Gevecht met Angel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biancaa

Gevecht met Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 13:14

Men neme een brutaal en eigenwijs merrieveulen van bijna 6 1/2 maand en een eigenwijs bazinnetje.... en dan een loopbrug die naar de buitenbak leidt....

Merrieveulen drukt bazinnetje bijna plat tegen de brugleuning, omdat ze voor haar langs wil schieten.... Tja bazinnetje laat zich niet kennen en duwt veulen dus gewoon opzij, geeft haar een hengst (ehhh niet die ene die bij haar staat hoor ) en duwt haar vervolgens bijna de brug af (moet ze maar luisteren)...

Goh raar dat Angel opeens wel goed naast me loopt... Leuk he als Veulens je uitproberen

Maar nu serieus (al was dit het op het moment ook wel hoor), Angel is dus aan het uitproberen geslagen....

Als de staleigenaresse de veulens uit de stal wil halen om naar buiten te brengen, dan krijgt Angel het in haar hoofd. Ze begon al met steigeren, met het halster aan doen, dus nu halster omgelaten. Maarrr nu gaat ze dus gigantisch steigeren en slaan naar de staleigenaresse.... Aardig he.... Ze krijgt niet eens de kans om haar halster te pakken om haar te corrigeren. Ze schopt haar gewoon de stal letterlijk uit!

Als ik kom, dan loopt ze gewoon met me mee. Ik kan alles met haar doen, ook het halster omdoen of afdoen. Zelfs de kinderen doen alles met haar. Ze is af en toe wel wat opdringerig, maar dat is omdat de kids meestal wat lekkers bij zich hebben en dta heeft ze al heeeeeel goed door

Dus waarom ze nou met de staleigenaresse niet mee wilt of zo gek doet.... Raar beest heb ik hoor

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 14:09

ik las de titel en dacht: huh? gevecht met angel???
toen pas had ik doro dat het niet om de mijne ging

ja dat ken ik ook wel Baileys had ook zo met momenten haar kuren en wou dan niet met m'n vriend mee (of soms ook niet met mij) en steigerde en sloeg, en rende weg,...
Ik denk dat je er weinig aan kan veranderen, maar je moet het natuurlijk ook niet in de hand gaan werken...
dus consequent en zeker ook streng zijn. Voor het minste kwaad straffen, maar zéker als ze iets goed doet uitvoerig belonen!!!
laat de staleigenaresse ook eens een andere aanpak proberen. bv haal jij haar uit de stal en laat de andere haar leiden...ik zeg maar wat

wat bij baileys hielp:
op je huk gaan zitten en vriendelijk praten en wachten met halster omdoen tot ze zelf naar je toekomt (als je dit doet ben je wel in een kwetsbare positie mocht ze écht agressief zijn!!!) dan eerst wat aaien en zachtjes het halstertje omdoen. als ze tegenspartelt eerst sussen, blijft ze het doen dan ook even stem verheffen. (hangt ook erg veel vd situatie af natuurlijk...) weer aaien en belonen.
als baileys plots niet meer mee wilde en bleef staan, had het vooral geen nut om te gaan trekken... dan trok ze gewoon tegen en geloof me: sterk was ze!
wat wel hielp: naar haar toe gaan, op schouderhoogte gaan staan en een arm over haar heen leggen: aaien en lichtjes druk uitoefenen in de voorwaartse richting.

het is natuurlijk niet gezegd dat het bij angel helpt, maar je zult allerlei dingen moeten uitproberen om haar toch telkens te overhalen te luisteren naar wat jij wilt (of je staleigenaresse)

tinkers zijn over het algemeen verbijsterend stijfkoppig...ook de kleine al dus je bent gewaarschuwd

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:15

Ohhhhh, wat een donder he? Maarja, ze krijgen allemaal een leeftijd dat ze je gaan uitproberen.....

Ik denk dat de staleigenaresse net zo kordaat moet optreden als dat jij doet

Biancaa

Re: Gevecht met Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 23:09

Hahaha ja dat trekken heeft inderdaad geen zin Ze gaat gewoon achteroverhangen op haar achterbenen en staat stil. Meer doet ze neit, je krijgt haar echt niet vooruit

Wat ik meestal doe, is inderdaad ook naar haar toe gaan, haar beetpakken achter bij haar halster (zeg maar achter haar oren) en dan zacht praten en zachtjes eraan trekken. Dan loopt ze meestal wel mee.

Halster omdoen heb ik (nog) geen problemen mee, wie weet wat er nog komt. Ze heeft het weleens geprobeert dus weglopen, maar ik ben vrij streng eigenlijk. Toen we eens gingen wandelen, wilde ze ook aan de haal gaan, maar dat liep dus af (hellinkje) en toen gleed ze zo onderuit, tja ben net zo als tegen mijn kinderen... Heb ik je gewaarschuwd en je doet het toch, dan heb je pech Geen troostende woorden, gewoon doorgaan dan (ohhh ben ik strenge en gemene moeder en bazinnetje he) Wel even gekeken of ze niks had uiteraard

De staleigenaresse heeft zelf 2 frieze paarden en waarvan 1 ook als veulen af aan (is daar geboren), ze is dus aardig wat gewend. Maar dit was gewoon gevaarlijk zei ze.

Belonen doe ik inderdaad, lekker overdreven, hoge stem en maar prijzen en aaien enzo (ben niet zo van de koekjes).

Meestal als Angel met mij niet uit de bak wil, dan ga ik freestylen met haar. Dat vindt ze prachtig en dan kan ik haar na 5 minuten freestylen zo pakken. Komt ze zelfs naar me toe. Dat werkt dus heel goed bij haar (Max staat altijd stom te kijken ehhh wat moet ik nu doen dan....) Ik wil het ook niet teveel doen, ze zeggen dat het niet goed voor ze is (weet eigenlijk niet waarom niet). Ik vind het juist een leuke manier om met haar bezig te zijn, al gaat ze dan wel gekke dingen doen. Ze hebben een greppeltje om het overtollige water af te voeren uit de bak, ze vindt het dus prachtig om daar overheen te springen brrr vind ik dus doodeng, maar wel mooi om te zien. Het is ook niet hoog, maar ze vindt het prachtig. Ik kan het ook niet tegenhouden, lijkt mij dat ze dit in de natuur toch ook wel doen...

ehhh die stijfkoppigheid, hihihi daarom heb ik juist het ras gekozen. Had eerst een haffie, die was ook zo en ik heb thuis 2 engelse bulletjes die wil je ook niet meemaken (neee niet op de bank, neeheee en dan toch gaan )

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:55

ik freestylede ook met baileys en kreeg idd de opmerking van velen dat dat niet goed was omdat je veulen de grenzen dan niet kent en blablabla... zolang je weet waar je mee bezig bent en je steeds de baas blijft, is er geen probleem mee!
en met belonen bedoel ik idd aaien en prijzen geen koekies

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 10:55

Freestylen met je veulen is idd niet geweldig..
Het veulen snapt er de ballen van..
Kent dat soort dingen allemaal nog niet..

Biancaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 12:41

hahaha nou mooi dat ze het wel snapt Ze blijft, terwijl ik het in een grote bak doe, altijd dicht bij me in de buurt hoor. Netjes de rondjes om me heen. Ook komt ze naderhand als ik dus stil sta en mijn arm strek naar me toe. Meer hoeft ze van mij nog niet te doen hoor... Ze heeft er lol in en dat is het belangrijkste, al is het maar 5 tot 10 minuten dat ik het doe...