Dekadvies gevraagd (pony)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Dekadvies gevraagd (pony)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 21:45

Ik ben ook wel eens benieuwd geworden wat jullie nu een geschikte hengst voor mijn merrie vinden. Mijn merrie is een Kantje's Ronaldo x Sonny af Hojmark x Sonny af Hojmark. Half New Forest en een flinke scheut Knabstruper dus. Ze is op de stamboekopname gemeten op 1.49m toen ze 3 jaar oud was, vorige week op 4.5 jarige leeftijd heb ik haar een halve cm kleiner gemeten, met lange hoeven.
Hier foto's van mijn merrie afgelopen september op de keuring.

Afbeelding

Afbeelding

Ze was in niet al te beste conditie, wat ook kwam door het veulen dat ze toen had.
Qua gangen hoeft er niet echt iets verbeterd te worden, ze heeft 3 goede gangen, en met name haar stap is erg goed. Wat zeker verbeterd moet worden is haar hals en de hals-schoft aanzet.
Overigens is door training ze inmiddels gespierder geworden, en zijn de minpuntjes verbeterd, maar zeker voor te fokken blijf ik de hals een belangrijk aandachtspunt vinden.

Wat ik wil van het veulen. Natuurlijk het liefst een gespikkelde. Maar aangezien ik geen geschikte appaloosa-hengsten voor haar vind houd ik het maar bij de effen gekleurde. Ik wil een hengst die het liefst zelf in de sport heeft gepresteerd, of waarvan de nakomelingen het goed in de sport doen. Dressuur of springen maakt nog niet zoveel uit. Verder wil ik graag in de D-maat blijven. En het moet volgens de NAS-regels, dus geen bonte, geen schimmel, welsh cob mag ook niet.
Afgelopen jaar heeft ze een erg goed veulen van Lamento III gehad (New Forest hengst, zie profiel) en ook dit jaar verwacht ze er een veulen van. Wel erg laat, dus zal ze dit jaar ook niet meer gedekt worden. Maar ik wil me op tijd orienteren voor een hengst, en wil nu een andere hengst proberen.

Barcelano

Re: Dekadvies gevraagd (pony)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:53

Hallo

Ik heb een arabisch volbloed hengst spaans
Hij heeft nog geen sport prestaties.
Gaat dit jaar naar de Hengsten Keuring
Is 2005 goedgekeurd
stokmaat:1.56
Kleur:Koffievos
Kar Hacedor x Mel Rintin
Vriendelijk Karakter
2006 Wordt eerste dekseizoen
In me onderschrift en profiel staat link naar foto s

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:01

opzich is een arabier erop wel mooi maaike, maar dat veranderd niet veel in de hals. misschien is er een andere NF hengst?

je denkt trouwens wel ver vooruit. wie weet zijn er in 2007 veel leukere hengsten, of een hengst die je nu leuk vind er niet meer in 2007

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:11

In ons buurland duitsland hebben ze wat meer gevlekte paarden (knabstupper) op deze site vind je 2 hengsten
http://www.gestuet-falkenhorst.de/gfapollon.html
Apollon is een groote hengst van 165 dus mischien een tikje te groot, in het videofilmpje kun je zien dat die echt super kan bewegen en springen.
Wat betreft vraag en aanbod zijn die mooi gevlekte en het liefst zwart aantrekkelijk.
in ieder geval succes met het vinden van een geschikte hengst.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 22:15

Ja, dat klopt, maar dan kan ik nu nog diverse keuringen af en shows om de hengst te zien. Heb ik wat meer tijd voor te beslissen. Sommige hengstenshows zijn echt net voor het dekseizoen, en ik wil rustig over een hengst kunnen nadenken. En mensen die misschien een jonge hengst hebben voor 2007 kunnen ook reageren.

Barcelano: mooie hengst, alleen de maat.....wilde in de D-maat blijven. Bovendien, had ik er niet bijgezegd, liever geen vos, omdat ik vossen wel mooi vind, maar een voskleurige appaloosa meestal niet (in ieder geval de panterbonten niet!) Mijn merrie heeft hoogstwaarschijnlijk een vosgen, dus neem ik liever niet het risico.

@agerrits: klopt dat er wat meer zijn, maar in de maat die ik zoek niet echt, bovendien is de bloedvoering niet echt verversend. Wel voor mijn merrie, niet voor de NAS-fokkerij, omdat er al veelvuldig gebruik gemaakt wordt van die bloedlijnen. Bovendien heb ik met een effen hengst 50% kans, met een gevlekte 75%, die 25% minder, dat risico wil ik wel lopen met een niet gevlekte bloedververser.

gabrycha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 22:18

[quote="0ojannekeo0"]opzich is een arabier erop wel mooi maaike, maar dat veranderd niet veel in de hals. misschien is er een andere NF hengst?

Die mag je mij uitleggen : een arabier veranderd niks aan de hals? Als je een arabier neemt met halslengte wel maar goed.

Waaraan zit je zelf te denken? Wil je pony hebben mag het ene nrpser zijn of arabisch volbloed? De hals is niet het enige zorgenpunt bij deze merrie. Ze heeft een korte rug strakke lendenpartij. Zoek iig een hengst met lengte in de rug en een met een mooie bovenlijn in de hals.
Ik heb les gehad van iemand van het foreststamboek, maar goed wat mij dus opviel aan zijn diaserie is dat heel van van die foresters heel kort in de rug zijn en vaak niet al te fraaie bovenlijnen. Persoonlijk zou ik t daar niet in zoeken. ik ken wel hele mooie ponys met een scheut forester bloed erin. Maar goed welke richting wil je het ophebben?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 22:24

Ik heb voor de eerste veulens juist bewust een NF-hengst gepakt, om niet te veel van het type wat ze heeft af te wijken. Foto is een beetje vertekenend, ze is iel en schraal, maar ze staat qua bouw en type vrij dicht bij de forester, vandaar dus ook de bovenlijn die je beschreef.

Qua ras mag het alles zijn, zolang het geen koudbloedras is of een welsh cob, dat wordt niet geaccepteerd in het stamboek. Ook buitenlandse stamboeken zijn geen probleem, hooguit het dekken is wat moeilijker. Arabier kan, alleen de maat wordt vaak moeilijk, en arabieren zijn ook nogal vaak schimmel.
Ik heb dus het geluk dat ik een hele grote keus aan hengsten heb, maar dat is ook weer de pech, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Barcelano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:33

Pb anders Countree zei fokt ook apaloosa"s met name met Arabisch Bloed

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:36

Aangezien appaloosa een kleur is en niet direct een type heb ik daar niet veel aan.
Niemand die me kan helpen? Niemand een naam van een hengst die erbij zou passen?

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:57

Ik heb je pb beantwoord

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:25

In ieder geval een hengst met meer hals en vooral een fijnere halsaanzet. Ik zou ook gaan voor een hengst met een goede, sterke achterhand en om het helemaal iets moois van te maken zou ik persoonlijk een hengst met front erop zetten.

Waaa, nu klinkt het alsof ik je pony niet mooi vind terwijl ik haar juist heel gaaf vind. Zou mooi zijn als je die aparte kleur weet te behouden...ik hou daar wel van

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:04

Ach, ze is niet moeders mooiste, maar ze heeft wel wat.
Hengst moet zeker front hebben, dat is iets waar ik juist extreem goed op let. (Zit ook in de hackney's, front is daar heel belangrijk, vandaar.)