de kwpn hengst nooitgedacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ils_K

de kwpn hengst nooitgedacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 21:12

het paard waar ik op rijd, is een haarlem x nooitgedacht.
maar ik zou niet weten hoe nooitgedacht eruit ziet en wat voor hengst het is enz.

hebben jullie misschien iets, en heeft misschien iemand een nakomeling van deze hengst.

alvast bedankt

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 21:33

Nooit gedacht isvan de oude stempel. (vorige N gang) Zoon van lucky boy en afgekeurd op latere leeftijd.

kiana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 23:26

Nooitgedacht was een paard dat heel veel beweging doorgaf EN een moeilijk karakter.
De meeste nakomelingen waren niet helemaal te vertrouwen.
Ik heb er 1 gereden, zeer goed paard maar idd niet het fijnste karakter.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 11:07

oh wat raar, paard waar ik op rijd heeft het het karakter dan van haarlem want het is een schat van een beest.

heeft iemand misschien foto;s?

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:58

Nooitgedacht (Lucky Boy xx x Wachtmeester x Oran)

Geb. datum 22-mrt-1972
Stamboeknr. 165 Stb
Naam fokker, woonplaats: G.J. Griemelink & C. Hogendoorn, Borculo resp De Bilt
Kleur kastanjebruin
Fokfamilie fokfam 1002
Stokmaat 163

Verrichtingsverslag
Verrichting Sleen 1976
Maakte weinig vorderingen. Bij aanvang training druk, ook naderhand nerveus bij alle oefeningen. Aangespannen gevoelig en nerveus.
Rijproef: een wat gespannen rijproef, soms iets nerveus.
Springen ohz: goed gereden springproef.
Springen vrij: beste springmanieren, soms iets paniek bij het springen.
Aangesp proef: niet voldoende betrouwbaar.
Terreinproef: goed terreinpaard, in het begin wat nerveus en verzet.
Voldoende aanleg als spring-, terrein- en dressuurpaard.
Bij aankomst schrale voedingstoestand en deze is tijdens de training niet verbeterd.
Stalgedrag normaal. Gedrag bij verzorgen en voeren eveneens normaal. Goed, maar nerveus en druk karakter.
Bij aankomst oude littekens linker achterpijpbeen, rechter flank en rechter spronggewricht. Op 08-10 afwijkende kootbeweging linksachter vastgesteld, strekpezen hebben geleden van verwonding.

Verrichtingscijfers
Rijproef x 3 6.29
Springen vrij x 4 8
Springen ozh x 1 8
Aangespannen x 1 5
Terreinproef x 3 7
Karakter x 3 6
Trainingsrapport x 5 5
Puntentotaal 127.87
Max punten 200
Klassering C
Plaatsing 25e van 30
Jaar verrichting 1976
Plaats verrichting Sleen

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 1979 (volledige collectie)
In Borculo enters, twenters en enkele veulens, andere veulens op Ameland. Veulens bij doorgaans zeer matige moeders, waarbij Nooitgedacht kwaliteitsverbeterend bleek op te treden.
Veulens stonden meer in rijpaardtype. In enkel geval kon croupe langer. Maat doorgaans ruim voldoende, veulens veelal goed naar voren gebouwd. Bewegingen voldoende ruim, enkele veulens achter niet helemaal regelmatig.
Enters iets minder uniform dan de Amelandse veulens. Voorhand met name ruim voldoende rijtypisch gebouwd. Achterhand kon in dat opzicht nog wat meer in harmonie zijn. Een enkel hoofd wat lang. Van een aantal enters hals wat diep uit de borst. Croupe kon iets langer. Halzen nog wel eens arm gespierd. Stap voldoende goed, draf iets minder overtuigend. Enkele enters wat nauw in de hielen en draaiden in beweging de knie naar buiten. Diverse enters misten de nodige bespiering rondom kniegewricht. Gingen overigens in doorsnee vlot uit de schouder met voldoende ruimte.
Hoofdvorm twenters kon anders. Bij twenters hals nog wel eens diep uit de borst. Stap voldoende goed. Drafmechanisme wist te bekoren door voldoende stuwing en elasticiteit, beter dan bij enters.

Goedkeuringstermijn 1986
De hengst Nooitgedacht wordt voor het eerst voor 3 jaar goedgekeurd.

Goedkeuringstermijn 1989
Opnieuw goedgekeurd voor 3 jaar.

Goedkeuringstermijn 1993 (januari)
De goedkeuringstermijn van Nooitgedacht wordt teruggebracht van 3 naar 1 jaar.
Ten aanzien van de hengst Nooitgedacht wenst de commissie de nodige voorzichtigheid te betrachten. Destijds is hem een goedkeuringstermijn verleend van 3 jaar, daarbij de verwachting uitsprekend dat zijn nakomelingen in de sport door zouden kunnen breken. Gebleken is evenwel dat zijn invloed wat betreft de prestatievererving beperkt blijft. De springindex is teruggelopen van 112 (btr 55%) naar 97 (btr 77%). De dressuurindex is nagenoeg gelijk gebleven van 114 naar 115 bij een betrouwbaarheid van 71%. Op grond van deze feiten is de goedkeuringstermijn teruggebracht van 3 naar 1 jaar. Met nadruk wijst de commissie erop dat hiermee niet gezegd wil zijn dat de hengst komend jaar uit de fokkerij zal worden genomen.

Afkeuring 1994 (januari)
December 1993 heeft de hengstenkeuringscommissie de fokresultaten beoordeeld van de goedgekeurde hengsten. De beoordeling van de hengsten met 7-jarige en oudere nakomelingen heeft plaatsgevonden op grond van de resultaten van de kinderen in de sport. De index is daarbij de belangrijkste leidraad geweest. De commissie heeft zeker bij de hengsten die de eerste 7-jarige nakomelingen in de sport hebben, de nodige voorzichtigheid in acht genomen. Maar anderzijds, hengsten die in de huidige stand van de fokkerij geen bijdrage aan de verbetering leveren worden van de lijst van goedgekeurde hengsten afgevoerd. Op grond van deze uitgangspunten wordt Nooitgedacht afgekeurd.
Een afzonderlijk protocol is niet gepubliceerd.

Herkeuring 1994 (februari)
De herkeuringscommissie zag geen aanleiding om de beslissing van de hengstenkeuringscommissie inzake de hengst Nooitgedacht te herzien (...). De herkeuringscommissie heeft nota genomen van de commotie die is ontstaan nadat deze oudere hengst was afgewezen. Dit heeft echter geen enkele invloed gehad op de uiteindelijke beslissing van de herkeuringscommissie. Zij benadrukt nogmaals dat voor de nu afgewezen hengst geldt dat hij in een eerder stadium wel heeft bijgedragen aan de voortgang van het paardenbestand, maar dat volgens de huidige stand van zaken in de fokkerij geen bijdrage meer verwacht kan worden (publ. 10-02-94).

Sportindex
Jaar berekening 2005
Groepsindeling IIB
Aantal veulens stationsverrichting 6
Aantal veulens springindex 44
Betrouwbaarheid springindex 75
Springindex 44
Aantal veulens dressuurindex 85
Betrouwbaarheid dressuurindex 78
Dressuurindex 121

Goedgekeurde KWPN-zonen
VERITAS 367 Stb
ZOOGEDACHT 81.6702 Stb

Goedgekeurde KWPN kleinzonen
JEUDI 91.4937 Stb

Status
1994 jan afgekeurd op afstammelingen

Overige informatie
HK Utrecht 1976
1e van 3 4-jr RP.
Het type is goed, de stap en de draf eveneens. De croupe is iets kort.
Eigenaar: G.J. Griemelink, Borculo.

HK Utrecht 1977
15e van 16 RP; Eervolle B-vermelding.
Zadelrubriek cat I 3e van 8.

Hengsten uitwisseling 1987 (gedurende dekseizoen met Flamingo)
Toen het Zweedse stamboek het KWPN vroeg of er een mogelijkheid geopend zou kunnen worden om over en weer een hengst uit te wisselen, is van KWPN-zijde gezegd dat de hengst Flyinge Flamingo voor de KWPN-fokkers een interessante hengst zou kunnen zijn. Het was uiteraard aan de Zweden om vast te stellen welke hengst zij dan graag vanuit Nederland zouden willen hebben. Delegaties van het Zweedse stamboek zijn meermalen naar Nederland gekomen om een keuze te bepalen. Verschillende hengsten zijn daarbij serieus in bespreking gekomen. Uiteindelijk bleef voor hun als favoriet over de hengst Nooitgedacht van G.J. Griemelink uit Geesteren, met name ook vanwege het feit dat hij een zoon is van Lucky Boy xx, bloed dat zij graag wilden introduceren in Zweden. Ook zijn bewegingsmechanisme sprak de Zweedse delegatie aan. De keuze bleek goed aan te slaan bij de fokkers aldaar. Begin maart is Nooitgedacht afgeleverd in Flyinge en in het kader van de hengstenshow aldaar gemonsterd. Nooitgedacht toonde zich alsof zijn leven er van afhing en de Zweedse fokkers rezen overeind, luid applaudiserend, toen hij door de grote hal van Flyinge draafde (publ. 26-03-87).

1995 (juli) overleden

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:00

En de foto...

Afbeelding

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 12:31

dank je wel

ergens las ik dat die half gelders was klopt dat?
nu weet ik waar me paardje het wat hogere kruis vandaan heeft zo te zien.

qua karakter lijkt iecht niet op nooitgedacht, ja op buitenritten, errig nerveus en vrolijk.en met oefeningen snel nerveus als die het niet snapt. gelukkig heeft ie verder het karakter van haarlem.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 13:24

ladyzwien schreef:
dank je wel

Ja dat klopt, zijn moeder Driomf is een Gelderse merrie.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:35

bedankt voor je informatie!

irmaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:11

Mariek87 schreef:
ladyzwien schreef:
dank je wel

Ja dat klopt, zijn moeder Driomf is een Gelderse merrie.

Niet helemaal waar, Driomf is een kleindochter van de Hannoveraanse merrie Greta.

zie:http://www.paardenfokken.nl/family.php?horseid=6533

Prissiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:15

maar dan nu mijn vraag aan 1 kant beetje oftopic srry daarvoor:$

maar zit er dan in een dublin ook gelders bloed ?
Omdat zijn vader ook een lucky boy is en de moeder ?
dat weet ik even zo gauw niet uit mijn hoofd

maarja dat was ff mijn vraag

Marleen79

Re: de kwpn hengst nooitgedacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:30

Wij hebben een Nooitgedacht merrie op stal staan. Een schat van een dier in de omgang, maar onder het zadel niet de gemakkelijkste. Wel een ontzettend goed paard. Doordat ze als fokmerrie is gebruikt heeft ze alleen niet hoog in de sport gelopen. Ze heeft wel ooit IBOP gelopen met 85 punten. Inmiddels heeft ze maar liefst 14 veulens gehad (waaronder ook een Haarlem). Stuk voor stuk goede sportpaarden. Momenteel geniet ze van haar oude dag!

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:10

ja dan ben ik toch blij dat dit paard het karakter heeft van haarlem ook onder het zadel, want hoor meer dat nooitgedacht niet zo makkelijk was.
heb je misschien foto's?

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:11

Ik zal eens voor je zoeken.. Ik weet niet of ik foto's van de Haarlem heb, want die is al jaren weg, maar wie weet zijn er toch nog ergens foto's van haar! Ik zal dan meteen even zoeken naar foto's van de Nooitgedacht merrie. Misschien heb ik nog wel foto's van een paar jaar geleden, want nu ziet ze er niet meer zo florisant uit (ook niet zo gek als je 19 bent, 14 veulens hebt gehad en je alleen maar rond staat te eten in de wei). Er moeten vast nog we ergens foto's liggen van toen ze wat jonger was! Als ik wat kan vinden laat ik het je weten!

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 11:24

okay dank je wel!!
ik hoor het wel

evaatjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 15:28

heeyy ladiezwienn..
ik heb ook een nakomeling van nooitgedacht
foto'ss :
Afbeelding
Afbeelding
Me Pony Heet Sabine
zOu je ook een foto van jouwnn paardje willen plaatsen.. ?
Alvast Bedanktt..
Kussjj'sss Evaaáa

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 14:17

je foto;s doen het niet! jammer

in me profiel staan allemaal foto's moet je daar maar even in kijken

Marleen79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:32

Nou, ik heb wat foto's gevonden van onze Haarlem. Zal ze z.s.m. scannen en dan zet ik ze in dit topic. Heb helaas (nog) geen duidelijke waar ze helemaal op staat.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:53

is niet erg, ben zeer benieuwd

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 12:08

Mijn Lajout is ook van nooitgedacht.En bleek een laatbloeier.Inderdaad wel sensibel maar zeer trouw.Lange afstanden vindt ze het einde dus we rijden veel buiten. (Na twee jaar veel buitenritten te hebben gemaakt is ze buiten een zeer betrouwbaar paard ) Ze kan erg mooi lopen.
Door pollenallergie is ze in de zomermaanden wat minder in haar goede doen.Het karakter blijft oke.

magblon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:19

Die van mij is ook een Nooitgedacht maar helemaal niet nerveus of moeilijk te rijden op dit moment wel een beetje aan het puberen maarja dat mag he als je 5 bent. In de omgang is die van mij ook erg braaf en helemaal niet moeilijk mijn zusje van 12 wandeld er ook mee er stap haar zelf uit.