Stamboekopname; hoe werkt het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

adnil35

Stamboekopname; hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 14:21

Ik ben er serieus over aan het nadenken om met Vilia komend jaar aan de merrieselectie mee te doen, omdat ik toch misschien wel een veulen met haar wil fokken en ik ook benieuwd ben waar ze eigenlijk ergens 'staat'.
Het enige prolbeem is dat ik totaal GEEN ervaring hiermee heb.
Ik heb al op de site van het KWPN rondgeneusd en heb daar al aardig wat info gevonden.,o.a. een handig schema wat stap voor stap vertelt over de stamboekopname.

Nu heb ik een paar vraagjes;
1. Het voorbrengen aan de hand kan ik dit zelf doen of zijn daar mensen voor aanwezig? Waar moet ik op letten als ik dit zelf doe?

2. De 'monsterknecht' die helpt als de merrie vrij beweegt is dat iemand vanuit de organisatie of moet ik dat zelf doen?

3. Zijn er oefenavonden?

4. Wat voor hoofdstel kan ik gebruiken? Is een gewoon dressuurhoofdstel voldoende of moet ik een voorbrenghoofdstel aanschaffen?

5. Is een witte rijbroek met witte blouse voldoende als ik Vilia zou voorbrengen, of is een witte 'normale' broek beter?

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:39

Het voorbrengen kun je zelf doen, maar je kunt ook iemand regelen en er lopen daar vaak ook wel 'mannetjes' rond die het voor je kunnen doen.
Als je het zelf doet zorg dan dat je wat geoefend hebt samen met iemand die er oog voor heeft, zodat je weet hoe je je merrie op haar voordeligst voor moet stellen. Met het stappen/draven aan de hand zorgen dat je niet hindert, niet te veel aanjagen en zelf laten lopen. Zorg dat je er voldoende 'naast' loopt, zodat je niet je paard van je af duwt als het ware zodat ze schuin gaat lopen.

Tijdens het vrij bewegen breng je zelf je merrie binnen, je stapt even rond, knipt haar los (zorg dat je lijn zo vast zit dat dit makkelijk gaat, voorkomt een hoop geklooi!) en de rest wordt door hun gedaan. Je hoeft dan niet zelf mee te helpen aanjagen oid.

Er zijn oefenavonden ja, even site of IDS in de gaten houden hoe/wat/waar. Zeker een aanrader om daar dan heen te gaan! In Alblasserdam is Lauw van Vliet er vaak en hij heeft het maar druk met tips geven, altijd handig . Je weet dan in ieder geval hoe of wat en dat scheelt ook weer stress op de echte dag, plus dat je merrie ook al een keer weg is geweest.

Wij haalden gewoon de neusriem en de teugels van het hoofdstel af, en een zwart touwtje eraan. Ketting worden ze vaak zo 'schichtig' op, touwtje is dan net wat fijner. Als ze er het hoofd er niet voor heeft kun je de neusriem er ook wel aan laten, evt. sperriem zou ik er dan wel afhalen.

En als laatste, wit is wit hoor . Witte gewone broek is wel zo netjes, maar een witte rijbroek zie je ook vaak voorbij komen hoor. Heb je de keus zou ik toch voor de gewone gaan.

adnil35

Re: Stamboekopname; hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 16:47

Ontzettend bedankt!!!

Nog een vraagje over die 'mannetjes'. Zijn die 'mannetjes' goed in hun werk, stellen ze de paarden netjes voor?

En weet je ook wat de kosten zijn die verbonden zijn aan deze keuring?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:52

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 17:54

Heeft ze al gedaan.
Het grote voordeel van iemand die je paard voorbrengt op de keuring is dat je dan lekker zelf kan kijken!

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 07:37

mijn ervaring is ook dat het nogal verschil uitmaakt wie het touwtje vast houd
Of je dat dus zelf doet of een bekende voor de keur meesters
Je maakt minder kans als je het zelf doet
Het mag eigenlijk niet maar het gebeurd wel

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 08:34

Janne: het is idd leuk als je ook zelf kan kijken!
Goldwing: volgens mij heb je daar wel een punt. Het blijft een jurysport en 'ons kent ons'. Maar brengt dit dan extra kosten met zich mee?

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:47

ja natuurlijk brengt dit extra kosten met zich mee
een prof doet dit niet voor niets en je moet je paard daar dus ook keuringsklaar laten maken omdat ze er anders al niet aan beginnen
Of je moet natuurlijk iemand hebben die de merrie goed kent en jou goed kent en die het wel voor je wil doen.
Maar uit je vraag blijkt dat je niet iemand kent die veel paarden voor brengt, anders wist je dit allemaal al
Ik zit zelf ook nog te dubben door wie ik het paard voor laat brengen
Of door de staleigenaar ( die nu paarden zadelmak maakt en aanrijd voor bekende paardeneigenaren met naam, en dus zelf ook naam heeft in die wereld ) of door de staleigenaar waar ik haar gekocht heb en die dus elk jaar paarden voorbrengt en waarvan de partner in een heel goed daglicht staat omdat hij een hele bekende is in de fok wereld
Ben er voorlopig nog niet uit. maar bij mij gaat het over een 7 jarige die nog in het veulenboek staat en waar ik heel graag de predikaten op wil hebben

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 09:09

Nee, ik weet er idd niet veel van. Wij zijn thuis veel bezig met de dressuur en niet zo zeer met de fokkerij en alles wat er omheen komt.

Maar waar trainen ze Vilia dan op als ik haar eventueel weg breng om haar keuringsklaar te laten maken?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:17

Onzin. Een goed paard dat goed voorgebracht wordt eindigt bovenaan, of je dat nu zelf goed doet of iemand anders.
Mensen die zulke dingen zeggen hebben meestal een paard mee die toch al niet goed genoeg is en dan terecht niet ster is of onderaan staat.
Als je weinig ervaring hebt met keuringen zou ik haar door iemand voor laten brengen, zo duur hoeft dat niet te zijn als je haar evt zelf klaarmaakt en die mensen toch al op de keuring zijn. Als je het een keer meegemaakt hebt weet je voor een volgende keer wel hoe het moet.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:23

helemaal precies weet ik het ook niet
Maar ze trainen haar op het vrij bewegen evt vrij spingen netjes meelopen aan de hand, en vooral zichzelf trainen ze hoe ze de merrie het best neer kunnen zetten welk geluidje dat ze moeten maken om haar het best te laten staan
Staat je paard daar maar wat in de rondte te gapen en helemaal verschrikkelijk op rust dan kun je al meteen de rest van de keuring vergeten
Het paard moet goed netjes stilstaan allert zijn zich op haar best laten zien
En zo is het ook met het aan het touw voorbrengen je moet ten eerste zelf al hard kunnen lopen en uithouding hebben, en de merrie moet ook daar zonder belemmering netjes alles laten zien, als dat niet geoefend word loopt ze veel kans als een dooie achter je aan of rent je voorbij gaat scheef lopen en meer van die rare dingen
Ook is het het beste om je merrie in een goede conditie ( uiterlijk ) te brengen, en daar hoort bij goed voeren maar net niet te dik voeren en niet rijden maar trainen aan de hand.
Er komt bij zo'n keuring toch best wel veel kijken plus ze zitten gewoon in het wedstrijd seizoen wat weer niet bevordelijk is voor het niet rijden
Nou hoef je dat natuurlijk geen maand te doen maar toch moet je wel met 2 weken rekening houden om je paard met veel energie voor te brengen

[***] het maakt heel veel uit wie het touwtje vast houd, en ik heb dat al verschillende keren gezien een perfecte merrie die het net niet haalde omdat de hobby rijder zelf het touwtje vast hield
En ik heb er merries door zien komen die niet zo goed waren maar die wel voorgebracht werden door een prof.
Het mag niet maar het maakt wel degelijk uit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:18

Een perfecte merrie zoals jij het zegt haalt het altijd. Het maakt wel uit of een merrie goed voorgebracht wordt en zich goed kan laten zien, maar door wie, nee, als je dat zelf kan moet je het gewoon doen.
Als het waar is wat jij zegt wel vreemd dat er zoveel paarden ster en keur worden terwijl ze gewoon door hun eigenaar de hobbyfokker worden voorgebracht.