painted black veulens. Welke kleur krijgt die van mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanini

painted black veulens. Welke kleur krijgt die van mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 17:45

Hoi,
Ik vraag mij af welke kleur de meeste painted black veulens hebben> Ik heb tot nu toe vooral veel bruin gezien met weinig wit.
Ik ben namelijk wel benieuwd wat voor kleur die van mij gaat krijgen. Ik gok zelf op heel donker bruin.

Voor de erfelijkheids deskundigen hier een paar feiten

De aanstaande moeder is een vos met witte benen en brede bles. Haar vader Orthos is een schimmel en haar moeder is donkerbruin met achter witte sokjes en kleine witte kol.
De aanstaande moeder had op aar vb papier staan schimmel,vos geboren, maar is dus nooit schimmel geworden.

Ze is nu gedekt door Painted Black. Deze heeft alles zwart in de familie.

Het ''aparte'' van de aanstaande mama is dat ze al een veulen heeft gehad die nu 3 jaar is en tegen het zwarte aan zit qua kleur en een kleine witte kol heeft en twee witte sokjes achter. Wat nou apart is hieraan is dat de vader van deze 3-jarige Quicksilver is. Dit is een schimmel. Ik had dus verwacht dat dit eigenlijk wel een schimmel zou worden.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de erfelijkheidsgenen qua kleur van mijn aanstaande mama?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 17:57

painted black fokt eigenlijk alleen maar zwarte veulens door,er zijn maar heel weinig vossen/bruinen enzz.....

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 18:11

Of een hengst zwart doorfokt of niet ligt aan de merrie. Is de merrie homozygoot voor het agoutigen dan zal er nooit een zwarte uitkomen.

Met een vosmerrie uit een onbekende kleur pa (schimmel is een wijzigingsfactor, eronder zit een basiskleur, dus zwart, bruin of vos) en een bruine moeder kun je zonder verder info niets zeggen over de kans op zwart.

Of er een vosveulen uitkomt ligt weer aan de vader. Is deze homozygoot zwart, dan zal er nooit een vosveulen uitkomen.

vanini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 18:13

Dus als painted black homozygoot zwart is,wordt het sowieso nooit een vos?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:31

Ja.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:45

En schimmel is dominant, dus als de merrie zelf vos is en geen schimmel kan er nooit een schimmel uit komen als zij gedekt is door een niet-schimmel. De kans blijft dan ook 50% (of 100%) als zij wel gedekt is door een schimmel. Maardie 50% (of 100%) is dan compleet van de schimmelhengst afhankelijk en niet van de moeder.

Nicole288

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 23:52

liliputter schreef:
painted black fokt eigenlijk alleen maar zwarte veulens door,er zijn maar heel weinig vossen/bruinen enzz.....

Van een zwarte hengst kunnen altijd bruine veulens komen, dat ligt aan wat de merrie toevoegt.
Als er 'weinig' vosveulens van hem zijn zou dat betekenen dat hij wel vos door kan geven en je er met een vos merrie gewoon 50% kans op hebt.

Verder eens met de rest

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 08:07

liliputter schreef:

Ik heb intussen 40 tot 50 Painted Black nakomelingen gezien en de meesten zijn toch echt donkerbruin.

fresco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:39

Die van mij is bruin tot donkerbruin, ze hangt er net een beetje tussen in.

vanini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 11:13

Ik denk ook dat die van mij (donker)bruin zal worden. De vorige uit de vos merrie en schimmel hengst, is ook donkerbruin tegen het zwarte aan. Dus ik denk dat de moeder (haar moeder en vader zijn beide bruin) ook bruin gen in zich heeft? Painted black heeft zwarte enmischien ook een bruin gen in zich?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:34

de eigenaar van painted black zei zelf dat het overgrote deel van de veulens zwart is!!!!!

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:12

als er vossen zijn gesignaleerd van PB, is hij dus niet fokzuiver voor de zwarte basiskleur is...

dan is de kans :
op een vosveulen: 50%
op een zwart veulen: 12.5%
op een bruin veulen: 37.5%

bij deze combinatie...

Mer1980

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:59

Wiepie schreef:
liliputter schreef:

Ik heb intussen 40 tot 50 Painted Black nakomelingen gezien en de meesten zijn toch echt donkerbruin.

Ik heb een painted Black afstammeling uit een vosmerrie met 4 witte benen en deze is bruin met 4 witte voeten. Ik sluit me aan bij Wiepie want ik heb er net zoveel gezien en ze zijn op 2 of 3 nakomelingen na allemaal bruin. Ook heb ik goed contact gehad met walter v/d Brandt de vorige eigenaar van PB en die gaf ook aan dat de meeste nakomelingen bruin zijn. Voor foto's zie mijn profiel.

OH ja ik heb nog nooit een vos van Painted Black gezien.

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:01

liliputter schreef:
de eigenaar van painted black zei zelf dat het overgrote deel van de veulens zwart is!!!!!

Ja dat zou ik ook zeggen

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:05

waarom zou die erom liegen?

Suzanne F.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:10

liliputter schreef:
waarom zou die erom liegen?

Liegen niet, gewoon een mooi verhaaltje. Hij zal best veel zwart geven hoor. Maar van een zwarte hengst zeg je vaker dat ie veel zwart geeft.

Scheelt veel dekkingen hoor!

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:30

Als Painted Black Homozygoot zwart is dan zal hij in combinatie met een vos altijd een zwart veulen geven. Als hij heterozygoot zwart is kan hij ook vossen geven .Hij kan geen bruingen hebben want anders zou hij zelf bruin zijn want bruin is dominant over zwart. Hij kan dus ook geen bruingen doorgeven, dit moet van de moeder komen. Een vos heeft ook geen bruin gen want anders zou deze niet vos zijn.

Als het verhaal is dat hij geen vossen geeft, zou dat kunnen. Dan is hij Homozygoot zwart en geeft hij bij vosmerries een zwart veulen en bij bruine merries een donkerbruin of zwart veulen. (ligt eraan of de merrie homozygoot of heterozygoot bruin is)
Als hij wel vossen geeft dan is hij heterozygoot zwart.

Of hij heeft net als Ramiro iets bijzonders in de vereving.
Ramiro gaf maar heel af en toe een vos.

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 15:36

Onze PB is toch echt bruin, hoor!
Ace werd heel donkerbruin geboren (tegen het zwarte aan) en nu is 'ie middenbruin, zeg maar.
In mijn profiel staat een foto (oehh.. sluikreclame..)

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:05

Tolstoj schreef:
Een vos heeft ook geen bruin gen want anders zou deze niet vos zijn.

Nope, als je met bruingen het agoutigen bedoelt. Ja, als je het zwartgen bedoelt.

Even snel uitgelegd - en denk daarbij aan de hoofdregel: genen komen altijd in paren voor.

Een vos mist twee maal het B-gen. Het B-gen zorgt ervoor dat er zwart pigment wordt geproduceerd. Is het B-gen niet aanwezig (dat noemen we dan b-gen) dan wordt er alleen rood pigment geproduceerd. Ieder paard produceert dus altijd rood pigment. Daarom is een vos rood (bruin) van kleur.

Zwart heeft altijd 1 of 2 maal het B-gen, en produceert dus zwart pigment naast rood pigment. Omdat zwart donkerder is, zie je het rode pigment niet, maar het is er wel.

Bruin heeft altijd 1 of 2 maal het B-gen, en daarnaast 1 of 2 maal het agoutigen, soms als A-gen aangegeven, soms als E-gen aangegeven.

Het agoutigen zorgt ervoor dat het zwarte pigment alleen in de benen, manen en staart wordt gevormd. Het agoutigen is dus in feite een wijzigingsfactor op zwart.

Een vos kan óók dat agoutigen dragen. Alleen, omdat een vos geen zwart pigment maakt, zie je dat gen aan de buitenkant niet.

Een vos die 2 maal het agoutigen draagt, kan nooit zwarte veulens geven. De kinderen van een dergelijke merrie zullen altijd bruin (of evt vos) zijn. Alle kinderen van zo'n merrie krijgen nl altijd 1 agoutigen van de moeder mee, en 1 gen is voldoende om er een bruine van te maken.

Een zwarte hengst die 2 maal het B-gen draagt, zal nooit vossen geven. Immers, hij geeft altijd een B-gen aan al z'n kinderen, en 1 B-gen is voldoende om van een vos een zwarte of een bruine te maken.

Wiepie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 16:42

liliputter schreef:

Nakomelingenonderzoek maart 2004: 10 stuks, 1 zwart, 9 bruin
Afstammelingenkeuring augustus 2005: 23 stuks, 5 zwart, 18 bruin

vanini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 16:56

aha ibbel. Ik ben weer wat wijzer

vanini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:00

ik ben benieuwd of mijn vosmerrie het A-gen heeft. Als haar vader (en opa) schimmel is en haar moeder (en daar de vader van)bruin is,kun je dat dan al zeggen? Haar eerste veulen is donkerbruin uit een schimmel vader die een schimmel vader en bruine moeder heeft

vanini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 17:01

ik hoop dat t nog een beetje duidelijk is?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:26

wij zijn kennen de eigenaar heel goed en dekken er ieder jaar bij hem ongeveer 5 merries,komt geregeld bij ons,en hjj zal daar ook eerlijk antwoortd op geven....wat heeft het voor nut om te liegen als wij ook op keuringen enzz komen.......

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:27

@ibbel Zoiets bedoelde ik inderdaad. Maar dat van het dubbele agoutigen dat wist ik niet.