Wanneer laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frenia

Wanneer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:59

Ja ik weet het, het is nog héél vroeg maar je kan er beter al wat vroeger over nadenken dan later voor voldongen feiten te staan

Mijn "probleem" is dit:
In 2006 wil ik mijn twee tinkermerries laten dekken. De ene is nu ook drachtig, de andere is een jaar gust gebleven. Ik zou mijn twee merries graag zo willen laten dekken dat ze ongeveer gelijktijdig moeten bevallen in 2007.

Tinkerbell moet in principe 13 april bevallen, maar waarschijnlijk zal ze zowat een week over die datum gaan. Normaal gezien laat ik haar niet dekken tijdens de veulenhengstigheid, maar tijdens de eerste hengstigheid daarop. Nadeel is dat het veulen van 2007 wéér later zal geboren worden, terwijl ik eigenlijk half april als uiterste bevallingsdatum wil houden. Daarom overweeg ik nu om in de veulenhengstigheid te laten dekken, zodat de bevallingsdatum weer wat vroeger op het jaar komt te liggen.
Waarvoor zouden jullie opteren?

Angel moet gewoon hengstig worden en dat tonen (normaal lukt dat wel). Nu is de vraag: stel dat ze 3 weken of net voor Tinkerbells uitgerekende datum hengstig wordt, laat ik haar dan al dekken of wacht ik de volgende hengstigheid af (in de hoop dat Tinkerbell dan ook ongeveer hengstig is). Op zich zou ik wel durven wachten, maar Angel heeft in 2005 een tweeling gehad. Het zou dus goed kunnen dat dat nu ook zo is en dat er een vruchtje gecrusht moet worden. Op zich geen probleem, maar bij het crushen zou het kunnen zijn dat het tweede vruchtje ook afsterft en dan moet ze opnieuw gedekt worden...waardoor haar veulen dan in 2007 later geboren wordt. Start ik met haar te dekken vóór Tinkerbell bevalt, heb ik misschien meer kans dat ze ongeveer tegelijkertijd moeten bevallen in 2007, maar anderzijds heb ik een vroeg Angel-veulen als het meteen goed lukt...
Wat zouden jullie doen?

Ik weet het: allemaal behoorlijk ver doorgedacht, maar zo ben ik nu eenmaal

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:06

sjonge, ik heb geen flauw idee

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:10

Hollybolly schreef:
sjonge, ik heb geen flauw idee

Ik doe moeilijk he

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Wanneer laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:49

Je andere merrie (die nu gust is) hengstig laten spuiten als de cyclus net extreem uit elkaar ligt.

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:52

Dat zou ik in principe ook doen, maar door het hengstig spuiten heb je dacht ik net méér kans op meerlingdracht (terwijl zij dus van zichzelf ook al meer kans heeft daarop), of niet?

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:06

Ik zou ze gewoon lekker laten dekken en niet al te moelijk proberen te doen.

Als in het gezegde 'life will find a way"... Mijn merrie was 4 weken over tijd voor dat het veulen een keer kwam. Dan zit er dus ook een beste tijd overheen als de een laat is en de ander vroeg.

Je kunt de natuur een handje helpen maar niet dwingen

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:30

Als je drachtige merrie aan de nageboorte blijft staan is dekken in de veulenhengstigheid al geen optie meer.

Als de dekking in de veulenhengstigheid lukt, heb je vaak een verhoogde kans op VES (vroeg embryonale sterfte).

Als je andere merrie makkelijk drachtig wordt kan je makkelijker een cyclus wachten dan wanneer ze moeilijk drachtig wordt. Na een tweelingdracht worden ze vaak moeilijker drachtig.

Als, als, als...

Kortom, geen pijl op te trekken.

Twee jaar geleden liet ik mijn merrie die áltijd pas van de tweede hengstigheid drachtig is wat vroeger dekken dan gebruikelijk en het was in 1 keer raak, met als gevolg een veulen eind april.
En m'n andere merrie had 2 cycli nodig, terwijl die tot dan toe áltijd van de eerste dekking dragend was, met als gevolg een veulen half juni. Tja, dan zit er zomaar 6 weken tussen. Nou en...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:48

frenia schreef:
Dat zou ik in principe ook doen, maar door het hengstig spuiten heb je dacht ik net méér kans op meerlingdracht (terwijl zij dus van zichzelf ook al meer kans heeft daarop), of niet?

Nee, het verhoogt de kans op meerlingdracht niet, je hebt nog net zoveel kans.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:26

Ik heb mijn pony half april laten dekken.
Ze is 20 Maart uitgeteld.
Heeft het veulentje mooi de tijd om heel de zomer in de wei te lopen.
Heb ik liever dan een veulentje dat in Augustus geboren moet worden en dat het dan nog meer heel even in het zonnetje kan lopen

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:15

ik zal angel eerder dekken. stel dat het niet zo lukt. dan heb je nog heel seizoen voor je.
Enne hoe vreoger hoe beter in het jaar voor het veulen ( VIND IK)
kunnen ze eerst even bij komen en daarna volop gras eten! en dan afspenen VOOR ze de stal weer op gaan

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:10

Ik denk dat ik dat uiteindelijk ook ga doe en zal afzien van de twee samen te laten dekken (zodat ze samen veulenen). Dan heb idd nog wat kans als het niet meteen lukt
en bovendien is dat dat makkelijker voor de komende jaren ook

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:41

Zou zeggen kijk het eens aan als het veulen er eenmaal is. Waarschijnlijk zal het mei worden voordat je kan gaan dekken op zijn vroegst.

Cheveyo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:09

Voor de veulenbenen is het het beste om ze in de eerste 6 maanden zoveel mogelijk op grasland te laten lopen. Heb ik tenminste geleerd bij Beengebreken door Rob van Wessum. Als je dan een januari/februari veulen hebt duurt het vaak nog tot mei voor ze op de wei mogen. Dan heb je er al 4 maanden opzitten zonder weidegang...

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 21:24

idd, maar zó vroeg wil ik nu ook geen veulen
half maart ten allervroegste
we houden trouwens een wei vrij zodanig dat merrie(s) met veulen vanaf de eerste dag op een onbegraasde, vlakke wei kunnen (eventueel mét schuilstal, hoeven we alleen maar één van de stallen open te zetten)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:28

Ik ga het ongeveer zo plannen (is natuurlijk nog onderhevig aan eventuele wijziging ivm wanneer hengstig, wanneer bevallen,...)

Tinkerbell moet 13 april bevallen (nuja is ze uitgerekend).
Als Angel rond die periode hengstig wordt, laat ik die al dekken. Vanaf begin april dus ongeveer. Mocht het niet meteen lukken, heb ik de volgende cyclus nog waarbij ze dan waarschijnlijk ongeveer gelijktijdig met Tinkerbell kan gedekt worden als ik ervan uit ga dat Tinkerbell over de uitgerekende datum gaat (waarschijnlijk) en ik haar in de veulenhengstigheid laat dekken.
Ik zou Tinkerbell dit jaar sowieso in veulenhengstigheid laten dekken: lukt dat, dan des te beter want dan komt haar veulen in 2007 wat vroeger op het jaar. Lukt het niet, heb ik toch nog de volgende cyclus. Iedere daaropvolgende cyclus zou ik namelijk te laat vinden.
áls het dekken in de veulenhengstigheid lukt, kan ik haar het jaar daarop weer lekker wat meer tijd gunnen omdat het veulenen dan vroeger valt...

Hehe

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:38

Ach, hoe je het ook van te voren planned, die merries verrassen je toch en schoppen alles in de war (ik spreek uit ervaring).

frenia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 10:41

haha! weet ik wel, maar ik heb graag een basisplan voor me waar ik dan aan kan sleutelen
zo heeft iedereen zijn ticje