gevaren voor drachtige merrie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lilli

gevaren voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:29

Hallo

Mijn merrie is nu 8 maand drachtig en moet begin april veulenen. Nu vraag ik mij af of er nog echt gevaren zijn waardoor ze zou kunnen verwerpen. Bij ons in de LRV (wedstrijd vereninging) zeggen ze dag een drachtige merrie absoluut niet op de wei mag als het gevroren heeft omwille van bevroren gras. Is dit echt gevaarlijk voor verwerpen??

Zijn er eigenlijk nog dingen waar je echt op moet letten
Mijn merrie is op 20 dagen gescanned en op 4 maanden opgevoeld. Allebeide keren positief . Is het verstandig om haar nog een keer te laten scannen voor de eind datum? Wanneer moet ik dat het beste doen. Ze kunnen dit doen op het dekstation, maar den moetten we wel een eindje rijden. Wanneer wordt het gevaarlijk om een drachtige merrie te vervoeren??

Hopelijk hebben jullie een antwoord voor me!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:32

ik zou niet meer scannen, dat heeft nergens nu voor en zo verstoor je de merrie en dat kan misschien ook wel tot een verwerping rijden. en buiten doen als t gevroren heeft is ook niet handig, als je merrie uitglijd ben je de pineut, mijn merrie is op 2 april uitgerekend

Anoniem

Re: gevaren voor drachtige merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:57

Paarden die gewend zijn om buiten te lopen, en bovendien op hun eigen voeten lopen (dus geen ijzers hebben), zullen echt niet zomaar uitglijden. Dus als jouw paard weidegang gewend is, zou ik dat vooral zo houden! Erg belangrijk!
Wat ze misschien bedoelden, was het hoge fructaangehalte in het gras bij koude nachten en overdag een zonnetje. Dan is er een verhoogde kans op hoefbevangenheid.
Scannen zou ik nu niet meer doen.

Carolaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:12

scannen moet je inderdaad niet meer doen. Je kunt wel een urine onderzoek laten doen. Dan kunnen ze d.m.v een hormoon zien of ze drachtig is. ( ben de naam vergeten ) Je kunt op deze manier alleen niet zien of het veulen helemaal in orde is.
Mijn advies: Laat de natuur zijn werk doen, en pruts niet te veel aan en in haar lijf!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:38

jovarna, als ze het gewend zijn, valt dat uitglijden inderdaad wel mee... dat was ik vergeten, ik denk namelijk dat al die beeste net zoals de mijne op stal staan, de mijne was vorig jaar heel hard onderuit gegaan dus vandaar.

petertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:47

scannen zal k ook niet meer doen, en k zal je paard ook gewoon naar buiten laten als die dat gewendt is

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:38

Bedankt voor jullie reacties!!

Jah ze is inderdaad gewent om buiten te lopen. Normaal is ze uitgerekend voor 4 april en ik zet haar tegen die periode op een stukje wei voor de stallen zodat ze apart staat van de andere paarden maar toch naar binnen kan als ze dat wil. Uitglijden denk ik niet dat ze vlug zal doen, ze heeft ook geen ijzers meer.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:56

Als ze gewoon is buiten te lopen zou ik dat zeker niet veranderen. Ik denk dat de stres die ze dan krijgt veel erger kan zijn. Van dat bevroren gras heb ik nog nooit gehoord maar ik twijfel heel sterk of dat vaar is. Mijn merrie staat 24/7 buiten.
Scannen zou ik ook niet meer laten doen. Ik heb mijn merrie ook 2 keer laten scannen. Ze vond het vreeselijk de stakker. Dus voor haar is het genoeg geweest. Je ziet overduidelijk dat ze drachtig is whahahaha!