kwpn merrie keuring, wie heeft ervaring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanzon

kwpn merrie keuring, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 14:42

hallo

ik heb een 2,5 jarige merrie gekocht met mooie papieren.
nu wil ik haar op 3 of 4 jarige leeftijd naar de keuring brengen.
om een ster met haar te halen

2 zusjes van haar en moeder hebben al ster.
ze kan het ook makkelijk zegt iedereen,
maar hoe gaat het in het werk?

groetjes

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:43

hoi hoi,

wij hebben ieder jaar wel 1 of 2 merries die we naar de keuring brengen,ik zal je zoveel mogelijk informatie geven:

wij brengen ze eerst weg om ze in te laten rijden en trainen,dat is meestal zo,n 6 weken,vanuit daar gaan ze naar de merriekeuring,die mensen waar we ze na toe brengen nemen ze mee naar die keuring,dan komen ze n tijdej thuis en daarna gaan ze naar de merrietest in deurne,ong 6 weken,weet t ook niet allemaal even goed want we hebben er dit jaar geen gehad(geen 3 jarige merrie)maar wij gaan altijd 2 keuringen af,tip is wel om hem van te voren te laten trainen door mensen die t egt kennen,meestal n stal bijv de gerdine hoeve in hilvarenbeek.

je hebt een keuring voor ster en voor keur en ze kunnen ook verder komen maar dat weet ik verder niet,wie heeft heeft nog meer informatie voor sanzon??

ik hoop je hier een beetje mee te hebben geholpen

gr rachel

luxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:20

ik weet niet in hoeverre jij een paard kunt trainen, dus hou het maar zo open mogelijk.
tijdens een merrie keuring wordt je paard aan de hand gescoord op haar bouw en haar beweging
daarna, als ze hier voldoende op scoort (eigenlijk allemaal, tenzij ze kreupel is) moet ze los in de bak, zodat de jury ook haar beweging los kan beoordelen. springgerichte paarden moeten ook door een lijntje springen, om zo de techniek te beoordelen.
het is dus van belang dat je paard ruim op tijd getraind gaat worden, om haar in goede conditie te krijgen (bedoel niet uithoudingsvermogen, maar haar uiterlijk. niet te mager of te dik, beetje spieren)
ook moet je haar trainen om zich ook aan de hand goed te tonen, ze moet op een bepaalde manier stil staan en ook haar gangen worden beoordeelt, dus als ze maar wat achter je aan sloft, werkt dat niet echt)
het is wellicht verstandig om van te voren een aantal keren op vreemd terrein te oefenen, zodat ze op vreemd terrein niet zo snel in de srtess schiet.
als zeook moet springen, moet je dit ook met haar oefenen, vaak worden er in de maneges waar de keuringen plaats vinden voor de keuring ook oefenavonden gehouden. maar het meeste zul je zelf moeten doen.
weet niet of jouw paard kwpn is, maar zo ja dan staan de gegevens rond het aanmelden in de strengen, dacht in maart of april.
heb je zelf niet de kennis en de kunde om een paard te trainen, kun je dit uit besteden, maar reken er op dat dit vrij duur is.
op de kwpn site staat ook veel info over de keuringen en de te behalen predikaten en de voorwaarden.
succes

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 00:46

ik houd dit topic ook even in de gaten.
Ik wil volgend jaar ook met mijn 2,5 jarige Gribaldi heen..

ook kijken wat erbij te halen valt.. in precipe wil ik het zelf doen omdat ik keuringsklaar maken wel eh erg prijzig vind...

ik heb al wel begrepen dat je dus lid moet zijn van KWPN dus dat ga ik komend jaar doen en dat je dan een blad IDS thuis krijg en daarin datum's en plaatsen staan waar keuringen gehouden worden en daar gewoon voor moet inschrijven..

als iemand nog meer tips heeft op de keuring zelf.
hoe je moet lopen enz
Dan hoor ik het graag, over toileteren hoef ik niet te weten dat weet ik namelijk al

Alvast bedankt.. en ik houd dit topic ook even in de gaten

weule

Re: kwpn merrie keuring, wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:13

hallo!!!

http://www.kwpn.nl/cms/index.jsp?menuId=435

via deze link heb je een uitleg hoe het er aan toe gaat op een keuring..
verder staat er informatie op de KWPN site: www.kwpn.nl

ga daarna naar het 'kopje' KWPN > fokkerij > merrieselectie of stamboekrichtlijnen,..

als je hier een beetje rondsurft zul je veel informatie vinden..

voor verdere specifieke vragen mag je me wel PBen...

heb zelf de laatste 3/4 jaar stuk of 10 paarden voorgevracht op verschillende merriekeuring en ook hengstenkeuringen... dus weet wel een beetje hoe het gaat, ook betreffende training en klaar maken voor de keuring..

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 11:15

ja die pagina heb ik idd ook meerdere malen gelezen, staat best veel info

Ik ga je denk ik even pm-en

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 13:00

Zo makkelijk gaat het tegenwoordig niet meer. ik help op de kwpn merrie en centrale keuringen. de eisen zijn veeel hoger geworden, met name het laatste jaar 2005 dus. er zijn zooo veel paarden minder ster geworden in verhouding dan in 2004. terwijl er kwalitatief niet veel verschil was. ze hebben de lat veel hoger moeten leggen omdat er gewoon té veel paarden ster zijn geworden.

zelf heb ik ook ervaring met kwpn keuring. mijn merrie is er afgelopen jaar geweest.

je moet lid zijn van het kwpn om deel te nemen aan de keuring.
je moet ook ruim van te voren al beginnen met oefenen (4kant staan, goed opengesteld enz.) als je paard goed kan springen kan je dat ook nog oefenen. het hoeft niet altijd een springgericht gefokt paard te zijn dat goed kan springen houd daar rekening mee.
zorg er oko voor dat je paard optijd geent is en dat je paard gechipt is. dat is heel erg belangrijk. niet geent of niet gechipt is zonder pardon naar huis!
je rekening nummer is ook verstandig om mee te nemen voor de machteging die je terplaatse in moet vullen
dan moet je je nummers nog ophalen etc. zorg dat je een uur van te voren aanwezig bent. het kan nl altijd inlopen (gebeurt niet vaak maargoed )
dan moet je paard eerst opstellen voor de jury buiten op het harde. eerst links dan rechts (of anders om). daarna heen en weer stappen. dan heen en weer draven. als je paard kreupel is oid dan word ie door verwezen naar een andere keuring. dan moet je wachten tot "de kooi" vrij is. als je aan de beurt bent stap je eerst een rondje, stel je weer voor de jury op (hoofd naar rechts). dan je paard los laten. hij mag met het vrijbewegen geen bescherming om. mocht je paard moeten springen dan amg je tussen door de bescherming omdoen. hij moet een lijntje springen. ik dacht kruisje, steiltje, oxertje. dan moet je je paard weer vastpakken, buiten de kooi wachten en als iedereen uit je groep geweest is gezamelijk rondstappen. dan krijg je de beoordeling.
als dat klaar is kan je gaan.

je paard word beoordeelt op: extrieur. beweging (hij krijgt apparte punten voor stap-draf-galop dat word eengemiddelde wat telt als "beweging". als laatste ook nog het springen als je paard gesprongen heeft.

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 16:29

Bedankt voor de uitleg 0ojannekeo0 daar kan ik weer wat mee

Moet een dressuurgefokt paard ook springen?
Of alleen springpaarden, of licht dat er net aan wat ze zien willen?

mijne is namelijk een gribaldi, vind springen super leuk alleen haar techniek

sanzon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 16:52

bedankt voor de reacties tot nu toe.

ik ga haar zelf trainen, heb zo 3 jaar mee gewerkt om hengsten klaar te maken voor de keuring. maar ben zelf nooit op de keuring geweest.
en hoe je moet inschrijven enz.
Maar ik wil zeker heen, ook omdat haar moeder dan predicant haalt. en een volle zus is al een van de beste fokmerries in de vs. dus ik ga er vanuit dat ze goed gaat scorren.

sanzon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 16:57

weet niet of ik het goed zeg predicant, in iedergeval ze heeft dan 3 goede nakomenlingen gehad

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 18:04

Je moet je paard of als springpaard inschrijven en dan moet je paard vrijbewegen waarbij de beweging wel een cijfer krijgt (cijfer voor stap, draf en galop). Maar het springen telt mee voor stamboekopname.

Is je paard een dressuurpaard, dan wordt er niet gesprongen en tellen de cijfersvoor beweging mee. Je paard moet dus wel vrij bewegen.

In principe geldt de verwachtingswaarde als maatstaf of je paard dressuur of springericht is. Maar als eigenaar mag je zelf bepalen waar je je paard voor inschrijft.

Exterieur moet minimaal 50 zijn voor stamboekopname. VOor ster moet exterieur minimaal 60 punten zijn. Vorig jaar moest beweging minimaal 55 punten zijn voor stamboekopname.
Het totaal beweging/springen + exterieur >140 =ster. Dus 60 voor exterieur en 80 voor beweging=140=ster.
55 voor exterieur+ 85 voor springen=140, maar geen ster.

Maar komend jaar verandert dit. Je moet dan geloof ik 145 punten halen. Dus 60 voor exterieur en 85 voor springen=145=ster.

Voorbrengen kun je zelf doen, maar bedenk wel dat het allemaal heel proffessioneel gaat tegenwoordig. Met een merrie met hangbuik, uit de klei getrokken zonder enige conditie val je wel enigzins uit de toon. Een goed paard is dan nog wel te herkennen, maar het zal je zeker punten kosten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 22:55

dat ben ik vergeten te zeggen. je moet van te voren met inschrijven vermelden of je paard springgericht is of dressur. als je paard dressuur gereicht gefokt is, maar wel aardig kan springen dan moet je hem dus bij springgericht opgeven. alhoewel het kwpn niet moeilijk doet om tussen de dressuur paarden er een te laten springen

hm...over de nieuwe puntentelling heb ik nog niets gelezen. dat wou ik deze vakantie is op mijn gemak bestuderen.

er zijn veel mensen die je op de keuring kan aanspreken om je paard voor te brengen. en je hebt meer kans dat als je hem door een "bekend" iemand hem voor laat brengen dat hij eerder in de prijzen valt. daar ben ik na een paar jaar al wel achter!

MissHIS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 00:21

germie schreef:
Het totaal beweging/springen + exterieur >140 =ster. Dus 60 voor exterieur en 80 voor beweging=140=ster.
55 voor exterieur+ 85 voor springen=140, maar geen ster.

Maar komend jaar verandert dit. Je moet dan geloof ik 145 punten halen. Dus 60 voor exterieur en 85 voor springen=145=ster.

Dit is onjuist. Voor ster moet ze minimaal 70 punten voor het exterieur hebben en minimaal 75 voor beweging (dressuurpaard) óf minimaal 75 voor springen (springpaard). Vanaf komend jaar zal de bovenbalk per vijf punten gaan (dus 65 - 70 - 75 - 80 etc). Ze willen iets royaler gaan keuren om hetzelfde aantal stermerries per jaar te behouden. Ik vermoed dus ook dat er heel veel 70/75 merries zullen gaan komen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-05 13:37

klopt, je moet (of moest, heb de nieuwe puntentelling nog niet gelezen) minimaal 70 punten hebben voor extrieur!

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 10:00

Ben dit jaar ook met mijn merrie naar de merriekeuring geweest. Ze is ingeschreven in het stamboek, helaas geen ster, maar dit had ik ook niet echt verwacht, meer gehoopt, ze vonden haar te grof. Wel vonden ze dat haar bovenlijn heel mooi was en ze was de enige in haar groep die goed in het rechthoeksmodel stond. Ze heeft alleen een beetje een bol voorhoofd en is wat groffer in haar benen, ik vind dit nogal meevallen, maar ja, als de andere paarden allemaal van die ponyvoetjes hebben, valt mijn merrie een beetje uit de boot. Verder zat ik als enige met mijn Kimberley tussen de Jazzen, en die van mij was dus ook lekker braaf terwijl de rest ongeduldig stond te springen en niet stil wou staan. Ik vond het heel leuk om mee te doen en we hebben allebei weer een ervaring opgedaan. Bovendien heb ik nu meer informatie voor de fokkerij. Ik weet nu haar goede punten en haar slechte punten.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:57

Even een vraag vanaf mijn kant.

Wat als je een merrie hebt die "voorlopig keur" is?
Hoe krijg je die keur?? Is dat alleen mogelijk via een IBOP?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:11

Ik ga dit topic even volgen..

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 17:33

suepergirl schreef:
Even een vraag vanaf mijn kant.

Wat als je een merrie hebt die "voorlopig keur" is?
Hoe krijg je die keur?? Is dat alleen mogelijk via een IBOP?

Als de merrie voorlopig keur is, is ze ster en al klinisch en rontgenologisch goedgekeurd. (dacht ik)

Door de IBOP te lopen(uiteraard met goede punten) kan ze Keur worden.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 18:25

Sizz schreef:
Als de merrie voorlopig keur is, is ze ster en al klinisch en rontgenologisch goedgekeurd. (dacht ik)

Door de IBOP te lopen(uiteraard met goede punten) kan ze Keur worden.

Een stermerrie kan op de CK voorlopig keur worden verklaard. Dit is voorbehouden aan de betere stermerries (of zo zou het in elk geval moeten zijn ). Zij wordt dan keur als ze voldaan heeft aan de prestatie-eis (IBOP, EPTM of via de sport: M+5 spr / Z1+1 dres).

Een keur-merrie wordt elite als ze voldoet aan de röntgenologische eisen (het PROK-predikaat).

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:35

MissHIS schreef:

Een stermerrie kan op de CK voorlopig keur worden verklaard. Dit is voorbehouden aan de betere stermerries (of zo zou het in elk geval moeten zijn ). Zij wordt dan keur als ze voldaan heeft aan de prestatie-eis (IBOP, EPTM of via de sport: M+5 spr / Z1+1 dres).

Een keur-merrie wordt elite als ze voldoet aan de röntgenologische eisen (het PROK-predikaat).

Ok super. Het is me nu duidelijk.
Ga nu maar bedenken wat ik met de merrie ga doen.
Ze is nu zo goed als zadelmak. K wil dr deze zomer gaan starten en zou dus (als alles goed gaat) over ongeveer 2 a 3 jaar wel Z dressuur of/ en M springen kunnen zijn.
Maar misschien doe ik dit jaar wel een IBOP.

sanzon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 20:45

bedankt voor de reacties ik ben nu een stuk wijzer. en ga volgend jaar zeker naar de keuring

sandra