nas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

nas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 02:52

Vraagje.. en ga er even vanuit dat ik een leek ben

Kreeg paspoort van het nmprs bij mijn mini waarin staat dat vader appaloosa is en moeder ook (bij ras).
Bij die van mij staat: ras nmp.
Is dit alleen omdat hij niet bij het NAS ingeschreven staat?
Lijkt mij dat als pa en ma het zijn hij het ook is.

En wanneer dit klopt... Pa en ma waren schabrakbont. Hij zelf heeft nog geen blijvende vlekken (ze komen en gaan)... Vraag me ook af of die vlekken ooit nog gaan kopen. Vorig jaar leek hij een aalstreep op zijn kont te krijgen en zwarte vlekken maar die zijn alweer weg voordat ze echt duidelijk werden.
Nu heeft ie 2 witte vlekjes en dat was het. Heeft wel getreepte hoeven. Maar dan mag hij niet bij het NAS ingeschreven staan toch?

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 13:01

ik geloof, dat als een van de ouders appaloosa is, dat hij wel bij het Nas in mag worden geschreven, of hij nou wel of niet de kleur van een appaloosa heeft.

CKdamour

Re: nas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 20:48

Verder niemand?

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 00:45

Als hij de enkele appaloosakenmerken heeft (gestreepte hoeven, gevlekte lippen en geslachtsdeel en witte oogring) kan hij inderdaad bij het NAS worden ingeschreven. Maar ook als de ouders NAS zijn. Kijk maar op www.appaloosa-stamboek.com

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:02

Hij heeft alleen gestreepte hoeven en gevlekt geslachtsdeel dus

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:08

vroeg me ook echt af waarom hij bruin is. Heb gisteren even ouders, voorouder enz bekeken en heel de fam. is dus heel erg gevlekt. Zowel van moeders en vaders kant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

foto's van vader en moeder zelf kan ik even niet vinden.
Vader en moeder zijn beiden schabrakbont.

Waren er nog wat die ik niet kon vinden... een enkele staat ingeschreven bij het AMHA en op die site kun je niet zomaar op.
En nog van een paar geen foto beschikbaar maar wel de beschrijving dat ze ook gevlekt waren.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:21

Kan dat zijn omdat moeder rood schabrakbont is? dat op een of andere manier de rood/bruine kleur is gaan overheersen?

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:31

Uit twee appaloosa-ouders kan best een eenkleurige komen. Maar omdat ze wel kenmerken heeft is hij toch een appaloosa. Ook kan hij nog doorkleuren en steeds meer aftekeningen krijgen. Bij de keuring is er een aparte rubriek voor de eenkleurigen en ook met de sportdagen zou je kunnen meedoen.

Op de appaloosa-site is ook de link naar het forum te vinden waar ze veel over afstammingen weten.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 11:37

Bedankt voor de info!
Heb nu ook via de email contact met de fokker van de moeder.
Ik heb hem gecastreerd dus voor de fok is het niet interessant maar toch leuk om het allemaal te weten.

En ook als ze vragen welk ras het is weet ik nooit goed wat te zeggen.
Deels amerikaans... appaloosa... gewoon maar een nederlands minipaardje.. weet het dan niet meer