Ervaring gezocht met Parcival nakomelingen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jufsandra

Ervaring gezocht met Parcival nakomelingen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:14

Hai,
ik heb sinds kort een nieuw, jong paard. Zijn naam is winston.
Hij is een zoon van de hengst Parcival.
Ik ben al een beetje aant werk met hem.
af en toe longeren, los balkjes draven, bitje in, longeersingel op...
Dit gaat allemaal vrij goed.
Ik weet nog niet of ik hem ook zelf ga inrijden. Ik ben daarom heel erg benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben, of het proces van dichtbij hebben meegemaakt. Dit om een goede keuze te kunnen maken...

romandour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:53

Ellebel

Re: Ervaring gezocht met Parcival nakomelingen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:54

Mijn instructrice heeft een Parcival x Blanc Rivage die een jaartje ouder is dan die van jou. Ik heb hem samen met haar zadelmak gemaakt en het inrijden samen met twee andere meiden gedaan.

Het zadelmak maken ging op zich wel goed, maar het duurde wel even voor hij er echt "doorheen" was. Hij liet het zadel op zijn rug wel toe maar echt blij was hij er niet mee, en hij kon dan ook toch ineens nog weer flink aan het bokken gaan. Na een tijdje hebben we dat toch wat strenger aangepakt, een paar keer goed tegen hem schreeuwen was genoeg, misschien was het ook gewoon speelsheid. De eerste keer er op zitten ging heel erg makkelijk, stapte er zo mee weg. Later heeft hij nog 1x een flink boksalvo gegeven aan de longeerlijn maar dat was dan ook alles.
Er wordt heel veel schriktraining e.d. met hem gedaan, vooral door een van de andere meiden, en dat vind 'ie heel leuk! Hij is eigenlijk nergens bang voor, enorm brutaal. De dressuur pikt hij ook snel op, maar dat doen we nog niet zo heel veel met hem, het gaat allemaal net snel genoeg. Een pasje wijken en nageefelijk lopen zit er al in, maar hij is nog niet helemaal uitgegroeid dus voorlopig is dat ook wel genoeg.
Hij komt al wel veel buiten en is daar eigenlijk ook heel braaf. Ben zaterdag nog vlak langs een man die een boom aan het omzagen was met een kettingzaag gereden, maar dat was blijkbaar niet erg interessant
Hij is enorm gericht op andere paarden, en als hij dan al eens gek doet komt dat meestal uit speelsheid naar de andere paarden toe.

Tot nu toe is hij eigenlijk altijd heel makkelijk en ongecompliceerd geweest, en als die van jou er een beetje op lijkt is ie waarschijnlijk makkelijk door jezelf zadelmak te maken (mits je ervaring en/of goede begeleiding hebt). Het enige wat Vivaldi (maar eigenlijk elk paard) nodig heeft is heeeeel veel duidelijkheid, want de meeste Geldersen zijn hondsbrutaal en gaan er gegarandeerd misbruik van maken als je niet heel duidelijke grenzen stelt.

Zo genoeg info ? Heel veel succes met je paard!

sanneverholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:53

Hoi,

Ik heb sinds kort een nakomeling van Parcival (x Kassander) onder het zadel.. In het begin met zadelmak maken was die erg ritselig, en gigantisch veel looplust (dat vertoont ie nog steeds overigens) Door hem veel uit z'n box te halen is het ritselige beetje bij beetje minder geworden en nu is het een erg fijn te bewerken, safe paard.
Ik ken meerdere nakomelingen van hem (wij hebben m namelijk ter dekking, zie www.jboeve.nl) en wat me opvalt is dat het erg 'plezierige' paarden zijn; veel schik (die van mij zelfs in z'n eentje), gauw de staart op de rug, graag showen enz.

Suc-6 ermee!!

Groetjes Sanne

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:52

Hoi,
heel erg bedankt voor jullie reacties!
Ik herken van allebei ook trekjes in Winston, erg brutaal(dus streng ben ik wel voor hem, anders lever ik dat de volgende dag in!!!)
Ook ben ik al bezig met "schrik training" en dat gaat ook vrij goed. Hij zal er eerder opaf gaan om ernaar te kijken dan dat ie er vandoor gaat!
Ook die looplust herken ik heel goed. Winston heeft ook zo'n staart die snel de lucht in gaat(vlaggestok zeg ik altijd, haha)
ik vind het fijn om te horen dat het ook goed kan gaan. je hoort namelijk van veel mensen dat het drama is om dit allemaal zelf te doen.
heel erg bedankt!!
groetjes Sandra

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:41

Hoi Sandra

Mijn merrie van Parcival is tot nu toe eigenlijk erg makkelijk. We zijn bezig met voor de kar beleren, dit gaat ook goed. Ze is wel altijd wakker en attent, en altijd bezig, als je niet oplet vreet ze de teugels op e.d.
Maar als je er een beetje tegen op ziet om hem zelf zadelmak te maken dan laat je dat toch doen? Ik had dit jaar geen tijd door onze verhuizing dus mijn merrie is ook door iemand anders gedaan. Waar woon je? Mss heeft degene die het voor mij gedaan heeft wel een plekje...hij vond geldersen eerst lompe tuigers tot hij er eens 1 van dichtbij meemaakte, vond ie haar een heel fijn paard!

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:18

Hai.ik woon in barendrecht, maar winston staat nu in strijen. (vlak bij rotterdam.
groetjes San

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:35

jufsandra schreef:
Hai,
ik heb sinds kort een nieuw, jong paard. Zijn naam is winston.
Hij is een zoon van de hengst Parcival.
Ik ben al een beetje aant werk met hem.
af en toe longeren, los balkjes draven, bitje in, longeersingel op...
Dit gaat allemaal vrij goed.
Ik weet nog niet of ik hem ook zelf ga inrijden. Ik ben daarom heel erg benieuwd naar mensen die hier ervaring mee hebben, of het proces van dichtbij hebben meegemaakt. Dit om een goede keuze te kunnen maken...

Weet je misschien wat de vader van zijn moeder is??? Is het een ruin of nog hengst?? Een kleinzoon van onze keurmerrie heet namelijk ook zo!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:09

Dat zou toevallig zijn. De wereld wordt steeds kleiner met bokt!

leonora2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:14

Ja, vind ik ook janne, weet dat er uit die jaargang twee winstons zijn, dus ben echt benieuwd of het de 'onze' is!

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:40

Zijn moeder heet Katinka en staat bij de fokker (fam Noordermeer uit oudenhoorn) Haar moeder is Fabiola en haar Vader is Exponent, zou inderdaad wel grappig zijn!

jufsandra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 13:44

Ik heb hem trouwens laten "ruinen"dit omdat hij anders op stal niet te handhavan was. Stond heel de dag te slaan en hij wilde overal bovenop (ruin, hangst, merrie maakte niks uit!)