Embryo's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Embryo's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 22:40

Hey, wie kan mij vertellen hoe het zit met embryo's en draag moeders?
Ik heb laatst wat opgevangen dat je je merrie daar ook voor kan verhuren.... En er zo dus zelf geld aan kan verdienen... Wie kan mij vertellen welke stallen dit doen, en ook van welke merrie's je embryo's kan kopen, om zelf aan te houden... Ik weet (met koeien) dat t niet altijd lukt, en dat de echte moeder en draag moeder qua eisprong en tempratuur gelijk moeten zijn...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 00:02

Bij paarden werkt dat allemaal nog niet zo eenvoudig als bij koeien. Het is een kostbare aangelegenheid en de kans van slagen is vrij klein. Als je gaat spoelen bij de donor merrie heb je ongeveer 50% kans op een brukbare embryo; dan moet er een merrie klaarstaan met dezelfde cyclus waar de embryo in geimplanteerd kan worden. De kans dat dit aanslaat is ook ongeveer 50%. Als er geen merrie klaarstaat om te ontvangen kan de embryo ook worden ingevroren maar dit reduceert de kansen nog eens met 50%. Al met al een heel kostbaar en tijdrovend plaatje waarbij eigenlijk alleen echte topmerries ervoor in aanmerking komen. Er kan wel wat gedaan worden met hormomen maar bij een paard werkt dat nog niet zoals bij een koe of een mens. Met veel geluk kan je dan 3-4 embryo's spoelen maar de kans dat daaruit dus een levend veulen geboren wordt is nog niet heel groot.

besita

Re: Embryo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 13:38

de slagings percentages zijn tegenwoordig iets hoger naar de 80% als je het natuurlijk met de beste omstandigheden doet (vruchtbare merrie ,goed sperma,en goed embryocentrum!!)
Van deze twee hoor ik de beste dingen in mijn directe omgeving:
http://www.animalembryocentre.com/home.html
http://www.keros.be/nl/home/index.php
je kan idd bellen of ze nog draagmoeders zoeken maar let wel dat ligt iets lager dan de slachtprijs want de draagmerries die ze gebruiken komen anders daar terecht.
bij de eerste kan je trouwens embryo's aankopen uit topmerries

fen

Re: Embryo's

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 15:17

Jes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-05 19:51

Heel erg bedankt voor jullie reacties!! Ik ga nu alles even bekijken, en doorlezen.. xxx

Annemeik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:59

Vorige week hebben wij een hele uitleg gekregen van de dierenarts van Utrecht.

Waar het op neer kwam: duur, veel werk, laag slagingspercentage en onnodig.

Nou, leer mij dierenartsen kennen, als die geld kunnen verdienen en er wat van kunnen leren willen ze het graag doen. Maar deze dierenarts heeft er niet zo'n hoge pet van op terwijl hij het vaak doet. (onder protest dus)