Zou zie iets ervelijk kunnen zijn.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Zou zie iets ervelijk kunnen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 16:01

Op mijn werk hebben ze een merrie met een aangeboren kaakafwijking. Ze heeft wel goede afstammingen, kan erg mooi lopen en is verder ook erg mooi. Zou het nut hebben haar aan te houden en keuringen te gaan lopen en later als fokmerrie te gebruiken? Ze heeft een stukje extra aan haar kaak, en heeft daar tot nu toe nog geen last van gehad. Zolang haar tanden na het wisselen ook goed in haar mond blijven staan zien wij verder geen probleem om de pony te gaan berijden. Ze is nu 1,5 en het ziet er helaas wel naar uit dat er nooit een bit ik haar mond zal passen omdat het precies op die plek wat dikker is als normaal. Wat vinden jullie. Zelf hebben we namelijk geen problemen met bitloos rijden.

Afbeelding
van haar goede kant.
Afbeelding
de andere kant, niet echt goed te zien helaas.
Afbeelding
helemaal
Afbeelding
nog een keer de goede kant.
Afbeelding
misschien kunnen jullie het hier op zien?
Afbeelding
of op deze met haar jaar jongere zusje

Verder heb ik er niet echt foto's van helaas.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:48

tja of het erfelijk kan zijn, geen idee. Het kan ook gewoon een toevallig foutje zijn. Ik zou de dierenarts eens vragen wat hij ervan vind.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:00

Wij dachten van misschien dat de moeder een trap tegen haar buik heeft gehad tijdens de dracht ofzo en dat het toen vergroeid is ofzo zou zoiets ook kunnen? Moeder en zusje hebben het niet.

Peterina

Re: Zou zie iets ervelijk kunnen zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:15

Je zegt het zelf "aangeboren" dus moet het van ergens komen ... of de moeder of de vader. Van een stamp in de moeder's buik kan zoiets niet komen !
Helaas bestaat een reele kans dat zij de afwijking doorgeeft (50%).
Als je serieus genomen wilt worden als fokker mag je niet/zou je niet met een dier moeten doorfokken die een aangeboren afwijking heeft.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:19

En de moeder dan? Moeder is een stermerrie en vader is dacht ik baccarav.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:34

Probleem met genetica is dat je het niet ziet. De moeder kan de recessief gene dragen en de vader kan de recessief gene dragen ... beide 'tonen' niets en hebben geen last! Maar kruis de twee en je krijgt een veulen met een 'dubbel lading' die wel die afwijking toont en die altijd de recessief gene voor die afwijking door geeft aan haar afstammelingen.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:45

Het kan zelfs een paar generaties overslaan en een achterkleinkind opleveren met dezelfde afwijking.

Als het genetisch is, geeft ze het zeker door, of het zich openbaart is een ander verhaal.

Je ziet bijvoorbeeld bij de Friezen, wat best een streng stamboek heeft, ook af en toe paarden met wit opduiken, ook al zijn vader en moeder zwart.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:49

Klopt ! En dat komt zuiver alleen omdat de gene telkens doorgegeven wordt ... van moeder/vader op kind op kleinkind op achterkleinkind.
Het is alleen wanneer je een zg "dubbel lading" krijgt (een van mama EN een van papa) dat de 'afwijking' zich toont.

Het is niet zo verwonderlijk dat het wit nog optreedt bij sommige Friessen, net zoals de vos kleur, omdat vroeger waren bestonden er ook bonte (lees: sabino gene) Friessen.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 18:09

hmm klinkt allemaal erg intersant

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:11

Peterina, je stelt het wel erg simpel voor.

Als dit een simpel-gen recessieve afwijking was, dan zouden meer paarden dit hebben. Dan zou je bv. in de voorouders van beide paarden of in naaste familieleden de afwijking wel tegen moeten komen.
Is het een heel zeldzame simpel-gen recessieve afwijking dan zie je het niet bij de drager (zoals je zelf ook al aangeeft) maar de kans dat je een hengst die ook drager is uitkiest is dan zó klein, dat dat niet geeft. Immers, zolang je niet met een andere drager kruist, is er niets aan de hand.

Met simpel-gen bedoel ik dat 1 chromosoomafwijking (op 1 gen) de afwijking draagt/voortbrengt.

Bij dergelijke botafwijking spelen echter veel vaker meerdere genen en allelen een rol, dus de kans is vele malen aannemelijker dat het een multi-gen / multi-allel (gen0nderdeel) afwijking is.

Dus ik zou me niet zo'n zorgen maken hierover.

Verder is het wel degelijk mogelijk dat een afwijking/beschadiging door prikkeling in de baarmoeder ontstaat. Dat hoeft geen trauma te zijn, dat kan ook een chemische prikkel zijn (voeding, of teveel of gebrek aan iets).

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:41

Peterina schreef:
Je zegt het zelf "aangeboren" dus moet het van ergens komen ... of de moeder of de vader. Van een stamp in de moeder's buik kan zoiets niet komen !
Helaas bestaat een reele kans dat zij de afwijking doorgeeft (50%).
Als je serieus genomen wilt worden als fokker mag je niet/zou je niet met een dier moeten doorfokken die een aangeboren afwijking heeft.

Dit kan ook niet meer in de nieuwe regelgeving moeten alle driejarigen verplicht gekeurd worden wil je in het Hoofdstamboek komen. Dat houd dus in dat je dier op 3 jarige leeftijd aan een nog grondiger inspectie zal onderworpen worden in het bijzijn van een DA die alle aangeboren afwijkingen eventueel zal constateren. Dieren met een afwijking komen dus niet in het Hoofdstamboek maar blijven dus veulenboek. Dit houd in dat een toekomstige koper gewaarborgd is dat hij bij aankoop van een opgenomen dier in het Hoofdstamboek weet dat hij een gezond en exterieurmatig goed dier heeft aangekocht. Koopt hij een VB-dier als drie jarig of ouder dan zijn er 2 mogelijkheden. of hij was niet stamboekwaardig, of hij is nooit voor de stamboekcommissie geweest.
Conclusie dus; Eens veulenboek blijft veulenboek.

marquez1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 08:55

Als je besluit om te fokken, zou ik in iedergeval niet dezelfde hengst kiezen voor je merrie. Misschien dat alleen jou merrie in combinatie met deze hengst zorgt voor deze afwijking.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:45

Ibbel schreef:
Peterina, je stelt het wel erg simpel voor. .

Natuurlijk ! Ik kan hier toch niet alles gaan uitleggen over single of multiple genetics en incidental inheritance !

De vraag was "zou zoiets erfelijk kunnen zijn" ... het antwoord = JA ! in directe en indirecte lijn.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:29

Peterina schreef:
Natuurlijk ! Ik kan hier toch niet alles gaan uitleggen over single of multiple genetics en incidental inheritance !.

Waarom niet? We zitten hier om van elkaar te leren.

lailapri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 06:09

Ik vond het idd wel erg interesant maar kan begrijpen dat sommige mensen niet op een heel verhaal zitten te wachten, maarja dan moet je dat erbij zetten vind ik. Bedankt hoor. Niet mee fokken dus?

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:17

Ibbel schreef:
Peterina schreef:
Natuurlijk ! Ik kan hier toch niet alles gaan uitleggen over single of multiple genetics en incidental inheritance !.

Waarom niet? We zitten hier om van elkaar te leren.

Omdat er mensen zijn die iets willen opstekken is het ook 'simplistisch' uitgelegt zodat iedereen, ook die mensen die geen jaren genetica hebben bestudeerd of in het vak zitten, kan begrijpen waarover het gaat.
Als iemand zich verder willen verdiepen in het materiaal zijn er altijd genoeg boeken of lees materiaal op het net om verder kennis op te doen en zo de topic niet te verzwaren met onnodig informatie.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:19

lailapri schreef:
Ik vond het idd wel erg interesant maar kan begrijpen dat sommige mensen niet op een heel verhaal zitten te wachten, maarja dan moet je dat erbij zetten vind ik. Bedankt hoor. Niet mee fokken dus?

Zoals eerder gezegt zou je eigenlijk met een dier, die welke aangeboren afwijking dan ook vertoont, niet moeten fokken.