Drachtige merrie: veel te dun!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Drachtige merrie: veel te dun!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:07

Nuala, mijn fokmerrie is nooit echt makkelijk dik te krijgen. Maar deze keer begin ik me wat zorgen te maken. Ongeveer 2 maanden geleden is haar veulen afgespeend. Hierna is ze wat afgevallen.

Ze heeft na de bevalling altijd wat problemen om haar buik weer "normaal" te krijgen, de inham die je vaak ziet bij net bevallen merries blijft bij haar lang zichtbaar. Vooral als ze haar buikspieren aanspant zie je het heel goed zitten. Haar flanken zijn ook erg ingevallen.

Nuala is weer drachtig, ze is nu ongeveer 7 maanden drachtig. Ik zie om me heen foto's van merries die net zo ver zijn en die hebben echt een buikje. Nuala dus niet. Ze is wel gescand met 21 dagen en op 3 maanden nog een keer opgevoeld, toen was ze nog netjes drachtig dus ik ga er vanuit dat ze dat ook nog is anders had ik iets moeten vinden.

Ze krijgt op dit moment 2 kg basisbrok per dag aangevuld met een volle schep maismeel. Ze is ontwormd en krijgt trouwens ook de hele dag hooi. Ik werk niet meer met haar om te voorkomen dat ze nog meer afvalt.

Ik denk dat ik de DA er bij haal, maar ik wil toch aan jullie vragen of iemand misschien een merrie heeft met een soort zelfde probleem en of er misschien een diagnose of oplossing voor was/is.

Nuala is trouwens 12 jaar en heeft al meerdere veulens gehad.

Van het afspenen leek ze nauwelijks last te hebben.

Hier ziet ze er redelijk uit, maar niet voor 7 maanden dracht:

Afbeelding

Ingevallen flank:

Afbeelding

Als ze haar buik spant zie je dus dit:

Afbeelding

Als ze zich buigt is het helemaal erg:

Afbeelding

Wie heeft advies?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:11

DA erbij, denk dat het inderdaad niet drachtig is, misschien is er wel iets vanbinnen... heb je al een wormekuur gegeven? misschien is er iets met de baarmoeder? ik zou haar echt even laten checken

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:12

haai meis

Ik zou haar als eerste op laten voelen of ze idd nog gewoon drachtig is.( kan me niet voorstellen want anders had ze iets moeten verwerpen.)

Daar bij is niet iedere dracht het zelfde.. Bij de een kan je super dik zijn de andere weer niet.
Idd voor 7 maand heeft ze een klein buikje.
Maar hier op stal heb ik het zelfde.. merrie is NET afgespeend en weer drachtig. dan worden ze gewoon niet gauw dik. Omdat het afspenen toch met iet wat stress is.. vallen ze gauw af

Ik zou gewoon even opvoelen.. mocht ze nog drachtig zijn.. iets je voer op bouwen ( en volgend jaar mischien leeg laten )

xx

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:13

als ze had vergooid dan had je iets moeten vinden lijkt me.. iig na de 3 maand toch>?

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:14

Ja verwerpen had ik moeten vinden, na 3 maanden is de vrucht te groot om ongezien te verwerpen. Dus ze is nog drachtig, en het veulen leeft ook nog, anders volgt binnen een aantal uur al abortus.

Ik bel morgen de DA wel even

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:16

is dat trouwens zo? dat aantal uur na dood gaan van veulen het er uit komt >?? daar ben ik zo bang voor altijd

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:19

Nou, onze merrie bleek een paar jaar geleden na 5 maanden dracht ook leeg te zijn. Nooit het foetusje gevonden, noch in stal, noch in de wei.

Kan opgegeten zijn door aaseters zoals kraaien.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:22

Dan moeten ze het wel heel snel opgegeten hebben, bij ons is eigenlijk altijd toezicht en ze staan in een paddock. Je zou dan toch iets moeten vinden, al is het maar wat bloed.

Als een veulen dood is Nadine, dan zorgt de natuur ervoor dat binnen (volgens mij 24 uur) wordt geaborteerd, maar vaak al veel sneller.

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:24

* weer wat geleerd Es.. *
morgen maar de DA bellen ... en mij daarna ook he

LadyVal

Re: Drachtige merrie: veel te dun!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:26

bij mijn merrie is ook tot op het eind van de dracht bijna niets zichtbaar.
maar zij is wel super slank voor 7 mnd.

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:29

Ik heb ergens gelezen dat als het mis gaat, tot 4 maanden dracht, de foetus wordt opgenomen via het bloed. Pas na de vierde maand zou de merrie het verwerpen.

Ik zou toch even de DA laten kijken of er met de merrie niets mis is.

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:30

Cayusejuhh schreef:
* weer wat geleerd Es.. *
morgen maar de DA bellen ... en mij daarna ook he

Ja ik doe tegenwoordig een cursus paardenfokkerij Heb dit gisteren geleerd tijdens de les!

Ik hou je zeker op de hoogte!

Nuage

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:40

Ik lees net in mijn boek... pas na 6 maanden dracht merk je het vrijwel zeker....... word nu beetje onzeker

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:41

Esme_27 schreef:
Ik lees net in mijn boek... pas na 6 maanden dracht merk je het vrijwel zeker....... word nu beetje onzeker

hmmz dat is idd f*ck... sterkte ,.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:44

ik zou je niet al te erg verheugen op een dracht.... dan komt de klap niet hard aan mocht het echt niet zo zijn. ik duim voor je dat alles in orde is

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:49

Bij mijn merrie is de foetus gestorven op 4 maanden dracht en het is blijven zitten.
Er is een zuurstof arm verterings proces op gang gekomen en alles is veranderd in een vloeistof dat pas op 6 maanden dracht eruit kwam.

Ik zou even de DA erbij halen, kijken of ze drachtig is.....dat buikje is wel heel erg klein voor een merrie die al meerdere veulens heeft gehad.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:04

ChristaMoor schreef:
Ik heb ergens gelezen dat als het mis gaat, tot 4 maanden dracht, de foetus wordt opgenomen via het bloed. Pas na de vierde maand zou de merrie het verwerpen.

Dit is dus niet waar, elke foetus gaat via de kling gewoon naar buiten, maar het is vaak gewoon te klein om het te vinden (tenzij je geluk of pech hebt, is maar net hoe je het ziet)
En in de baarmoeder zit geen bloed hoor, dus dat kan al helemaal niet.
Esme_27 schreef:
Dus ze is nog drachtig, en het veulen leeft ook nog, anders volgt binnen een aantal uur al abortus.
Ligt er aan, vorig jaar een merrie hier een buurt 2 weken rond gelopen met een dood veulen, wat ze eruit hebben moeten halen. Dus nog niet eens uit zichzelf geveulend.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:12

via de navelstreng loopt wel bloed hoor. toch? weet niet of t waar is of niet waar is wat alles beweert wordt hier maar volgens mij zit er wel bloed in de navelstreng... dus aan de foetus. dus theoretisch is t mogelijk dacht ik

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:12

het kan zijn dat er idd geen veulen meer zou zijn, maar ik wil je ook een béétje oppeppen. Het kàn wel zijn dat er wél iets is, mijn merrie was bij 7 maanden ook niet heel erg dik, maar ik wist dat er iets was omdat ik beweging gezien had. Maar dat terzijde, hier is een foto van toen ze 7 maandn drachtig was:

(ook niet al te dik dus)

Afbeelding

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:14

nou flink buikie hoor, net zo dik als de mijne... zit duidelijkwat in vind ik

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:14

ik vind het niet echt een dikke buik, aangezien ze lang deze dikte is geweest. Gaf het maar als voorbeeld

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:17

hollyday op 7,5 maand
Afbeelding

Caye

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:19

esme.. dit is Pitana gister avond.. die moet nog maar 10 weken

* dacht ik *iig 24 maart is ze uit gerekend

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:22

Als ik haar zo bekijk, dan denk ik niet dat ze drachtig is! Ik ben echt heel benieuwd wat de DA zegt, en ik hoop natuurlijk dat daar gewoon een klein veulentje in groeit

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:23

Hollybolly schreef:
via de navelstreng loopt wel bloed hoor. toch? weet niet of t waar is of niet waar is wat alles beweert wordt hier maar volgens mij zit er wel bloed in de navelstreng... dus aan de foetus. dus theoretisch is t mogelijk dacht ik

Nee, het bloed van de moeder komt niet in contact met het bloed van het veulen. En de navelstreng is ook nog niet direct gevormd en dan nog is de navelstreng niet in staat om dat te doen en dan nóg is de navelstreng niet de baarmoeder. Het is dus écht niet mogelijk.