maar je kan er beter al wat vroeger over nadenken dan later voor voldongen feiten te staan 
Mijn "probleem" is dit:
In 2006 wil ik mijn twee tinkermerries laten dekken. De ene is nu ook drachtig, de andere is een jaar gust gebleven. Ik zou mijn twee merries graag zo willen laten dekken dat ze ongeveer gelijktijdig moeten bevallen in 2007.
Tinkerbell moet in principe 13 april bevallen, maar waarschijnlijk zal ze zowat een week over die datum gaan. Normaal gezien laat ik haar niet dekken tijdens de veulenhengstigheid, maar tijdens de eerste hengstigheid daarop. Nadeel is dat het veulen van 2007 wéér later zal geboren worden, terwijl ik eigenlijk half april als uiterste bevallingsdatum wil houden. Daarom overweeg ik nu om in de veulenhengstigheid te laten dekken, zodat de bevallingsdatum weer wat vroeger op het jaar komt te liggen.
Waarvoor zouden jullie opteren?
Angel moet gewoon hengstig worden en dat tonen (normaal lukt dat wel). Nu is de vraag: stel dat ze 3 weken of net voor Tinkerbells uitgerekende datum hengstig wordt, laat ik haar dan al dekken of wacht ik de volgende hengstigheid af (in de hoop dat Tinkerbell dan ook ongeveer hengstig is). Op zich zou ik wel durven wachten, maar Angel heeft in 2005 een tweeling gehad. Het zou dus goed kunnen dat dat nu ook zo is en dat er een vruchtje gecrusht moet worden. Op zich geen probleem, maar bij het crushen zou het kunnen zijn dat het tweede vruchtje ook afsterft en dan moet ze opnieuw gedekt worden...waardoor haar veulen dan in 2007 later geboren wordt. Start ik met haar te dekken vóór Tinkerbell bevalt, heb ik misschien meer kans dat ze ongeveer tegelijkertijd moeten bevallen in 2007, maar anderzijds heb ik een vroeg Angel-veulen als het meteen goed lukt...
Wat zouden jullie doen?
Ik weet het: allemaal behoorlijk ver doorgedacht, maar zo ben ik nu eenmaal