Help te kleine jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gevonden

Help te kleine jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:32

zoals jullie misschien al hebben gelzezen heb ik een jaarling van farrington. Eigenlijk is het nu een twee jarige 03-04

Hij staat in de opfok in friesland en ben van de week wezen kijken.

Ben me echt dood geschrokken

Hij is zo'n 15 centimeter kleiner dan de rest ( en dan heb ik nog niet eens de grootste als voorbeeld genomen) ik schat hem op ong 148 cm
Hij oogt ook nog heel iel en baby achtig. Hij heeft volgens mij wel voldoende te eten want hij ziet er verder lekker uit ( niet mager of zo)

Wat moet ik doen!!! Kan ik iets doen ?????
Zat te denken om hem na de zomer op stal te zetten en flink voeren en castreren
Of moet ik hem juist nog een jaar langer laten staan en hem misschien nog wat extra tijd te geven om te groeien

Graag jullie mening en advies

Wil hem graag houden maar dan moet hij wel boven de 160 uit gaan komen anders kan hij misschien beter op mijn rug gaan zitten

Jade91

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:33

Ik zou hem nog niet laten castreren.
Het kan zijn dat zijn groei wat langzamer is dan de rest. Daar is ook altijd veel versschil in

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:34

1.48m???

Ik zou hem dan in de opfok lekker laten groeien

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:35

hey,

Je kunt daar niets aan doen... Die van mij was precies zo, was ook een ukkie.. Die van jou is miss gewoon een laatbloeier... Die van mij is nu dit jaar ( hij is nu 3) dik 15 cm gegroeid.. Hoewel ik hem in de winter wel op stal heb gezet omdat hij zo klein bleef.
Ik heb hem dus wel brokken bij gevoerd.

succes er mee..

Groetjes Lara

Dianta

Re: Help te kleine jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:37

Ik zou hem niet castreren. Laat hem een tijdje langer in de opfok. Er zijn soms paarden die nog baby zijn wanneer ze beleert worden. Niet iedereen groeit even snel.

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:41

bij onsop stal staat ook een paard die toen hij drie was rond de 1.53 zat... maar is toch nog 1.72 geworden!!!

Waventy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:43

Daarbij heb ik liever een jaarling/2jarige/3 jarige die langer door groeit dan een, die zoals Marcolemar zegt vanaf 153 nog 172 geworden is!..
Wat meen je hoe slecht dat voor de gewrichten is..
Geef hem lekker de tijd, rond zijn 3de jaar kun je redelijk zijn en zeggen hoe groot hij ongeveer gaat worden.. WRs krijgt die van jou in het voorjaar nog een mega groeispurt.

Daarbij zou ik hem wel laten castereren.. Een hengst groeit minder lang door dan een ruin.. Als het je gaat om de bespiering van een hengst, ja dan laat hem lekker lang ruin, maar die bespiering is er ook aan te rijden..

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:44

Je kunt hem laten castreren en evengoed nog in de opfok laten staan. Anders dan dat kun je niet echt iets extra doen om de groei te bevorderen. Sommigen zijn een beetje laat, en sommigen worden gewoon niet zo groot.
En niet iedereen wil een kasteel van een paard....

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:44

nee nu wil ik hem nu nog niet casteren maar eind van de zomer en dan op stal de winter en veel voeren, het liefst laat ik hem zo lang mogelijk hengst. Omdat ik hengsten over het algemeen mooier vind ( natuurlijk moet ie wel te hanteren zijn)

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:53

Of hij nou 1,48 is met 2 of 1,58, de eindhoogte is al 'genetisch bepaald', ze kunnen allebei 1,65 worden. Zeker als hij nog 'jong' oogt, zou ik me niet zoveel zorgen maken, ze halen het wel weer in. Teveel bijvoeren kan leiden tot een te snelle groei en dat is slecht voor de gewrichten met alle gevolgen van dien. En volgens mij worden ze daar echt niet groter van. Ik heb al zoveel topics over de groei gelezen en er is echt geen pijl op te trekken wat hij gaat doen. Als hij verder gezond oogt, zou ik hem lekker laten gaan! Ik zit in hetzelfde hoekje, ik had een twee-jarig die toen pas 1,45 was, daar schrok ik van. Maar hij is nu 2,5 en zeker rond de 1,54, 3 maanden terug geruind. Hij gaat echt op en neer, dan voor, dan achter. Ik hoop dat hij 1,60 wordt, alles wat hij meer wordt is meegenomen!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:56

Wil je niet bang maken, het is gewoon realiteit, maar Farrington geeft vaker E pony's.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:13

Paard gefok maar pony gebleven.
Dat lees je soms wel eens ergens.
Een e-pony is een mooie tussen maat,
dat je ook goed zou kunnen verkopen,
gezien de afstamming en geschikt
voor de nog wat kleindere ruiter.
Als het mijn paardje was hoopte ik dat die nog onmeunig
zou gaan groeien of dat die lekker langzaam naar een
eindstokmaat van 156 gaat groeien.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:23

Ik zou ook maar niet in paniek raken. De uiteindelijke hoogte is maar beperkt te beïnvloeden door voeding. Teveel brok is slecht voor je portemonnee en voor de gezondheid van je paardje. Gewoon nog even geduld hebben.. De groeispurt zal nog wel komen. Bij de een iets vroeger dan bij de ander. Misschien heeft je paardje wel ander kwaliteiten? Klein maar fijn?

sara0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:47

mijn jaarling is ook niet zo hard gegroeid,
ze is ook nog maar 1.48 haar moeder is 1.65 en haar
vader was rond de 1.60.. het is afwachten maar mijn
merrie kan nog heel hard gaan groeien of ze blijft klein..
sommige zijn gewoon wat later en gaan later groeien..
er was ook eens een hengst die bleef maar zo klein en
is toch nog ver in de 1.70 geworden..
dus ik zou als ik jou was gewoon rustig afwachten!!

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:01

wat is eigenlijk de rest van de afstamming en hoe groot is de moeder?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 13:04

Er zijn helaas geen "groeimiddeltjes " anders zouden ze veel gebruikt worden . Een hengst jong casteren bevelen ze op de kliniek ook aan om de groei te bevorderen ,ze zeggen dat dit toch 3 a 4 cm scheelt en dan bediel ik nu en niet volgende winter . Zeker niet hard gaan voeren ,dat is nutteloos en niet goed voor je paard . En echt in paniek zijn zou ik niet doen ,dat kun je pas volgend jaar zeggen of ie echt te klein zal zijn . Mijne wordt in mei 2 en gaat tegen de 1.60aan ,ben ik blij mee maar hij is groot genoeg ,ik denk dat je normal rond de 153 a 155 zou moeten zitten

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:07

Die van mij bleef ook heel klein en is nu bijna 3 jaar en krijgt nu pas een echte groeispurt. Zou gewoon even afwachten

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:02

LDRD schreef:
Wil je niet bang maken, het is gewoon realiteit, maar Farrington geeft vaker E pony's.

dat is waar ja, bij ons staat ook een farrington, het was een D-pony toen ze kwam (is totaal KWPN gefokt, mv. Michelangelo)
ze is nu al veel meer gegroeid, ze zal nu 1.57 zijn ong. Ze is 4 jaar en wordt dit jaar 5. Ik denk dat ze wel een paardje word, maar een hele kleine.

amigamia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:04

hoi , ik heb zelf een haflinger van anderhalf jaar en is op dit moment al 1.40 m , ben toch wel benieuwd hoe groot dat hij gaat worden , maar sommige groeien inderdaad sneller als een ander zou ook even afwachten kan altijd nog een groeispurt krijgen . Zou iemand misschien een idee kunnen hebben hoe groot mijn hafje gaat worden .

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:08

zo heeft een vriendin van mij een Jazz pony.
(uit een grote mams met grote kinderen)
Zelfs een hengst die door is naar de 2de bezichtiging..
En ik had gehoord dat Jazz over het algemeen wel mooie maten door geeft.

T'is absoluut een super leuk mooi lief beestje.
Alleen helaas pony.

Ik heb weleens horen zeggen dat als je castereert ze langer door groeien in de hoogte dan als ze hengst zijn.. (dan zouden ze eerder in de breedte gaan)
Of dat waar is?? geen idee??
Maar ik zou hem/haar zoiezo op het land laten en absoluut niet op stal zetten.

gevonden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:41

sigrid1182 schreef:
wat is eigenlijk de rest van de afstamming en hoe groot is de moeder?

moeder is van hofnar 169 hoog x Aktion

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:56

ha die vamn jou is te klein mijn merrie van 2,5 is veel te groot zelf voor haar ras. Ze is een anglo-arabier en ze is 1,67m
heb je hier dan een verklaring voor

ZwarteParel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:46

Tja, en zo heb ik een Fries van 1.73, das ook niet geheel standaad! Pappie en mammie zijn 'normale' maat, het zegt dus inderdaad niks! Heb nu weer een (Fries) veulen van 8 maanden op de korrel die nu al 1.45 meet dus wie weet ..... Zeggen ze niet zoiets als; Fokken is gokken???
Wel castreren, niet castreren ach wat maakt het eigenlijk uit als hij maar gezond is! En zo te lezen is ie dat. Mits je zelf 2 meter lang bent natuurlijk... Zullen vele paardenbezitters zijn die hun exemplaar met gebreken gráág met je KLEINE GEZONDE zouden willen ruilen!!
*o/*

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:03

Ik had een 3 maanden oud veulen van 1,35m ! dachten we ook die gaat de pan uitgroeien is gewoon 1,69m geworden. Geef je paardje de tijd en idd zou niet de eerste farrington e pony worden....

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:14

Vroeg castreren kan inderdaad wat helpen. Verder zou ik me niet druk maken om de eindstokmaat. Voor een goed paard is altijd wel een koper te vinden. Groter proberen te voeren zou ik niet doen. Ten eerste werkt het niet en ten tweede is het slecht voor de ontwikkeling van het paard.