[TI] Dekendillemma na snotterigheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Graaskorf

Dekendillemma na snotterigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 11:24

Onze bolle heeft een maand geleden moeten helpen een nieuw paard te laten wennen in de groep. Dit jonge ding was helemaal van slag en kon niet alleen apart staan. Aangezien bolle daar wel geschikt voor is is ie erbij gezet.

Helaas heft dat beestje een onschuldig maar toch irritant verkoudheidsvirus meegenomen en prompt bolle aangestoken. Het resultaat was 2 weken snotteren, kuchen en verhoging. Omdat het ongelofelijk rotweer was heb ik hem noodgedwongen onder zijn oude inmiddels te kleine waterdichte deken gezet overdag. En daardoor 's nachts ook.

Nu zijn we 2 weken verder Bolle voelt zich weer topfit en nu zou ik eigenlijk de deken willen gaan aflaten. maar hij heeft zijn vacht erop aangepast nu en zit nog steeds erg dun in zijn haar. dat was al niet zo heel dik maar door de verhoging is ie meer vacht gaan aanmaken maar ook weer verloren inmiddels.

Nu zit ik met een probleem dus. Eigenlijk zou ik hem dekenloos laten. maar hij is er lijkt het nu wel op ingesteld om een dek om te hebben. Adviezen van stalgenoten heb ik niks aan helaas. Die zijn zowiezo eigenlijk allemaal dekenfan op de stalhouder na eigenlijk.

Omdat ie in een buitenbox staat weet ik toch al niet meer wat te doen. Helemaal niks meer om met het risico dat ie s morgens stijf zijn stal uitkomt, alleen s nachts een dunne katoenen deken om de tocht tegen te houden om en overdag niet terwijl hij in de bak steeds speelt en rent, warm wordt en weer stil gaat staan dan. Of dag en nacht een ongevoerde waterdichte deken om zodat de stalhouder ook niet steeds dekens hoeft te verwisselen.

Wat is verstandig om te doen. Was het nou droog open vriesweer wist ik het wel. gewoon overdag lekker bloot in de bak. maar dat is het helaas niet.

dobbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 11:30

Ik persoonlijk zou hem nu onder de deken laten staan, ik zou het risico niet willen nemen dat hij weer verkouden wordt, Maar dat is puur gevoelsmatig hoor wat ik zeg, wat echt wijsheid is ja dat blijft moeilijk,

Precies wat je zij met droog vriesweer is het anders maar het regent nu steeds en dan wordt hij nat en koud en weer nat en koud, als hij nou een lekkere dikke wintervacht had en niet anders had geweten dekenloos dus ja dan had het zeer geen kwaat gekunt, maar nu vind ik het wel moeilijk hoor,

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 11:46

Tsja en daar zit ik nu ook mee. Zou hij een lekkere dikke teddy vacht hebben dan is er geen probleem. Maar net als vorig jaar lijkt zijn wintervacht dunner te zijn dan de zomervacht raar genoeg.

Een waterdichte deken moet alleen heel erg sterk zijn omdat de ruinen de hele dag aan elkaar lopen te plukken. Ik heb al 2 keer een singel kunnen vastnaaien weer.

Ik ben zelf eigenlijk ook anti deken dat maakt het denk ik ook wat lastiger. Ik heb nog steeds het idee. De eerste 2 jaar van zijn leven heeft ie in de rimboe doorgebracht zonder iets en het overleeft. Maar daar wordt ie natuurlijk ook niet geborsteld. Ik wil er ook geen watje van maken. maar ook niet dat ie weer ziek wordt. Kennelijk is het kuchen een zwakkere plek van hem.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 12:05

Ik zou ook de deken oplaten, zeker zijn geschiedenis met de spieren in achterhoofd houdend plus dat hij zijn vacht erop aangepast heeft. En daarnaast is hij toch nog een tijdje iets vatbaarder door die verkoudheid heb ik vaak het idee. Ik ben ook niet voor dekens en scheren, en toch heb ik dat nu ook gedaan omdat het toch soms de beste oplossing is.

Ik zou hem dus ’s nachts en overdag met deken oplaten, ’s nachts omdat ie dan ‘stil’ staat, eventueel gewoon dezelfde dikke als overdag als de temperatuur in buitenstal gelijk is aan buiten. Is het op stal warmer, dan zou je een dunneren kunnen opleggen. Het is maar voor 1 winter moet je maar voor ogen houden

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 13:30

Nee de stal is net zo koud als de buitenlucht. Ik ben nu ook op zoek naar een 205 of 215 ongevoerderegendeken. Die kan ie dag en nacht ophouden. Voor het geval dat het slecht wordt.

En volgend jaar is de situatie toch al anders.

Mar dat jij geschoren hebt, dat is idd erg apart. Wie is de (on)gelukkige geweest?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:34

Dewi geheel volgens deken, wegens erge zweten en niet goed opdrogen en Amanda een streepje om te proberen voor het trainen, bevalt goed

roosa

Re: Dekendillemma na snotterigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 13:57

Ik zou hem, voor nu maar onder de deken laten.
Volgend jaar dan maar weer zonder,dan kan hij weer zijn eigen vachtje aanmaken.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:29

Als paarden ergens slecht tegen kunnen is het tegen deken op, deken af. Dus gewoon een ongevoerde regendeken, dag en nacht. Het is nog niet zo koud, maar al wel koud genoeg om weer ziek te worden!

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 17:17

Ik denk dat ik wel tot de conclusie kan komen dat ie dan deze winter maar een watjes paard is met deken. Ik heb geen ervaring met dekens omdoen met hem. En bij mijn oude merrie hadden we geen keus dan onder 10 graden een deken om te houden vanwege haar stramheid door haar hogee leeftijd.

Alleen nu nog een stevige ongevoerde regendeken vinden in een maatje groot.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 20:02

idd oplaten!
zeker als het ook nog een ongevoerde is, dan maakt het weinig uit zou je zeggen.

weet je zeker dat hij dunner in zij beharing zit of zit het compacter in elkaar?

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-05 20:20

Het haar nu is de helft kwa lengte dan van de zomer. Wel is het veel dichter geworden. Zijn vacht op zijn zijkant is nu ongeveer 1 tot 1,5 cm lang en onder zijn manen ongeveer een halve cm lang. Onder zijn buik zijn ze 2 cm lang.

2 jaar geleden was het rondom 5 a 6 cm lang en onder zijn buik zelfs 8. Een echte teddybeer dus.

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:09

heb precies hetzelfde probleem gehad als jij. rover si een tijdje terug ook ziek geweest en doordat hij veel lag in de wei raakte hij onderkoeld. Toen dus toch maar een deken opgedaan alhowel ik dit helemaal niet van plan was. Hij staat 's nachts ook in een stal die wel wat wind tegen houdt maar verder niet warmer is dan de buitenlucht. Ik ben wel blij dat hij zijn dek opheeft, vooral met dit rotweer steeds. Zijn vacht is ook wat dunner dus aflaten is denk ik wel het slechtste wat ik kan doen. Als ik jou was zou ik de deken dus ook gewoon oplaten

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-05 18:04

De deken blijft nu op tenzij het heel mooi en zonnig windvrij weer is. Dan heeft ie een beetje de kans om haar te kweken.

KootMiraDrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:06

Hij zal geen haar kweken, dat hou je tegen met de deken.
Maakt niet uit, volg je gevoel!

Graaskorf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-05 10:52

Nu hij afgelopen met het zonnige koude weer zonder heeft gestaan heeft ie gelukkig ietsje meer haar gekregen. Vind ik toch wel een prettiger idee. verder hou ik de deken om als het regent ed. Voordeel is ook dat hij schoner blijft dan.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 11:44

die dekens ook altijd, hihihih

Allereerst...denk nu dat je begonnen bent met deken, dat je het deze winter even aan moet houden ook. Volgend jaar gewoon weer een berevachtje kweken.

Wij hebben onze paarden eigenlijk nooit dekens op buiten. Ook niet na het zweten etc. (soms even terwijl ze even binnen staan na het rijden een fleece zweetdekentje ofzo)

Als je op paardnatuurlijk.nl leest, het gedeelte over dekens, dan is het eigenlijk allemaal zo logisch.
Op de vorige manege waar wij onze paarden eerst op pension hadden liep er een grote groep paarden altijd buiten (wel met schuilcontainers) maar niet 1 daarvan had ooit een deken. De ene kwam wat dikker in de vacht als de ander. 's Avonds liep een groot gedeelte daarvan in de lessen en ging daarna ook zo het land weer in. Nooit, maar echt nooit was 1 van die paarden ziek!!! Er werd gewacht na het rijden tot het paard weer op temperatuur was. De onderharen zijn dan ook weer droog. Bovenop (zeker met dikke teddieberenvacht ) waren ze dan nog wel nat, soms 's morgens nog. Maar eronder (de onderharen) waren gewoon droog. En werkelijk nooit 1 van die paarden werd er ziek van. Ook onze paarden zijn eigenlijk nooit verkouden of grieperig.
Ook onze dierenarts zegt dat paarden met dekens vaker verkouden en ziek zijn als paarden zonder.

Lang uitstappen na het rijden is belangrijk, evt nog even binnen laten staan wat verder afkoelen en dan gooien wij ze ook gewoon weer naar buiten. Vaak rollen ze dan met hun totaal natte vachtje even lekker door het zand en eureka!

Paarden met dekens kunnen zich moeilijker warm houden ook doordat ze hun haren niet uit kunnen zetten, dus zul je je dekens wel constant aan moeten passen aan het weer eigenlijk.
Vindt het zelf zo'n gedoe en die paarden vreten mekaars dekens aldoor aan.

Veel mensen vinden die lange dikke vacht ook niet echt mooi en dat zal ook van de redenen zijn dat ze paarden scheren en/of dekens omdoen.
Eerlijk, ik vindt het zelf ook mooier hoor, een paard wat kort in de vacht zit, maar denk dat Indy zich lekkerder voelt gewoon in z'n berevachtje, mekaar gewoon kunnen krauwen en gewoon lekker rollen in het zand.