wel of geen papier?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

wel of geen papier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:37

of het nu hier moet of bij de kraamstal... dat wist ik niet zo, dus ik heb toch maar vor hier gekozen.
het is dus zo, ik vroeg me af hoe duur een papier zou zijn, om er 1 te laten maken. mijn merrie verwacht een veulen en ik had eigenlijk nooit over een papier nagedacht. ik weet niet of ik dat wel wil, wat zijn de voordelen van een papier? mijn merrie en de hengst hebben goede papieren. Is een papier duur, en wat is daar allemaal voor nodig?

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 19:40

Welk stamboek heb je het over? En waar is de hengst goed gekeurd?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 19:52

mijn merrie is kwpn, en de hengst nrps. informatie over de hengst staat op mijn weblog... mocht het veulen er komen enzo, ik ga er later denk ik niet internationaal mee rijden ofzo, en ook niet voor de fok... maar je weet maar nooit, van daar mijn vraag.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:14

Is de hengst ook echt nrps goedgekeurd? Want dan kun je er een reg. a bij krijgen en anders reg. b. Maar dan zul je wel als een speer naar het kwpn moeten gaan bellen ivp met registratie dekkingen. Als dat na 1 januari wordt gemeld moet je boete betalen. Het precieze staat ook op kwpn.nl.

En bij het nprs kun je er in het eerste geval ook nog nrps papieren bij krijgen, maar hoe en wat weet ik niet.

Belletje naar de stamboeken en je weet het.

imo als je er papieren bij kunt krijgen, moet je erook voor zorgen dat je die erbij krijgt. Zijn altijd handig, ongeacht wat je met het paard gaat doen. Zeker als je bij een merrie ooit nog verder wilt fokken.

Virginie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 20:23

ook is het interressant als je later je veulen wilt verkopen enzo, dan kan je met papieren er normaal wat meer voor vragen. Denk ik toch, verbeter me maar als ik lieg

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 21:28

ja, oke, of de hengst echt goedgekeurd, is volgens mij wel, ikz al eens gaan vragen dan, ik kom er wel lekker op tijd mee dan

A10

Re: wel of geen papier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:42

Als de hengst niet NRPS goedgekeurd is,maar wel een NRPS-er is kun je een bewijs van afstamming aanvragen.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:50

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:52

Dan krijg je een vol papier

ArGieVai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:55

als een NRPS met een KWPN is 'gekruist' kun je hem nooit bij het KWPN in laten schrijfen.. kan alleen bij NRPS.. voor de rest geen kennis.. ik heb 2 paardjes (nrps-pony en KWPN-paard) met papier en 1 zonder (welsh¬shet)

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 21:57

Met sommige rijpaardhengsten kan het wel, weet niet of Alfred een rijpaardhengst is of een pony.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:00

Albertine_N schreef:
Met sommige rijpaardhengsten kan het wel, weet niet of Alfred een rijpaardhengst is of een pony.

Prins Alfred is bij het NRPS een E-pony.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:02

Ik denk dan dat dat niet zou kunnen,maar bij het NRPS kan het zeker en heb je gelijk een vol papier

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 22:14

vol papier? wat bedoelen jullie daarmee? nog even een klein vraagje. ik weet nu wel wat de gegevens van mijn merrie zijn, maar haar papier is weg. ik kn nu wel een papier laten maken, maar dat kost aardig wat geld. heb je perse het papier van je merrie nodig?

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:26

Een vol papier is een papier waarmee je alle predikaten kunt halen. Je veulen wordt als het geboren wordt ingeschreven bij het veulenboek (vb), als je een veulen hebt van een niet-goeggekeurdehengst kom je (bij het NRPS) in het hulpveulenboek.

Als je merrie 3 is kun je haar, indien ze een veulenboekpapier heeft, aanbieden op de keuring. Dan kan ze een stamboekpapier krijgen. Al naar gelang de kwaliteit van de merrie kun je daar nog de volgende predikaten bij halen: ster, keur,preferent,prestatie sport en prestatie fok. De predikaten vormen een meerwaarde voor je merrie.

Bij een hulpveulenboek merrie ligt het een beetje anders. die kun je ook aanbieden op de keuring, maar zij kan niet hoger komen dan het hulpstamboek. Dus geen predikaten, behalve prestatie sport. Zou je met deze merrie weer fokken met een goedgekeurde hengst krijgt dat veulen dus weer een "vol"papier.

Wil je bij jouw veulen een vol papier hebben, moet je de papieren van de moeder hebben. (Je toch een paspoort,zit het daar niet in?) Anders geldt het hulpveulenboek. Je kunt 1 x een duplicaat van het papier bij het stamboekaanvragen,maar ik heb geen idee wat dat kost.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:31

Hollybolly schreef:
vol papier? wat bedoelen jullie daarmee? nog even een klein vraagje. ik weet nu wel wat de gegevens van mijn merrie zijn, maar haar papier is weg. ik kn nu wel een papier laten maken, maar dat kost aardig wat geld. heb je perse het papier van je merrie nodig?

Jouw merrie heeft trouwens ook geen vol papier (zie het topic waar ik info gaf over je merrie). Ze is een HBS-merrie. Hulpstamboekmerrie, wel naar de keuring geweest om uit het Hulpveulenboek te komen maar vanwege haar afstamming kon ze geen vol stamboekpapier krijgen .

Nieuw papier kost je ws een DNA test en ik dacht 150 euro, maar kijk even in de stamboekrichtlijnen van het KWPN (www.kwpn.nl) want ik weet het niet zeker meer.

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 22:36

Maar bij het kwpn kun je dus sowieso geen papier krijgen (misschien nog reg. b) (ong. equivalant van hbs) maar zeker geen reg. a omdat het een pony is. Dus ik zou dan kijken wat je bij het nrps nog voor mogelijkheden hebt.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-05 23:02

waarom is mijn merrie dan een hulpstamboekmerrie? haar beide ouders zijn toch bekend of is de hengst niet goedgekeurd? Ze heeft wel een paspoort maar daar staan haar gegevens dus niet in, omdat we die toen nog niet wisten. Dus ik moet de papieren van de merrie hebben, voor een volpapier voor het veulen?
En dat moet dan een NRPS papier worden. Maar om een nrps te zijn moet het toch een aantal percentage arabisch bloed bezitten, of heeft dat er weer niks mee te maken.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:07

Wie is dan de vader en de moedersvader van jouw paard?

Met Prins Alfred voldoet je veulen aan het bloedpercentage.

Ziolette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 23:14

Hollybolly schreef:
waarom is mijn merrie dan een hulpstamboekmerrie? haar beide ouders zijn toch bekend of is de hengst niet goedgekeurd? Ze heeft wel een paspoort maar daar staan haar gegevens dus niet in, omdat we die toen nog niet wisten. Dus ik moet de papieren van de merrie hebben, voor een volpapier voor het veulen?
En dat moet dan een NRPS papier worden. Maar om een nrps te zijn moet het toch een aantal percentage arabisch bloed bezitten, of heeft dat er weer niks mee te maken.

De vader van jouw merrie: John's Firstling (Hackney) was idd niet goedgekeurd of erkend door het KWPN, de moeder van jouw merrie is Condios een KWPN stamboekmerrie (vol papier) van Tourist. Doordat de vader niet goedgekeurd was, kreeg jouw merrie een hulpveulenboekpapier. Ze is wel naar de keuring geweest en goed genoeg bevonden om in het hulpstamboek opgenomen te worden. Maar het blijft een "blauw" papier.

Prins Alfred is een E-pony en de pony afdeling van het NRPS is niet erkend voor de rijpaardfokkerij van het KWPN. Dit veulen krijgt dus bij het KWPN een reg B papier (het huidige hulpboek van het KWPN, sinds ca. 1995 is het hulpboek omgezet in reg A en reg B). Hoe het precies zit bij het NRPS durf ik niet te zeggen, daar heb ik me nog niet zo in verdiept.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 09:18

oke, bedankt hoor

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 11:35

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:47

Ziolette schreef:
Prins Alfred is een E-pony en de pony afdeling van het NRPS is niet erkend voor de rijpaardfokkerij van het KWPN. Dit veulen krijgt dus bij het KWPN een reg B papier (het huidige hulpboek van het KWPN, sinds ca. 1995 is het hulpboek omgezet in reg A en reg B). Hoe het precies zit bij het NRPS durf ik niet te zeggen, daar heb ik me nog niet zo in verdiept.

Maar een B papier hoeft dus ook nog niet zo te zijn. Omdat de vader een pony is. Gewoon even bellen naar het kwpn, misschien dat je er een reg. b bij kan krijgen, maar ik zou zelf mijn kansen wagen bij het nrps. Wat betreft dat arabisch bloed heeft de vader genoeg van en het is ook immers een nrps hengst.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 17:40

ik probeer t ook wel eerst even bij het nrps, er werd mij verteld dat ik dan die dekbon moest opsturen zodra het veulen er is. ik hoop dat ze die wel goed bewaard hebben...

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:00

Altijd papier erbij!

Mocht je het beest ooit nog willen verkopen, dan is dat wel zo handig.

Er zijn een heleboel mensen die geen paard kopen zonder papieren, omdat veel mensen dat gewoon niet willen hebben.
Met het oog op fokken, hengstenkeruing etc.