Welke hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jimbo

Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:29

Hoi, ik moet voor school (doe paardenhouderij) een werkstuk maken waarbij ook een stukje fokkerij hoort.
Nu hebben we bij mijn stage op stal 1 fokmerrie staan (highline x Ahorn) en daar moet ik dan dus een goede hengst bij zoeken.
ik heb nog niet een beoordelingsformulier ingevuld dus weet nog niet precies wat ik wil verbeteren maar de merrie heeft genoeg maat (is ster trouwens) en prima galop (rijdt heerlijk) en is prima in de omgang en streng voor haar veulens (krijgen later goed karakter)
Omdat het een dressuurstal is en volgens mij is de merrie ook dressuurgefokt wil ik er een dressuurhengst opzetten
ik dacht zelf aan Montecristo, Don Primaire, Jazz of Gribaldi
De merrie heeft trouwens ook niet zulke mooie benen, mocht wel wat harder.
Wat vinden jullie ervan? goede keus?
Ik wil in ieder geval een hengst met een duidelijk rechthoeksmodel en harde benen, dat zijn haar grootste minpunten, verder mag de hengst zelf niet teveel minpunten hebben.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:35

dit is en blijft altijd moeilijk,maar mischien moet je denken aan parcival voor een wat zwaarder bottenwerk¿¿¿???

zelf zou ik voor gribaldi kiezen omdat dat zo,n showbink is,van jazz paarden moet uje houden,ze hebben allemaal hetzelfde hoofd,die pik je er op een keuring zo uit!

heb je mischien een foto van de merrie???

lievenr

Re: Welke hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:37

kun je een foto plaatsen, zou misschien iets duidelijker zijn

en moet het dressuur gefokt zijn?

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:40

De merrie is volgens mij springgefokt.
aan de afstamming te zien, want Ahorn is een springer.
Wat dacht je van de jonge Indorado, Radison, je hebt dan wel inteelt op Nimmerdor, volgens mij op de 3 de lijn.
Indoctro, geeft beweging, maar wil wel hele verschillende jongen geven, dan weer klein dan weer groot.
Hoe fokt de merrie? en haar stokmaat?
Uit de dressuur hengsten die je er heb staan lijkt me geen een passend.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:42

Merrie is niet bepaald dressuur gefokt, meer allround.

Highline komt uit een zeer goede stam met vele internationale springpaarden. En Ahorn komt ook uit een zeer goede stam met voornamelijk springpaarden.

Ik zou hier zelf absoluut geen dressuurpaard bij doen.

Ik ben wel benieuwd naar de 4 generaties, want met 2 kan ik niet zoveel en of er ook predikaten in de merrielijn zitten. Zoals elite, preferent, prestatie, sport predikaat.

En de maat van de merrie en haar moederlijn is ook wel belangrijk, zoals Marijkeeee al aangeeft

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:57

huiswerk opdrachten mogen niet. ik zal even temmen.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:04

O kom op zeg, dit lijkt mij toch een normale vraag.

Ik zou dit topic hier mooi laten staan.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:11

dit is geen huiswerk,gewoon een meningsvraag van wat andere op deze merrie zouden zetten

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:12

Ik zou er ook absoluut geen dressuurhengst op zetten, maar gewoon een goede allrounder.
K ga ff kijken voor je.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:18

Volgens mij past dit topic hier prima,Highline brengt ook mooie dressuurpaarden.Maar ik kan niks aanraden zonder dat ik een foto gezien heb.Hoe is haar stap/draf? Nou Galop is goed,hoe is haar bouw verder? Hals/halsaanzet?

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:27

mijn lijstje goede allrounders:

-Van Gogh (Nummero Uno x Bernstein x Burggraaf) Lijkt me een zeer goede allroundhengst met maar liefst een 9,5 voor de galop.
-Lupicor (Lux x Pilot x Cor de la Bryere) Heeft in Duitsland voor meerdere goed bewegende nakomelingen gezorgd.
-Quattro (Qredo de Paulstra x Phandore du Thot --> Frans gefokt) Staat op de nieuwe Duitse index zowel hoog op de dressuur- als op de springindex

Andere goede allround hengsten:
-Orame (of Indoctro zelf)
-Goodtimes
-Sydney

Of ze bij de merrie passen is nog de vraag.
Ik ben er niet echt een voorstander van om automatisch op de populaire nederlandse hengsten af te stappen.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:57

Ik vind dat Suepergirl goede voorbeelden laat zien, maar het is inderdaad om zonder verdere info te bepalen welke hengst op jouw merrie past. Sydney bijvoorbeeld past heel goed op een bloederige merrie, maar je zal toch eerst een lijstje moeten gaan maken met de plus en minpunten van de merrie en die vergelijken met de punten van de hengst.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:00

Ik vind dit amper huiswerk Klinkt moeilijk genoeg om de goede keuze te maken

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:14

Daarom vind ik zoals ik al eerder aangaf het belangrijk meer te weten over de merrie, zoals dus predikaten en meer generaties van de moederlijn.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:19

Mantovani V:Quattro x Sultan

Maar een foto is inderdaad wat makkelijker en wat meer info

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 10:58

bedankt voor de reacties, nu kan ik in ieder geval weer verder. ik heb zelf niet zon verstand van fokkerij en ik wist niet dat ahorn spring en highline allround fokt... Ik vind t vooral goed als je een springpaard klan fokken dat ook nog goed beweegt. zal op stage a.s. dinsdag proberen mooie foto te maken.