Te jong?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Re: Een veulen met een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:05

Zarabia schreef:
Ik vind je merrie erg jong om een veulen te baren. Ze is zelf nog niet volwassen, en een bevalling kan een hoop problemen opleveren, zowel bij de groei, als bij de acceptatie van haar veulen. Je moet er zeer zeker voor zorgen dat je erbij bent, en dat ze voldoende vitaminen en mineralen in haar voer heeft. De meeste merries worden op hun 3e of 4e jaar pas gedekt.


Ik ben gewoon nieuwsgierig waarop jij bovenstaande baseerd... Verward

Zoals in bovenstaande reacties al wordt verteld, gaat het erg vaak goed en groeit de merrie gewoon door.

Dezelfde conclusie werd getrokken bij het PaardenProefBedrijf, waar ze er een onderzoek naar gedaan hebben.

Overigens is het natuurlijk bij elke merrie belangrijk om erbij te zijn en voldoende vitaminen en mineralen te geven.

Misschien is dekken op twee jarige leeftijd niet het meest ideaal, maar het is zeker niet zo dat je meer risico loopt.

Zarabia
Berichten: 10
Geregistreerd: 26-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 21:15

Ik baseer het op het feit dat ik dat zelf meerdere malen heb meegemaakt, zowel op onze eigen stoeterij, als bij collega`s. Het is niet alleen de buitenkant waar we tegenaankijken, maar juist de binnenkant die een rotklap krijgt. Moeilijk ontwikkelen hoor, als je baarmoeder nog in de groei is, en daar tegelijkertijd een veulen levensvatbaar in moet worden. Wat denk je van de spieren, pezen en banden die in een groeiperiode worden opgerekt??? Niet echt bevorderlijk dus. Maar goed, ik heb er mee geleerd, en meer dan 1 x, en kijk wel link uit. Mensen vinden een veulen fokken vaak maar 'gewoon' en vergeten voor het gemak wat een inzet en kracht dat vergt van de merrie.
Het is maar wat je je merrie aan wilt doen. ( Niet persoonlijk bedoeld hoor Nathalie)!!!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 20:47

Percy

Citaat:
Merries die bestemd zijn voor de sport laten ze ook vaak dekken op tweejarige leeftijd, als het veulen er dan af is kunnen ze het paard gaan inrijden zonder een jaar verloren te hebben.
Zeker bij de springpaarden zie je dit heel veel en het lijkt me sterk dat ze een enorm risico zouden willen lopen bij deze, meestal, vrij dure paarden.


We zagen vandaag een 2 jarige de hele dag zo hengstig,dat we besloten om toch maar te dekken.
Dat was vanmiddag kwart voor vijf.
Sperma opgehaald bij de ijzerenman en op kwart over 7 zat het er in.

Waarom ? Ze kan het er makkelijk bij doen het komende jaar, ze hoeft alleen maar te eten en te slapen.
En volgend jaar kan ze in het najaar de sport in.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 23:19

Zarabia schreef:
maar juist de binnenkant die een rotklap krijgt. Moeilijk ontwikkelen hoor, als je baarmoeder nog in de groei is, en daar tegelijkertijd een veulen levensvatbaar in moet worden. Wat denk je van de spieren, pezen en banden die in een groeiperiode worden opgerekt??? Niet echt bevorderlijk dus. Maar goed, ik heb er mee geleerd, en meer dan 1 x, en kijk wel link uit.


Wat heb je dan meegemaakt? Hoe reageerden die jonge merries dan? Aangezien mijn twee jarige ook gedekt is ben ik daar heel benieuwd naar.

Voordat ik haar heb laten dekken heb ik me zo goed mogelijk laten informeren naar de voor en nadelen.

Ik kreeg vaak te horen van mensen, dat is gewoon te jong, maar niemand heeft het echt kunnen onderbouwen.

Ook is het natuurlijk in het "wild" zo dat merrie's al als lange jaarlingen gedekt worden... Persoonlijk ken ik twee merries (mustangs) die op twee jarig leeftijd een veulen hebben gekregen en daarbij was idd "aan de buitenkant" niks mis mee, waren ook allebei zeer goede moeders.

Maar wat in het wils gebeurt hoeft natuurlijk ook niet altijd goed te zijn.

In elk geval, Zarabia, ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-02 23:47

De fokker/eigenaar van de hengst die Foxy heeft gedekt die dekt zijn pony's altijd al als ze 2 jaar zijn (bij hem is het puur financieel anders staan ze toch maar op de wei en nou brengen ze iets op..enfin)
Die doet het dus al jaren zo en daar heeft zich nog nooit iets meer voor gedaan dan wat er bij een pakweg 10-jarige merrie zou gebeuren.
Hij raadde mij het ook aan om mijn Nf jaarling volgend jaar te laten dekken (omdat ie erg geintreseerd is in een veulen van haar Haha! ) maar ik wacht lekkr af tot ze 3 is ik heb nou niet genoeg plaats en tijd.Maar het kan wel op 2 jaar beginnen fokken.
Een veulen wordt trouwens echt wel raar of zelden (eigenlijk nooit maar uitzondering bevestigd de regel) te groot voor een baarmoeder hoor.
Er zit een soort ontstekingmechanisme in dat wanneer het veulen drijgt te groot te worden de merrie bevalt.daardoor gebeurt het ook wel eens dat merries met veel plaats (zoals de mijne) een lekkere tijd overtijd kunnen zijn omdat de baarmoeder nog niet "vol" zit om het zo te zeggen..dan krijg je dus grote veulens maar dat hoeft geen probleem te zijn, bij mijn pony ging het perfect (op dat geplooide beentje na maar dat moest zelfs geen echt probleem zijn).Het eerste wat de Va dan ook zei als ze deruit was was dat het een erg grote meid was die Foxy had gebracht..
Een merrie heeft dus zoveel plaats als het veulen kan groeien en alshet veulen niet meer past komt ie eruit.

Nu ff terug on-topic
Ik denk niet dat je merrie te jong is, paarden zijn geen kasplantjes en kunnen best wel wat hebben.Zoals ze hier al zeggen in het wild zijn ze er vaak nog vroeger mee (en ondanks dat ze daar niet zo oud worden ligt echt niet aan het feit omdat ze op 2 jarige leeftijd al een veulen hadden hoor, er spelen veel meer factoren mee)
Ik denk dus niet dat je je al teveel zorgen moet maken.
iemand zei hier nog dat ze er vanbuiten goed kunnen uitzien maar vanbinnen "kapot" zijn (lichamelijk vooral dan hé) daar zeg ik nogmaals op dat paarden geen kasplantjes zijn, vanaf de moment ze hengstig worden zijn ze vruchtbaar en dus in staat een veulen te baren (als het niet zo was had ze de vrucht waarschijnlijk al lang afgeworpen).Er kan altijd was mis gaan daar moet je op rekenen maar niet van uitgaan.
Hier geldt hetzelfde als bij een ander paard, goed op der conditie letten, de Va er liever een keer teveel als te weinig bij halen en goed voeren (maar dat zijn ongetwijfeld factoren die je zelf ook al had bedacht)
Houdt ze gewoon goed in het oog, dat geldt voor elke drachtige merrie en maak je niet te druk of bang, alles komt wel goed.
Maar laat ze toch maar is een keer opvoelen dan ben je 100% zeker.

Bo
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-02 00:19

In de natuur krijgen paarden veulen zodra ze er rijp voor zijn, zodra ze geslachtsrijp zijn dus en dat is vaak al veel eerder dan 3 jaar. Het schijnt trouwens wel zo te zijn dat paarden in het wild regelmatig een jaar overslaan na een veulen. Dat fokkers hun merrie ieder jaar laten dekken is dus in principe veel tegennatuurlijker dan vroeg drachtig zijn.