, maar is een shet gewoon een paard in het klein en kun je daar ook alles mee doen (longeren en zo), behalve rijden (ha ha)? Way doen jullie met je shetjes?

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:44

Met een mini wordt je wel erg beperkt in de dingen die je kan doen. Je kan wel mennen maar niet lang en niet ver.
Ik rij zelf 2span met grote shetten. Daarmee kun je net zoveel als met een groot paard. Ik doe verder niet aan NH of VD.

0laura0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:47

mijn vriendin heeft ook een mini shet en die doet er alles mee wat ik met mijn paard (zoals longeren) doe alleen rijd zij er niet op

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:20

mini is wel klein hoor daar poets je niet zoveel aan ik denk dat het in de praktijk sneller een pluizebolletje in het weiland word.

Oamaru

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:22

vrijheidsdressuur! kijk op www.jauke.nl dat is echt een hele leuke site, waar alles heel makkelijk op staat. En je zou idd kunnen gaan mennen, met 2 shetlanders. (moet je er wel 2 )

Veel plezier!

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:51

Je kan er alles mee wat je ook met een groot paard kunt.
Plus dat shetten (en zeker mini's) achterin een volkswagen Caddy passen, en dat je dus niet perse een trailer hoeft te hebben om ze te vervoeren...
Ik ben volwassen, en ik werk ook met een shet. We doen NH, we werken aan de lange lijn, ik longeer hem, we wandelen, eigenlijk alles wat ik ook met een groot paard zou doen. Ik bedoel, shetten zijn ook gewoon volwaardige paarden, dus waarom zou het niet kunnen.
Overigens heb je wel een beetje een probleem als je gaat zoeken naar longeerhulpteugels voor een mini.. die heb ik nog nergens kunnen vinden :S
Groetjes, Lacuna

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 14:56

die kan je ook gewoon zelf maken als je een beetje handig bent .

en ik doe fietsen met mijn shetlander,wandelen, zou er eventueel mee kunnen mennen en kleine kinderen op laten hobbelen, longeren, echt van alles!

anne_bento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:32

met een mini kun je je ook prima vermaken hoor veel mensen snapten ook niet waarom ik een mini kocht..
ik longeerde dr heel regelmatig, kan nu eventjes niet vanwege natte paddock maar dat wil ik zeker weer oppakken als het droger word, verder lekker veel wandelen, vrijheidsdressuur, fietsen lijkt me heerlijk maar dat durf ik met de mijne nog niet aan... verder mennen natuurlijk of lange lijnen werk

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:56

Ik heb grote maatse shetland pony's en ben 21.
Ik rijd ze fanatiek voor de wagen(alleen met deze kou niet zo , je zit veel te stil op de kar), onder het zadel, geef les met ze, doe VD, longeren enz. Gewoon alles dus.

Maaik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:00

Je kan met een shet echt alles wat je met een gewoon paard ook kan.
Zolang jij zelfs niet te zwaar bent en niet super groot kan je ook gewoon erop rijden.
Zoals allemaal al gezegd is: NH, VD, longeren, lange lijnen, parelli, grondwerk, wandelen etc.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:15

Verplaatst naar RP

ladym

Re: Shetlander en volwassene: wat kun je allemaal doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:48

Tot 55 kg kan je nog op een grote shet rijden heb ik altijd gehoord.
Hangt natuurlijk ook van de bouw van de shet af. En zoals gezegd, verder alles wat je met een groot paard ook kan. keuring lopen vind ik ook altijd leuk zelf.

Even wat tussendoor, ik heb via Internet een longeersingel besteld voor mijn grote shet (1.04 m) die zou shetlander maat moeten zijn. Nou krijg ik hem net binnen en hij lijkt me wel erg groot. Mijn shet staat tijdelijk ergens anders op het land omdat ons land onbegaanbaar is geworden door al hun gerace en ik kan hem niet passen nu. Heeft iemand hier een longeersingel voor zijn/haar grote shet? Hoe lang is die?
-x-

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:37

Je kan er alles mee wat een groot paard ook kan. Of ja bijna alles, want op een mini kan je als volwassene niet rijden. Ik wandel met m'n shet en ben begonnen met VD sinds een tijdje, en tja, voor de rest veel knuffelen en poetsen, en frutten met z'n lange manen! Ik kan niet meer met hem doen, omdat hij helaas dampig is.

Stephanie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:47

denk dat je beter kunt nadenken waarom je er 1 wilt aanschaffen.
ipv vragen wat je er mee kan.

persoonlijk zou ik voor een grote maat gaan maar dat komt omdat ik de lengte en het gewicht heb er ook op te rijden
maar met een mini kun je ook VD eventueel lange lijn tsja

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:48

Uhh ja wat niet eigenlijk. Wij mennen, hebben een klein ruitertje die 2 x per week komt en die ik begeleid, we doen aan vd, werken aan de lange lijnen, enz, enz

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:52

Bijna alles is gezegd - behalve naar de keuring.
Ik ga met mijn mini naar de keuring
verder mest ik z'n stal uit - laat 'm buiten - zet 'm weer binnen - laat mezelf wel eens omver lopen als ik niet oplet en moet haar wel eens vangen

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:53

Inderdaad keuringen en shows, heel leuk punt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:40

Ik (25) heb al 8 jaar een shet merrie.
Wat ik met haar doe?
Vrijheidsdressuur
Aangespannen
fokken

Daarnaast wordt ze bereden door 2 meisjes die er wél netjes op passen

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:21

Ik heb nog wel een "veulen" te koop

daantje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 17:43

Een bijrijdertje rijdt les op de mijne en rijdt er ook wedstrijdjes mee
Verder: Wandelen, fietsen, voor de kar, longeren, vrijheidsdressuur, knuffelen, losgooien met z'n shettevriend enne kunstjes leren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 10:00

Cloverdale, je schrijft dat ik moet nadenken waarom ik een shet wil. Nou, dat heb ik uiteraard al lang gedaan! Ze zijn gewoon superleuk en zoals ik eerder al schreef: ik ben geen echt fanatieke ruiter, maar ga wel heel graag met paarden en ponys om. Om een band met je dier te krijgen moet je natuurlijk wel wat met hem doen, dus vandaar mijn vraag om - naast het feit dat ze erg leuk zijn - ook van anderen te horen wat je dagelijks met zo'n leuk shetje kunt doen!