Hoeveel kilo kan ongeveer een B welsh dragen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TxJ

Hoeveel kilo kan ongeveer een B welsh dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:14

Hallo, ik ben benieuwd hoeveel kilo ongeveer een B welsh kan dragen. Van ongeveer 1.22. Weet iemand het? of een idee?

Groetjes Judith

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:17

ik weet het niet maar is die welsh smal of breed gebouwt,ik denk een welsh die breed is gebouwt zo 65 kilo kan dragen????maar dat weet ik nie zeker or

TxJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 19:18

XxSultanxX schreef:
ik weet het niet maar is die welsh smal of breed gebouwt,ik denk een welsh die breed is gebouwt zo 65 kilo kan dragen????maar dat weet ik nie zeker or

Smal!

CleovG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:46

ik denk dat 60 nog net gaat

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 13:58

jah ik denk ook 60 maar moet nie veel zwaarder zijn denk ik

Kelz_Lagune

Re: Hoeveel kilo kan ongeveer een B welsh dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:19

60 ongeveer ja.

Suzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:45

ik denk tussen de 50 en de 60 maar inderdaad niet veel hoger!

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 16:47

en zelfs dat zou ik er niet meer opzetten, maargoed dat is mijn mening.. je moet gewoon letten op het geheel, zolang je pony niet gestoord wordt in zijn bewegingen door lengte of gewicht dan kan het nog best.

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:24

Ik rij zelf ook op een welshje van +/-1.21 en ben 51 kg. Het gaat prima alleen qua lengte is het niet echt een geweldig gezicht, maar ja, ze is zo temperamentvol dat er wel een ouder iemand op moet(ben dr nu aan het inrijden)..

CarmenBerben

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:58

Ik heb een verzorgpony een welsh B en iedereen van de manege heeft er wel eens op gereden maar 1 ding welshjes hebben hele sterke benen....

Maaiikii

Re: Hoeveel kilo kan ongeveer een B welsh dragen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:18

Niet meer dan 60 kilo.

Veline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:30

CarmenBerben schreef:
Ik heb een verzorgpony een welsh B en iedereen van de manege heeft er wel eens op gereden maar 1 ding welshjes hebben hele sterke benen....

Iedereen??? Ik ben het er ook mee eens dat er max 60 kg ongeveer op kan, zeker niet veel meer!! Ik rij zelf ook op een welshje en ben 50 kg, maar heb mezelf ook voorgenomen dat als ik veel zwaarder wordt ik er mee stop(op haar rijden dan)..
En dat van sterke benen vind ik maar relatief, naar mijn idee zijn shetjes nog sterker... tenminste, ik laat niemand van meer dan 60 kg op mijn pony rijden, ik vind haar juist tenger.. maar ik heb ook geen 100% welsh, misschien ligt het daaraan...

joostvangestel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 07:35

Hoi TxJ: is het een sektie A of een sektie B? Sektie A loopt in feite tot 1.22m en sektie B tot 1.37m (maten hebben niets met nederlandse rijmaten van doen). Daar moet ik wel bij zeggen dat een te kleine sektie B niet naar de sektie A overgezet mag worden. Dus een Welsh pony van 1.12m kan evengoed een sektie B zijn als een sektie A.

Verder zijn er veel verhalen van volwassenen die op een sektie A over de heuvels van Wales reden. Iets moeilijker dan Nederlandse omstandigheden. Maar goed, we zijn 100 jaar verder. 60 kilo lijkt me een redelijk hoge (maar toch wel realistische) grens.

idje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:05

joostvangestel schreef:

Verder zijn er veel verhalen van volwassenen die op een sektie A over de heuvels van Wales reden. Iets moeilijker dan Nederlandse omstandigheden. Maar goed, we zijn 100 jaar verder. 60 kilo lijkt me een redelijk hoge (maar toch wel realistische) grens.

En de sectie B werd gebruikt om schapen van Wales naar de schapenmarkt in Londen te drijven, en wel bereden door volwassen mannen ( de z.g.n. Drovers, een naam die je nogal eens tegen komt als kroeg naam ).

Maar als je naar oude foto's kijkt, waren deze B's toch wel een slagje zwaarder dan de tegenwoordige.
Nou zegt dat ook niet alles, want een jaar of 10 geleden (ik woog toen een kilo of 60) klom ik wel eens op onze merries om ze bij te rijden voor onze dochter.
De een is een grote, ouderwets zware B, en die zuchtte en kreunde dan als een oordeel.
De andere, een kleinere lichte gaf geen krimp. Die liep desnoods door naar Wales als ik dat had gevraagd.
Ter geruststelling, beide dames (resp. 17 en 16) lopen nog steeds in blakende welstand bij ons in de wei en hebben geen slijtage opgelopen van dit berijden.
Ook de zuchtende klager niet .

Loolapelooza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:44

joostvangestel schreef:
Verder zijn er veel verhalen van volwassenen die op een sektie A over de heuvels van Wales reden. Iets moeilijker dan Nederlandse omstandigheden.

Je hoeft geeneens 100 jaar terug te gaan hoor een dikke 10 is ook al goed. Toen wij onze Greg kochten was dat een beresterke Welsh A zonder manieren... Het enige dat ie kon onder zadel was op z'n achterbenen de bak doorlopen en dan had je het zowat gehad. Mjn vader (om en bij de 65 kilo) heeft hem toen heel regelmatig gereden, óók naar het bos omdat niemand anders hem kon houden en zonder zwans, die Welsh die ging als een tank met de snelheid van een racewagen! Doorheen plassen op borsthoogte, heuvels op en af, doorheen zwaar en mul zand ... thuis aangekomen kon ie makkelijk nog keer of 2. Ongelooflijke pony was dat! 1.25m hoog maar sterk als een paard! Eigenlijk had je erbij moeten zijn want zo een verhaal via internet vertellen komt niet over, maar dat ze vroegâh met die Welshjes door de heuvels van Wales reden geloof ik blindelings als ik naar de capaciteiten van onze eerste kijk!

Citaat:
Maar goed, we zijn 100 jaar verder. 60 kilo lijkt me een redelijk hoge (maar toch wel realistische) grens.

[/quote]

60kilo is zeker een realistische grens!