Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
haha)
, dat is echt geen goede reclame voor a. je fokmerrie, die ook te koop heeft gestaan b. het veulen wat je nu als voorbeeld neemt en c. ook meteen het laatste veulen van deze merrie
.
, maar commercieel niet echt handig
...
Scum schreef:Bedankt voor je uitleg Desire. Vanaf hoe oud kun je zoiets zien? Moeten ze dan wel al een paar maanden oud zijn, of kun je dat met 2 weken ook al beoordelen?
Ik heb ooit gehoord dat de stand van de benen van een veulen best slecht kan zijn als hij net geboren is (bijv dat de hoefballen op de grond komen), maar dat dit binnen hele korte tijd heel goed kan bijtrekken. Dus kan je dan bij zo'n jong paardje ook al zien of het wat wordt?
Suzanne F. schreef:Daar kan je heel weinig van zeggen vind ik zelf. Alleen qua bouw kan je het zien, of het een mooi dier gaat worden later.
Beweging en talent valt nog niet zo te beoordelen. In sommige gevallen wel hoor, als ze al een apart techniek in het lopen hebben als veulen.
Bijv. Votje was als veulen al een bloedmooi type, zo is later ook weer uitgegroeid. Qua beweging kon je er niets aan zien alleen dat ze heel makkelijk in balans galoppeerde en veel overgangen stap/galop, galo/stap maakte zonder moeite.
Draf heeft ze bijna nooit laten zien en die is alleen maar beter geworden. Toen ze jaarling was dacht ik wat een drama, als 2-jarige zag ik af en toe iets wat leek op een drafje en als 3-jarige in het werk was het eerst een vlak, stekerig drafje maar dat is toen zo enorm veranderd. Ze kan nu draven dat wil je niet weten, daar heeft ze mij echt mee verbaasd. Begin 2005 hoopte ik dat ze misschien op het nippertje ster zou worden. Door wat training werd het zo´n gaaf paard dat ze nu reservekampioene van de C.K was en Voorlopig keur.
Dit had ik echt nooit verwacht. Dat het een mooi dier zou worden wist ik wel maar dit niet.
Maar helaas ken ik ook het omgekeerde. Een veulen wat toen voor 50000 gulden geveild was en mega apart kon lopen. Die bleek totaal niet meer te kunnen lopen toen hij 3 was, leek nergens op.
Zo zie je maar weer. Als mensen dat echt van veulens al konden zien hoeveel talent ze hebben zouden er heel veel handelaren heel rijk zijn. Ook die zitten er nog vaak naast.
Desire schreef:Scum schreef:Bedankt voor je uitleg Desire. Vanaf hoe oud kun je zoiets zien? Moeten ze dan wel al een paar maanden oud zijn, of kun je dat met 2 weken ook al beoordelen?
Ik heb ooit gehoord dat de stand van de benen van een veulen best slecht kan zijn als hij net geboren is (bijv dat de hoefballen op de grond komen), maar dat dit binnen hele korte tijd heel goed kan bijtrekken. Dus kan je dan bij zo'n jong paardje ook al zien of het wat wordt?
Als het veulen net geboren is en het heeft een afwijkende beenstand dan kan daar nog heel erg veel aan gedaan worden, soms liggen veulen fout in de baarmoeder en er worden weleens veulens geboren met kromme benen, die kunnen ze heel erg veel verbeteren maar of het veulen uiteindelijk ooit nog echt ver in de sport kan komen is dan maar de vraag natuurlijk, maar als je er snel een dierenarts en/of hoefsmid bij haalt om advies dan valt er nog veel te doen hoor!
!
Citaat:Dat klopt niet helemaal, waarschijnlijk is er dan wat aan de hand met het veulen, als die ineens niet meer kan lopen.Volgens onderzoek van het paarden proefbedrijf loopt een driejarig paard met nog steeds dezelfde techniek als hij als veulen liep.De beweging verandert niet in negatieve zin, eerder in positieve zin doordat een paard meer balans en training krijgt.Het type is juist vaak moeilijk te bepalen, soms is een heel mooi chique veulen te fijn als driejarig paard.Of weer een goed ontwikkeld veulen veel te log en te zwaar als driejarige.