Veulen verkopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kytha

Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:27

Wij zijn sinds vorig jaar begonnen met fokken met onze Tinkermerrie.
Die is toen gedekt, dit jaar heeft ze geveulend. Ik was erbij en dat maakt mijn kleine kanjer toch heel erg speciaal.
Inmiddels hebben we er een fokmerrie bij, en dit jaar zullen ze beiden weer gedekt worden. En ons hengstveulen zal verkocht worden.
Maar dit valt me echt enorm zwaar, ik heb een band met hem opgebouwd, hem zien groeien enzo..
En om heel eerlijk te zijn heb ik, als er mensen erg geinteresseerd zijn zoiets van dat ze m'n kind meenemen... Vreselijk toch.
Fokken is erg leuk (als alles goed gaat), maar de verkoop is gewoon zo moeilijk.. wat ga ik mijn mannetje missen..
Wie herkent dit?

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:29

Ik heb er geen ervaring mee,maar dat lijkt me ook het moeilijke aan fokken!
Al denk ik dat sommige mensen dat leren,dat ze vantevoren al weten dat het beestje weg gaat en er dan een ander soort band mee krijgen!

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:31

Precies de reden waarom ik van de hele verkoop heb afgezien.

Aan het begin van de dracht had ik een mooie theorie in mijn hoofd zitten dat een hengstje verkocht zou worden en een merrie zou blijven. Zou het een hengstje worden, dan zou ik nog een veulentje fokken.

Maar ja... toen werd het toch een hengstje. En idd, net wat jij zegt, je bouwt er een band mee op en het is zo mooi om zo'n kleine op te zien groeien en van alles te leren! Ik ben er iig maar snel vanaf gestapt om hem te verkopen toen ik na de geboorte zag dat het een hengstje is. In het voorjaar wordt hij al gecastreerd ivm het niet willen van ongewenste baby's .

Is het ook geen optie om jouw hengstveulen te ruinen? Want hij moet weg omdat hij hengst is, of omdat er geen plaats meer is als er nog 2 veulens komen?

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:33

Als je je van tevoren instelt dat een veulen gefokt is voor de verkoop, is het volgens mij makkelijker.
En aan mijn band met mijn zelfgefokte veulen (nu drie jaar) moet ik nog volop werken hoor! Ze zijn erg schattig als ze klein zijn, maar ook de klik met die kleintjes is er ook niet altijd.

frenia

Re: Veulen verkopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:38

In alle eerlijkheid...

Ik heb in 2002 een veulen van Tinkerbell gehad en verkocht. Het was een hengstje en een keilieve, maar het deed alleen de eerste dagen wat pijn. (en nu hij inmiddels 4 zou zijn ook wel, wil hem héél graag eens terugzien maar weet niet waar hij is...)

In 2005 werd dan Baileys geboren. Als ik eerlijk ben weet ik dat zij niet het type paard voor mij zou geworden zijn en daarom had ik er ook niet echt last van dat ze weg moest, hoewel het me zwaarder viel dan ik had gedacht...ik had alles zelf geregeld: hengst uitgezocht, dekking betaald,... en dan heb je toch sowieso een hechtere band denk ik.
De eerste dagen was het weer wat moeilijk, maar dan viel dat wat stil.
vooral omdat ik wist (dacht) dat ze goed terecht was gekomen.
Nu...schijnt het met de nieuwe eigenaren niet goed te gaan...hun web site werkt niet meer, ik hoor allerlei rare verhalen, hun paarden staan voor spotprijsjes te koop,...
EN GOD WEET DAT IK ER s NACHTS HAAST NIET KAN VAN SLAPEN!!! zo erg vraag ik me af of alles goed met haar is, of ze nog steeds diezelfde leuke meid is, of ze gezond is, voldoende te eten krijgt,...
Ergens is het toch je eigen kindje...

Van Stella en Artois vind ik het niet zo erg. Ik wil natuurlijk ook wel dat ze goed terechtkomen, maar ik heb hen maar een maand gekend...en dan is de pijn toch minder erg...

Voor dit jaar verwachten we weer een veulentje en ik heb er ook een fokmerrie bijgekocht
Normaal gezien zou dit veulen ook naar de mensen van Baileys, stella en Artois gaan, maar dat kijk ik nog even aan. ik vind vast wel een andere koper als dat nodig zou zijn.

Een troost: ik denk dat het minder word naarmate je meer veulens fokt en verkoopt
en een tip: zorg dat je een goed gevoel hebt bij de kopers,...maar dat is zoals je ziet geen garantie op een zorgeloos verloop...

Fleda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:52

Ik heb mijn eerste zelfgefokt veulen afgelopen zomer ook verkocht. Ze was toen dik 1 jaar oud. Het moeilijkste was toen ze in de trailer ging, en ik mijn touwtje aan haar nieuwe eigenaresse moest geven, en toen de trailer weg reed. Maar ze heeft het nu zo goed, staat zelfs `s winters op de wei overdag, en krijgt een hoop liefde en aandacht. Hier stond ze in een opfok waar ik 1x per week langs ging, ook goed, maar toch anders. Ze werd daar gewoon los naar buiten gelaten, en nu netjes elke dag aan een touwtje. Ze is veel beter opgevoed nu

Ik had het veulen ook gefokt voor de verkoop. Toen ze eenmaal van de moeder weg moest, heb ik het in een opfok gezet. Het zou eventueel mijn merrie haar opvolger moeten worden, maar toen ik afgelopen voorjaar eens alles op een rijtje ging zetten, bleek dat ik eigelijk met mijn merrie alles kon, en dat haar veulen nu eigelijk alleen maar geld kostte, en ik er niet veel plezier van had. Dus heb ik haar te koop gezet.

Nu is mijn merrie weer drachtig, omdat ik het fokken zelf, en het eerste halfjaar helemaal geweldig vond. Alleen dit veulen gaat nu ( hopelijk) na een half jaar al naar zijn/haar nieuwe baasje, ipv een jaar later.

Het blijft moeilijk, maar ik heb er heel veel rust bij gekregen, vooral omdat ze ook een super plek heeft gekregen. Ik heb 3 kopers gehad, en besloten dat ze naar deze mensen moest. Daar zou ze het het beste krijgen. Ik heb wel gezegt, als ze haar ooooit wilden verkopen, ze eerst mij moesten bellen.

Succes met de verkoop en sterkte voor de tijd erna... Zorg in ieder geval dat je een goed gevoel bij de eventuele nieuwe eigenaren krijgt, dat scheelt al een heleboel.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:40

bedankt voor de reacties,
waarschijnlijk is het eerste veulen sowieso erg moeilijk, en dat heb ik met Kaylen dus ook. Omdat mijn paarden niet thuis staan, is het ook een optie om Kaylen te ruinen en alsnog aan te houden. Dan heb ik er al drie, en ik geloof niet dat mijn oom daar erg blij mee zou zijn
Hij gaat ook echt alleen maar ergens naartoe waar ik een heel goed gevoel bij heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:42

Ik zou het niet over m'n hart kunnen verkrijgen. Het veulen dat Jovarna straks gaat krijgen, blijft bij ons en wordt mijn tweede paard.
Ik kan en zou sowieso nooit een dier weg doen; paard, hond, kat, cavia, goudvis, maakt niet uit. Als ik voor een dier kies, dan blijft het bij me, omdat ik er met heel m'n hart aan verknocht ben.
Daarom zou ik ook nooit kunnen gaan fokken, met de bedoeling de veulens te verkopen. 't Is niet voor mij weggelegd.