Advies gevraagd:welke hengst? merrie v. Hugo x Vennoot(foto)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lottew

Advies gevraagd:welke hengst? merrie v. Hugo x Vennoot(foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 10:35

Ik ben erg benieuwd welke hengsten jullie geschikt zouden vinden voor deze merrie!
Ze is 11 en ongeveer 1.78m. Zoals je wel kunt zien op de foto's is ze best lang, wat ik nog niet eens een probleem vind, wel een probleem vind ik dat ze overbouwd is. Verder is ze erg fijntjes gebouwd, mag ze meer bespiering hebben (op deze foto's rij ik haar ook nog maar kort) etc.
Pluspunten (en ook waarom we eventueel een veulen van haar willen): ze springt ontzettend goed, is heel atlethisch aangelegd, mooie beweging en heeft een erg goed, werkwillend karakter. Als we al een veulen zouden fokken is het de bedoeling dit veulen zelf te houden, predikaten van de moeder of zoiets dergelijks doet er dus ook niet toe.

Bij voorkeur zou het een grote maat veulen worden, hoeft niet zo groot als haar moeder maar toch wel rond de 1.72-1.75m, wat compacter gebouwd. Natuurlijk is het altijd de vraag wat eruit komt maar zoiets zou ideaal zijn .

Zelf vind ik Kasparow een leuke hengst, maar ik heb helaas niet genoeg verstand van de fokkerij om te kunnen zeggen welke hengsten nou echt geschikt zouden zijn, als we serieus willen dekken zoek ik natuurlijk ook professioneel advies, maar vraag me gewoon af wat de Bokkers ervan denken .

Dit zijn een paar foto's uit de zomer, reed haar toen een paar maanden (let aub niet op mijn houding ) .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding.

Brand maar los
Laatst bijgewerkt door Lottew op 02-01-06 10:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:43

je hebt een voordeel en dat is dat je qua hoogte er eigenlijk alle hengsten op kunt zetten......en het is moeilijk beoordelen vanaf een foto,maar mischien is krack c wel iets voor deze merrie!

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 10:49

Dat over de hoogte vraag ik me idd ook af, hoe 'laag' ik zou kunnen gaan (qua stokmaat dan he ) om toch nog een grote maat te krijgen. Zoals ik schreef, 1.72-1.75 is toch wel belangrijk, aangezien ik zelf 1.82 ben .
Het hoeft trouwens geen bekende oude hengst te zijn, mag ook wat jonger. Krack C heb ik al ns naar gekeken, weet even niet meer of ik hem nu wel of niet zo geschikt vond, ff info zoeken.

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:01

kwpn hengsten gaan tot ong 1,65 en dat zou nog op jouw merrie kunnen,zelf zou ik denk ik kiezen tussen krack c,partout of painted black,en wij hebben al 2 veulens van krack gehad en die hebben allebei super bewegingen!

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 11:22

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:19

Houston lijkt me wel wat. Fokt over het algemeen net wat kleiner, maar denk dat je met zo'n maat merrie toch nog wel een behoorlijke hoogte over houdt. Net wat meer body maar blijft toch chique, veel beweging en denk dat je qua exterieur (m.n bovenlijn) ook wel verbeterd op deze merrie.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 12:41

Zal eens wat meer info over Houston opzoeken. Vraag me alleen toch af of Houston niet toch een heel stuk van de stokmaat af zal halen...heb je toevallig een link of iets dergelijks naar meer info over deze hengst (heb wel al op de fokker site gekeken maar daar staat erg weinig op).

Remember

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:47

Ik heb een Houston gereden van 1.72 en een van 1.68. Valdez (jonge ggk van Houston) uit een moeder van dacht ik 1.78 is zelf 1.73. Ken er nog een stuk of 5 en geen 1 kleiner dan 1.65 (ja, die zijn er wel, maar ik ben ze nog niet tegengekomen ).

Als de hoogte vastligt in de merrielijn zou ik de kans op een echt 'kleintje' (<1.65, vergeleken met jouw merrie) niet groot schatten. Verder zijn er niet echt internetpagina's met meer info dan op de site die je al gezien hebt geloof ik. Ik heb nog wel wat foto's van 'm, kan ze evt. mailen.

Marijkeeee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 15:41

Je merrie kan zeer goed springen en dat vind je een voordeel, is een springhengst dan niet wat?
Huld up Premier geeft jongen die goed bewegen en goed springen. Veel hebben een mooi extrieur en halen hoge punten op de merrie keuringen.
Oramé jongen kunnen ook goed springen en bewegen. Mooi extrieur. Hij verkleint maar kan ook de maat van demoeder geven.

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:47

Mijn instructeur raadt me ook aan meer in de richting van springhengsten te kijken, maar dat is ook vooral omdat hij vindt dat goede springpaarden ook goed kunnen presteren in de dressuur. De bedoeling is dus eigenlijk een all-round paard, goed in springen maar ook zeker in dressuur. Zal ns info zoeken over de hengsten die je beschrijft.
@Remember: Als ik haar stamboom bekijk ligt de hoogte rond de 1.70, zij is dus wel een beetje uitgeschoten (misschien door de moeder, dit weet ik niet). Als je foto's zou willen mailen, graag! lottew@hotmail.com is mn adres. Thanx .

LiJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 19:55

Hoi,

Ik heb zelf een hugo en heb er meerdere gezien,
Als spring hengst zou ik voor calvados gaan.
Zeer goed sprijngbloed die van mij is hugo x Calvados.
Hij kan super springen(heeft helaas kissing springen dus dat gaat niet meer).
En denk ik ook een mooie combinatie op de foto s te zien
Calvados is volgens mij iets over de 1.70 heen.

Groetjes Danielle

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:57

Calvados is ook een frans gefokte hengst he? Hoe doet ie van jou (of Calvados, als je dat weet) het in de dressuur, en wat heeft ie voor n karakter?

LiJa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:07

Klopt Calvados is frans gefokt.Mazzeltof is een zeer fijn paard super lief goudeerlijk karakter is erg werkwillig en gaat voor je door het vuur en is een knuffelkont .Met springen deed hij alles ,ook springen als hij niet goed uitkomt.Dressuur was ook erg goed helaas is hij in het verleden verkeerd gereden door iemand anders en heeft daardoor kissing spines gekregen.

Groetjes Danielle

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:08

Heb je misschien een foto die je evt. kunt PMen of mailen?

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:20

Een hengst die het achterbeengebruik verbeterd en meer front geeft zou ik kiezen... Daar kun je je merrie wel mee verbeteren zo te zien op de foto's. De maat van de hengst is in dit geval minder belangrijk omdat je waarschijnlijk toch wel redelijk wat overhoud met zo'n grote merrie... Dus daar zou ik eerder naar kijken dan een hengst met maat...

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 20:24

Oke, dank je voor de tip. Op zich treedt ze goed onder met haar achterhand, ze heeft ruime gangen, maar omdat ze overbouwd is is het voor haar wat moeilijker om te gaan 'zitten' om het zo maar even te noemen. Meer front vind ik ook belangrijk, een veulen mag best wat meer body hebben. Heb je een bepaalde hengst in gedachten?

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:34

Zat al ff te denken en te zoeken, ik zou denk ik voor een allround hengst gaan. Een die ik persoonlijk erg leuk vind en ook redelijk allround is en het momenteel goed doet in de dressuursport is Parcival. Gelderse hengst die veulens met veel front fokt en ook wat sterker beweegt dan een gemiddelde KWPN hengst.

Op de site van het KWPN kun je de cijfers wel vinden van alle hengsten die daar goedgekeurd zijn. http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=137
Als je bijvoorbeeld bij Parcival zou kijken heeft ie voor de stap een 8, voor de draf een 7,5 en voor de galop een 8,5. Geschiktheid als dressuurpaard een 8. Voor het springen heeft ie ook alleen maar zevens en voor de aangespannen proef alleen maar achten...

Een andere goede allrounder vind ik Haarlem. Ook goede cijfers voor zowel de dressuur als het springen en zijn nakomelingen vind je dan ook in beide disciplines weer terug. Zeker ook niet onverdienstelijk.
Maar in beide gevallen ben ik bevooroordeeld hoor, Parcival vind ik echt super en heb zelf een Haarlem...

Hier vind je wel foto's van beide van vorige week: http://www.hengstenstation.com/phorum/v ... .php?t=890
Maar ik zou ook zeker die lijst van het KWPN eens doorspitten en wat sites van hengstenstations doorspitten. Er zijn zoveel leuke hengsten momenteel!

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:37

Super, dank je voor de info! Ik weet wat je bedoelt met de leuke hengsten, op elke site van een fokker kom ik wel weer 1 tegen die me aanspreekt (te veel keus is ook moeilijk! )

Lottew

Re: Advies gevraagd:welke hengst? merrie v. Hugo x Vennoot(f

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 21:45

Erg mooie foto's en een helder verslag op die site. Parcival ziet er idd super uit, en wat me aanspreekt aan deze hengsten is idd het allround gebeuren. En het klinkt misschien stom maar wat deze hengsten voor mij persoonlijk iets interessanter maakt is toch ook de kleur . En ik ga nog maar ns wat info opzoeken (Ach ja je moet toch wat )

Gitta1977

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:57

Ook goede allrounders zijn Goodtimes, Numero Uno, Voltaire, Ferro en Indoctro...

Lottew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:19

Het zijn er nogal wat inderdaad...*zucht*. Indoctro was me ook al opgevallen maar zou dat niet een te 'hete' combinatie geven? Zij is erg energiek en sneller gestresst dan lui, volgens mij zijn Indoctro's nakomelingen best hittepitjes , of vergis ik me nou?
Als ik nou echt advies op maat zou willen hebben, kan ik dan het beste met de merrie naar een fokker gaan of hoe pakken jullie dat aan?

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:47

wij kennen een hengsthouder heel goed en die geeft vaak advies,en dta is tot nu toe altijd goed uitgepakt,ga naar de hengstenhouder waar ej je merrie wilt laten dekken,en let wel op dat ze je eerlijk advies geven,ga bijv naar 3 verschilende

Kippesoep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:16

hey lotje! Tutti-Frutti is ook een Hugo en uhm dies ook 1,75 of groter zelfs, maarre de tip van liliputter vind ik wel goed!