OCD-vererving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maericken

OCD-vererving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 15:48

Citaat:
Waar is de Nederlandse paardenpers met objectieve achtergrond-informatie in de zaak Guldenberg, Gelders bloed, het vertrek van diverse KWPN-bestuursleden,
het jarenlang afkeuren van heel veel hengsten op OCD terwijl "de OCD-vererver van de eeuw" tegelijkertijd door het KWPN sterk wordt gepromoot
, het plotselinge opstappen van de voorzitter van de hengstenkeuringscommissie halverwege de selectie, enz???
(bron: http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... 20kwpn.htm)

Het gaat eigenlijk om het dikgedrukte stukje, ik ben bezig met een literatuuronderzoek over OCD bij paarden, en ik vraag me nu af om welke hengst het gaat. Iemand die het weet?
Meer informatie over OCD en erfelijkheid al dan niet in combinatie met het KWPN of Duitse stamboeken is natuurlijk ook altijd welkom

lievenr

Re: OCD-vererving

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:03

in het laatste Z - magazine staat er een heel interessant artikel ivm OCD.

kijk nu dit jaar waren erin hannover zoveel hensten met oc en ocd dat het geen naam had, de sieger bij de springhengsten een fighting Alpha x accord II x classiker x dalmaro had klasse 2 op de foto de 2de reserve sieger een calido x freedom x gardestern I x Waidmannsdank xx had klasse 3 en een straalbeentje rechtvoor, dus naar mijn mening is ocd wel een probleem aan het worden of is het al!!!

daarbij over ocd, zijn hier al zoveel topic 's en meningen geweest, dat iederen daar wel een eigen mening erover heeft.

Maericken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 16:07

Ja ik weet ook dat er al veel topic's zijn geweest, maar ik kan ze niet terugvinden met de zoekfunctie :/ Wel jammer want er stond idd veel informatie in. Maar iig bedankt voor je reactie

lievenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 16:15

kga ze eens proberen op te zoeken

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:41

Maericken schreef:
Het gaat eigenlijk om het dikgedrukte stukje, ik ben bezig met een literatuuronderzoek over OCD bij paarden, en ik vraag me nu af om welke hengst het gaat. Iemand die het weet?

Nimmerdor ssttttttt, niet verder vertellen

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:56

Jazz is ook een enorme doorvererver van OCD.. Toch hebben mensen hem heel graag :S Begrijp niet wat men erin ziet.. karakter van meeste nakomelingen is waardeloos voor de mensen die niet met zo'n paard om kunnen gaan en het is ook niet meer bijzonder om een jazz te hebben.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:09

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:40

Ik dacht ook Jazz.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:52

Er waren 32 hengsten geprikt. Het lijstje was dus nog lang niet compleet.

Zoals het nu lijkt worden de uitkomsten niet bekend gemaakt.

Persoonlijk vind ik dit belachelijk maar het zal wel weer in de bekende KWPN doofpot verdwijnen. Mijn stem gaat nog steeds uit naar het franse (?) systeem; keur een hengst er niet op af maar laat de fokkers zelf de keus maken en vermeldt het er gewoon netjes bij zodat de fokkers het mee kunnen nemen in hun afweging om een hengst wel of niet te gebruiken.

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:14

We geven allemaal de hengsten de schult van OCD op de nakomeling, toch??

Omdat van bijvoorbeeld hengst A uiteindelijk bij veel van zijn kinderen OCD wordt aangetoont. Conclusie hengst A is een OCD verfer en zou uit de fokkerij gehaald moeten worden.

Misschien is deze conclussie waar, maar niet wetenschappelijk. Sterker nog er is nog nooit wetenschappelijk aangetoont dat een hengst OCD kan vererven.

Er loopt een kleinschalig onderzoek dat zit zo; een dieren art kon uit een koppelveulens aanwijzen welke OCD zouden krijgen, het zijn die veulens die zich te snel (willen) ontwikkelen. Als je ze zou remmen in hun ontwikkeling zoudens ze dan ook OCD krijgen?

Laten we maar aannemen voorzover er nog niets wetenschappelijk bewezen is dat het bij de hengst wegkomt.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:27

agerrits schreef:
We geven allemaal de hengsten de schult van OCD op de nakomeling, toch??.

Wie allemaal, dan heb je de onderzoeken toch slecht gelezen.

Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen heeft dat OCD meerdere oorzaken heeft: aanleg, erfbaarheid (die ook van de moeder kan komen), milieu en opgroei omstandigheden.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:01

ik meen te hebben begrepen, dat komend jaar, of de komende jaren er een soort fokwaarde van OCD zou komen.. net als de index voor springen of dressuur met betrouwbaarheid... voor OC(D) zou net zoiets komen, maarja dit veranderd allemaal zo snel tegenwoordig.... en voor mijn gevoel is het grootste gedeelte van de OCD niet erfelijk, maar ligt het aan de (op)voeding... weidegang, soort voer, hoe snel of juist niet het paard groeit, etc.....

Maarja, ik kan het niet bewijzen, en ik denk dat niemand dat echt kan... het is gewoon veel te complex...

agerrits

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 10:49

sarabande schreef:
agerrits schreef:
We geven allemaal de hengsten de schult van OCD op de nakomeling, toch??.

Wie allemaal, dan heb je de onderzoeken toch slecht gelezen.

Onderzoek heeft inmiddels uitgewezen heeft dat OCD meerdere oorzaken heeft: aanleg, erfbaarheid (die ook van de moeder kan komen), milieu en opgroei omstandigheden.

Factoren die een rol spelen bij het onderwerp OCD zijn inderdaad aanleg, erfbaarheid....enz. z'n rijtje had ik ook nog wel kunnen bedenken. Maar welke weegt het zwaarst? Wetenschappelijk is het in ieder geval niet bewezen dat het erfelijk is. Het wordt aangenomen op basis van wat er onderzocht is, niet aangetoont. Dat is eigenlijk het enige dat ik met mijn bericht wou zeggen. Net als bijvoorbeeld een krampen trekker, ook daarvan is niet bewezen dat het erfelijk is. Bewijzen en onderzoeken is een groot verschil....

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 12:44

er was laatst een prof bij ons op school die een lezing gaf en ook over ocd begon. en die zei dat de oorzaak van ocd is dat wij als fokker het veulen te vroeg bij de merrie weg halen. in de 11de maand dat de merrie melk geeft zitten er stoffen in de melk die ocd voorkomt.

Maericken

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 13:50

trowing schreef:
er was laatst een prof bij ons op school die een lezing gaf en ook over ocd begon. en die zei dat de oorzaak van ocd is dat wij als fokker het veulen te vroeg bij de merrie weg halen. in de 11de maand dat de merrie melk geeft zitten er stoffen in de melk die ocd voorkomt.

Oh interessant! Weet je toevallig de naam van die professor? Of iets meer details zodat ik gerichter kan zoeken?

trowing

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 13:57

het was leen taal
die man die nu een medicijn heeft gevonden tegen staart en manenexceem. hij werk voor een bedrijf dat NovelCure heet. moet ook wel een website hebben.

sarabande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:07

Leen Taal is geen professor.
Veulens 11 maanden bij de merrie laten is de grootste quatsch die er bestaat zelfs in de natuur worden de veulens eerder door de moeder weggestuurd.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:14

trowing schreef:

Tuurlijk... heeft die man enig idee wat de oorzaak is van ocd??

een veulen van 11 maanden drinkt allang geen melk meer.

terorita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:50

er heeft bij ons een merrie gestaan die vol zat met ocd
haar nakomelingen daarin tegen zijn alle 3 prok gekeurd

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:51

Sammie schreef:
trowing schreef:

Tuurlijk... heeft die man enig idee wat de oorzaak is van ocd??

een veulen van 11 maanden drinkt allang geen melk meer.

Ja, wel hoor als het veulen nog bij de moeder loopt is de kans erg groot dat het vfeulen zo nu en dan nog een slokje mee pikt.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:55

ik heb vernomen dat het een combinatie is van erfelijkheid, beweging en voeding.

Ik zorg dus voor een goede merrie, goed voedsel en voldoende beweging en dan maar hopen dat de hengst het niet door geeft.

haha..
Nee ik vind het best ingewikkeld allemaal.

P.S. mijn veulen word ronds de 6de maand al weggeschopt door mams en die komt echt niet meer bij een tepel in de buurt (ze is dan wel weer opnieuw drachtig)

amen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:48

sammie_44 schreef:
Jazz is ook een enorme doorvererver van OCD.. Toch hebben mensen hem heel graag :S Begrijp niet wat men erin ziet.. karakter van meeste nakomelingen is waardeloos voor de mensen die niet met zo'n paard om kunnen gaan en het is ook niet meer bijzonder om een jazz te hebben.

IMO wel een beetje kort door de bocht........deze "ode" aan Jazz....

LDRD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:04

Mansolein schreef:
Ja, wel hoor als het veulen nog bij de moeder loopt is de kans erg groot dat het vfeulen zo nu en dan nog een slokje mee pikt.

Vraag me dat dus af.
Ik heb een veulen van nu 7 maanden dat door omstandigheden nog steeds bij haar moeder staat maar inmiddels zeker niet meer drinkt althans niet bij mams.

Mansolein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:10

LDRD schreef:
Mansolein schreef:

Vraag me dat dus af.
Ik heb een veulen van nu 7 maanden dat door omstandigheden nog steeds bij haar moeder staat maar inmiddels zeker niet meer drinkt althans niet bij mams.

Ik heb verschilende veulens gehad die nog wel na 6 maand graag wat wilde drinken. Een veulen liep er bij tot ruim 9 maand en die dronk ook nog gewoon bij de merrie.

Een persoon die ik ken en zo'n 10 veulens per jaar had haalde ze er helemaal niet af en die dronken zelfs nog mee toen de merrie al weer een nieuw veulen had!

Maar ja, het verschilt natuurlijk per merrie. De ene vind het wel goed en de ander is het na 4 maand al zat..........

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:15

sigrid1182 schreef:
sammie_44 schreef:

IMO wel een beetje kort door de bocht........deze "ode" aan Jazz....

Nou idd.
ERg kort door de bocht.
Dat het niet het meest makkelijke karakter is voor aller mensen (dat niet iedereen er mee om kan gaan) ligt aan de mens, niet aan Jazz.
Nogmaals Jazz is goed bewerkbaar en eerlijk, maar je moet de gebruiksaanwijzing weten.
Weet je die? dan heb je er meestal een goed eerlijk leuk paard.