[TI] Stampertje..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ssusan

Stampertje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:54

Mijn verzorgtinker stampt.. op stal, soms hoor je haar gewoon een tijdje stampen, en als ze op de poestplaats staat en het duurt haar te lang..stampen.. zelfs in de bak, als ze geen zin heeft en ze moet halthouden en ze moet volgens haar te lang stil staan..
ze kan ook de spaanse pas op comando, dat heeft ze van haar eigenaar geleert. maar dit vraag ik nooit van haar omdat ik bang dat ze denkt 'als ik stamp krijg ik beloning' en dan nog meer gaat stampen..
ik heb gehoord dat het schadelijk is voor haar hoefbeen... het fijne weet ik er niet van. ook heb ik gehoord dat ze kan stampen omdat irritaties heeft in haar sokken, door mok ofzo, maar dit heeft ze niet, dat weet ik zeker.

Weten jullie waarom ze dit doet en hoe schadelijk het is?

Pellie

Re: Stampertje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:55

gam doet het heel soms als hij ongeduldig wordt. bijv. met rijden en ik sta te praten onderweg. als hij dat niet wil dan begint hij te stampen/schrapen met een voorbeen.

als ze last van jeuk hebben stampen ze vaak met hun achterbenen en dit kan door mijt komen.

Melisjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:57

bij ons op stal hebben we dat ook: dit is puur aandacht vragen.

LovingTweety

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:57

Ik kende een tink die stampte als ze last van mok had. Ik sliep in die tijd (2 jaar geleden) boven de stallen en ik hoorde haar de hele nacht stampen, vond het altijd zo zielig voor haar.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:58

Bonita doet het als ze last heeft van mok en het erg kriebelt, ze doet het alleen als ze er net aan heeft zitten knabbelen.

hetlarixbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:00

Een van mijn tinkers stampt ook en doet ook de spaanse pas op de voerbak in de wei. Ook onze fries doet dit.
De tinker heeft lichte rasp en de fries heeft een soort van mijt. Paarden met mok willen ook nog wel eens stampen.
Ook kunnen tinkers jeuk krijgen van te veel eiwitten. Alle paarden trouwens maar hoe sobere het ras hoe vaker het voor komt is mijn ervaring.

Djana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:03

Meestal hebben ze dan last van mijt (jeukende beestjes). Onze Babsje stampte ook en had kleine korstjes op haar achterbeen van het bijten. Je kunt je verzorgpaardje het beste de benen wassen met betadine shampoo en de dag erna wassen met Sebacil. Na 10 dagen de procedure nog eens herhalen. Veel succes en hopelijk gaat het gauw weer beter.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:26

Hebben we het nu over schrapen met een voorbeen of het stampen met een achterbeen?

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:28

Ik controleer haar sokken altijd, maar volgens mij is dr verder niks mis mee, geen mok of mijt.. Maar ik neem aan dat een keer goed wassen geen kwaad kan, dus dat moet ik maar eens doen dan..

@ snowdon: echt stampen met het voorbeen, niet schrapen

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:33

Wat moet ik me daar dan bij voorstellen? Ik kan echt even niets anders dan schrapen bedenken...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:37

Denk dat je het wel kan vergelijken met het trommelen van konijnen, in een vrij hoog tempo stampt je paard met zijn been keihard op de grond. Bonita heeft het zo hard gedaan dat er zelfs stukjes van haar hoef af zijn gegaan. Ze heeft het echter nooit met haar voorbenen gedaan, wel met haar achterbenen..

Schrapen doet Bonita als haar eten niet snel genoeg komt

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:42

Ja stampen met de achterbenen en schrapen met de voorbenen heb ik vaak zat gezien/gehoord... niet alleen bij Tinkers.

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:44

net als de spaanse pas zegmaar, ze tilt haar voorbeen op en met veel kracht 'stamt' ze dan weer op de grond

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:45

Ik noem dat toch gewoon schrapen en een teken van aandacht/eten vragen.... ongeduldigheid.

Djana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:50

Doet ze dat ook het 's nachts???

Ssusan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:52

haha met schrapen had ik mee in gedachten het over de grond 'slepen' van de voorhoef, mr volgens mij volgen we elkaar weer

ik weet niet of ze het s nachts doet, ze staat op een pensionstal, dus s nachts ben ik er niet.. ik zal de manege-eigenaar eens vragen.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:54

allerlei benamingen dus > of met t voorbeen 'slaan' of 'in de lucht schrapen' .... vaak komt t voorbeen dan idd met n dreun neer.

Ssusan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:58

snowdon schreef:
allerlei benamingen dus > of met t voorbeen 'slaan' of 'in de lucht schrapen' .... vaak komt t voorbeen dan idd met n dreun neer.
precies..!

wat moet ik doen als ik haar zie stampen tijdens het poesten bijv. haar straffen? ik vind dat moeilijk, omdat ze dus ook de spaanse pas kent. dan straf ik haar dus eigenlijk voor iets, waar ze dus ook voor beloont wordt..

Djana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:07

Ik zou het gewoon negeren! Ik denk dat ze dan gewoon om aandacht vraagt en negatieve aandacht is ook aandacht.

snowdon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:25

Je kan haar best afstraffen met je stem. Spaanse pas of niet... zonder commando mag ze het niet doen.