welke hengt op mijn fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneveera

welke hengt op mijn fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:17

ik had een vraagje.. ik wou graag mijn fjord een keer laten dekken.. dit wil ik nu nog niet doen.. wil eerst weten wat voor hengst bij haar past.

haar vader is Jars en moeders vader is Tunar.. ze is zelf een beetje klein gebleven, ze is op 3 jarige leeftijd gemeten op 1.37. Veera (mijn fjord) is nu bijna 6 jaar.. dus ze is nu misschien wel iets groter.

heb je vragen of ideeen? ik hoor het graag!!

groetjes

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:30

foto ? is altijd handig voor de fjordenfokkers op bokt?

anneveera

Re: welke hengt op mijn fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:48

Afbeelding

dit is een foto van vorig jaar.. zal binnenkort nieuwe foto's opzetten..

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:02

kventin is een zeer mooie sjieke en wat hogere fjord.. de hengsten keuring komt er ook aan ik zou zeggen neem daar eens een kijkje.

leuk dat het trouwens een tunar is mijn ruin is van tunar. er zit dan wel hjeater knegt in, veel hengsten zit dit bloed ook in, let daar allemaal goed op.

maccie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:03

nog een tip bel het stamboek eens en kijk op hun site je vind er alle hengsten met foto, predikaten en gegevens.

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:38

Nee hoor maccie, op de site van het stamboek staan niet alle hengsten. Alleen die van het hengstenfonds..
En site waar je wél alle hengsten op kunt vinden is http://www.fjordenhengsten.cjb.net

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:41

Ik ben helemaal gek op bjorgard, is ook de vader van mijn paard.

Hij heeft een vrij fijne bouw. Mijn fjord is 1.49 en meerdere fjorden die van bjorgard komen zijn vrij groot.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:19

Ik zeg de laatste tijd steeds tegen diverse mensen die bezig zin met een hengstenkeuze. Maak een lijstje met de + en - punten van je paard. Zoek hengsten die je leuk lijken en ga opzoek naar info over de hengst en (vooral niet vergeten) diverse nakomelingen en zoek op hoeveel punten de hengst je merrie aanvult (dus dezelfde + en eventueel meer +)

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:30

heeft ernog iemand belang bij een hengstje van 3 jaar,
sorry, ik weet het erg offtopic,

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:37

Hierin volg ik Bella helemaal
Zo zou ik het ook doen. Al kan ik het niet verbergen dat ik op en top Kventin fan ben

Als ik het voor het zeggen had dan was Vasco ook wel kandidaat voor Bidonja maar ach ja heb helemaal niks voor het zeggen he

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:08

wat ook een mooie hengst is die een wat luxere type vererft is myrsteyn. maar kijk iid eens naar de min punten van je merrie en bel b.v. een hengstenstation voor een goed advies.

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:44

Myrstein is toch al een tijdje geleden overleden

Ik zou bij jouw merrie niet zo gauw een echt luxe hengst pakken. Zo van de foto af heb ik het idee dat het beenwerk wel wat steviger kan. Is dat ook echt zo, dan zou ik iig. beslist geen Manus gebruiken! Heb ook een aantal Balony's gezien met iel beenwerk...
Misschien moet je dan meer kijken naar Toddy bloed (goed beenwerk). Er zijn helaas niet veel hengsten in NL met dat bloed, de enige rechtstreekse Toddy is Jolster. Misschien dat er straks nog een 2de Toddy hengst bij komt, maar dat is ff afwachten (gaat naar de HK dit jaar).

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:48

Daantje1981 schreef:
Ik ben helemaal gek op bjorgard, is ook de vader van mijn paard.

Hij heeft een vrij fijne bouw. Mijn fjord is 1.49 en meerdere fjorden die van bjorgard komen zijn vrij groot.

Vind Bjorgard ook een mooie fjordenhengst. Zie de fjord in mn profiel die heeft hem ook als vader. Weet niet precies zn stokmaat maar hij is altijd groter geweest dan de andere fjorden op stal.

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:06

Je zou trouwens ook aan Halstor kunnen denken. Geeft iig. veel massa door Moet je wel van houden hoor.... Maar geeft ook mooie types. Het is alleen afwachten of hij dit jaar wel in NL staat.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:29

bruine schreef:
wat ook een mooie hengst is die een wat luxere type vererft is myrsteyn.

hehe ja dat gaat beetje lastig met fokken...of iemand moet m kunnen reincarneren (zou ik overigens ook geen bezwaar tegen hebben).

Maargoed...Myrstein fokte over het algemeen nou nog niet echt luxe vind ik. Eigenlijk vrij verscheiden, want er lopen ook diverse tanks van hem rond.

Verder inderdaad wat Reinou zegt, Toddy fokte grof. En mocht die tweede Toddy er door komen dan kan ik er bijna amen op zeggen dat die ook grof zal fokken, want die heeft een en al grof erachter zitten (wat ouderwetser type). Gewoon top! Maarja...je moet het natuurlijk wel willen!

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:27

nou wij hebben een aantal myrsteinmerrie's lopen die bepaald geen type tank zijn, maar goed wist niet dat hij overleden was. toddy is ook fijn bloed (maar ook overleden) maar nafok hiervan is vrij grof.

Finnea

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:47

Toddy gaf ook goed beenwerk door!! En of je nou van grof of luxe houdt, beenwerk is imo véél belangrijker dan dat!

anneveera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:23

deze foto's heb ik vandaag gemaakt 09-01-06

Afbeelding

Afbeelding

hier nog 2 foto's 1 in draf en 1 in galop...

Afbeelding

Afbeelding

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:37

bruine schreef:
nou wij hebben een aantal myrsteinmerrie's lopen die bepaald geen type tank zijn

daarom zei ik ook dat hij veelzijdig fokte. Heb hier thuis (op beide stallen) en op keuringen diverse Myrsteins zien lopen (je pikt zo al die koppies eruit ) en dat was vrij divers...

Zou verder naar die laatste fotos gekeken inderdaad gaan voor grof beenwerk. Lichaam hoeft niet grover. Is momenteel aan de dikke kant, maar daar onder zit wel mooi ronde kont. Iets meer lengte in de nek zou mogen, maar is wat mij betreft geen must.

Tunar in haar komt trouwens echt duidelijk naar voren!!

anneveera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 19:39

ja dat heb ik al vaker gehoord en zag het zelf ook.. heel erg bedankt voor de reacties!! meer reacties zijn welkom hoor!

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:27

Een van de Toddyhengsten waar we het over hadden *die nog niet goedgekeurd is, gaat in april voor de keuring* --> viewtopic.php?f=53&t=520602

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 21:29

zou iid eens kijken voor een toddy nakomeling, wij hebben er zelf een ruin van en hij is echt super veelzijdig en werk willig.