Mijn shetlandmerrie is een heel kleintje, ze is amper 73 cm en heel compact. Haar moeder is ook maar 73cm maar is veel langer en breder gebouwd. Nu wordt dit merrietje volgend jaar 3 jaar en dacht ik eraan om haar te laten dekken maar ik heb twijfels, ...ze is toch zo klein hé. De hengst die ik voor haar in gedachte heb is 76cm, en zeer klein gefokt. Wat zouden jullie doen? Ik had dolgraag een veulen van haar gehad, omdat haar vader veel voor mij betekende en ik graag nakomelingen van hem zou willen. Zij is zijn enige dochter, dus mijn enige kans om nakomelingen te hebben. Maar ze betekent ook enorm veel voor mij, en er zijn altijd risico's aan verbonden, maar misschien teveel in dit geval, of niet?
Van wat ik vernomen heb, is dat bevallingen bij minishetjes wel veel vaker misgaat dan bij gewone paarden en ponies. En dat heb ik zelf ook gezien bij de overburen. 1 dood geboren veulen (waren ze ook niet bij geweest) en de andere 2 merrietjes moesten ook geholpen worden maar die veulens hebben het allebei gered.