Op welke leeftijd laten dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 13:12

Ik weet niet precies hoe ik het moet zeggen, mar ik probeer het uit te leggen.
Ik heb er eens over zitten denken (niet dat ik het ook echt ga doen) om Ivy misschien ooit te laten dekken.
Maar zoals ik al zei is er helemaal niks zeker (ben veel te bang dat er iets misgaat en ik mijn meissie kwijt ben)

Maar wat is nou de beste leeftijd om voor een merrie voor het eerst gedekt te worden?
En als een merrie voor het eerst gedekt word, wat is dan echt de limit qua leeftijd (bij wijze van: je laat een merrie maar dekken tot +/- 10 jaar, ik noem maar iets)

Snappen jullie jey nog?

Roebin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:30

Je kan een merrie al vanaf dat zij 3 jaar is laten dekken en een maximum is misschien 25 jaar net hoe fit de merrie is.
Ik verzorg een merrie die is 21 en wordt ook weer gedekt.

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:49

Als je merrie voor de eerste keer gedekt wordt, kun je dit geloof ik het beste rond de 5/6 jaar (of al eerder) doen. Hoe ouder ze worden, hoe moeilijker ze drachtig te krijgen zijn voor de eerste keer.

Mijn merrie heeft ooit al wel een vuelen gehad, weet alleen niet op welke leeftijd. Ik heb haar weer drachtig gekregen toen ze 13 was en op haar 14e was ze weer moeder . Ging allemaal goed! (toen ze eenmaal drachtig was dan, dat moesten we 3x proberen ).

Anoniem

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 19:08

Jovarna is 14 jaar, ze is afgelopen zomer voor het eerst in haar leven gedekt en...... meteen raak! Ik was dolgelukkig natuurlijk. Het voelde als voorbestemd.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 20:44

Mijn fokmerries zijn nu 4 en 6. Dus nog jonkies. Roosje word volgend jaar(op 5 jarige leeftijd) weer gedekt, voor de 2e keer. Angel is nu voor de 4e keer drachtig, van haar 3e veulen(vorig haar heeft ze helaas verworpen).

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:20

Mijn paardje is gedekt op haar 3e en heeft op haar 4e een kern gezond veulen gehad ..
Ik persoonlijk vind 3 jaar nog iets te jong, wacht liever tot het paard een jaar of 4, 5 of 6 is en dan een jaar later het veulen krijgt ..
Zijn ze zelf al iets meer uitgegroeit
Maar was helaas een ongelukje ..
Maar toen het kleine hengstje er eenmaal was, wilde ik um niet meteen weer kwijt hoor

Olga89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:25

bij mijn werk op stoeterij ineke mosman beginnen we met fokken op 3 jarige leeftijd soms rijden we eerst de paarden in en als ze goed springen brengen we ze uit in de sport. als ze niet goed springen fokken we ermee en anders gaan ze de sport in of worden verkocht.
de oudste merrie die een veulen krijgt is nu 18, volgend jaar krijgt ze waarschijnlijk geen veulen meer omdat ze heel kreupel liep dit jaar de laatste maand. en ze heeft ook zz-springen gelopen en goede veulens op de wereld gevbracht dus ze mag met pensioen

lilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:48

Mijn merrie is nu 9 en voor het eerst gedekt
Ze was van de eerste keer drachtig!
In april, als ze 10 is krijgt ze een veulen.
Ik vind het niet te laat voor een eerste veulen, maar ik denk dat het echt van de fysieke conditie van de merrie afhangt. Maar dan nog kan het misgaan...

Lilliputter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 22:38

je kunt een merrie laten dekken op dr 2e,maar dan is ze niet uitgegroeit en dan belemmer je de groei ook,het beste is met de 3 jaar en met kwpners gebeurt niet anders(shetlanders is n ander verhaal)en je knt dekken tot 18 jaar of zelfs 22,jhet ligt aan de merrie,onze oude merrie van 20 kan al 1 jaar geen veulen meer aan aar er zijn er bij die het nog wel kunnen,.....hangt van je merrie af

en ps...TIP:fok nooit als je ook de sport in wilt,mijn merrie heeft 3 jaar lang een veulen gehad en dat is egt niet handig tijdens wedstrijden!

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 17:18

De tweede vraag van TS wordt niet erg begrepen geloof ik. De vraag is, op welke oudere leeftijd zou je een paard op z'n laatst kunnen laten dekken voor een éérste veulen. Zou je dat uiterlijk met 10 jaar moeten doen, of kan je bij wijze van spreken een 20-jarig paard nog voor het eerst laten dekken.

Ik zit met hetzxelfde dilemma, vandaar mijn reactie.

Ik heb zelf een 7 jarige merrie net gekocht, wil daar volgend jaar in ieder geval een sportjaar mee hebben, maar wil er ook wel een keer een veulen van. Ik zit ook nog te dubben of ik haar dan beter in 2007 alvast een keer kan laten dekken - en de sportcarriere dus even onderbreken - of dat ik rustig nog 2-3 jaar de sport in kan en haar pas op 14 jaar voor het eerst te dekken.

Hebben mensen daar ervaring mee?

@ Jovarna: wel drachtig dus, met 14 jaar voor het eerst, maar nog niet bevallen als ik het goed begrijp?

Mieke_Cunna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:04

Mijn verzorgpony is nu 17 en ook drachtig weet niet of ze vroeger ook veulentjes heeft gehad maar weet wel dat ze sportpony is geweest.
Hooplijk komt er ondanks haar leeftijd een gezond veulentje uit!!

SharOn_gOldy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-05 18:31

Mijn pony is nu 16 en ik zou ook nog wel eens een veulentje van haar willen. Maar zou dat over een paar jaartjes ook nog kunnen, want dan kan ik het misschien zelf betalen, want mijn ouders vinden het te duur. Mijn pony is een sterke en gezonde haflinger en heeft 3 veulens gehad.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-05 02:56

Ibbel schreef:
De tweede vraag van TS wordt niet erg begrepen geloof ik. De vraag is, op welke oudere leeftijd zou je een paard op z'n laatst kunnen laten dekken voor een éérste veulen. Zou je dat uiterlijk met 10 jaar moeten doen, of kan je bij wijze van spreken een 20-jarig paard nog voor het eerst laten dekken.

Ik zit met hetzxelfde dilemma, vandaar mijn reactie.

Ik heb zelf een 7 jarige merrie net gekocht, wil daar volgend jaar in ieder geval een sportjaar mee hebben, maar wil er ook wel een keer een veulen van. Ik zit ook nog te dubben of ik haar dan beter in 2007 alvast een keer kan laten dekken - en de sportcarriere dus even onderbreken - of dat ik rustig nog 2-3 jaar de sport in kan en haar pas op 14 jaar voor het eerst te dekken.

Hebben mensen daar ervaring mee?

@ Jovarna: wel drachtig dus, met 14 jaar voor het eerst, maar nog niet bevallen als ik het goed begrijp?

Ik zat met hetzelfde dilemma. Gezien haar leeftijd wilde ik geen risico's nemen, want daarvoor is ze me gewoon veel te veel waard. Ik heb mezelf goed geïnformeerd en veel gelezen en het is zo: wanneer de gesteldheid, gezondheid, conditie e.d. van het paard goed is, dan kan ook een merrie op wat oudere leeftijd prima een dracht en bevalling aan, ook wanneer het haar eerste is. Tis meer de bevruchting op zich waarvan ze zeggen dat dat wat moeizamer kan gaan. Met hierbij de klemtoon op KAN, want dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn. Kijk maar naar Jovarna, meteen raak. En daarnaast ken ik verhalen van nog oudere merries die hun eerste veulen kregen zonder problemen.
Jovarna is nog niet bevallen; 8 mei is ze uitgerekend.

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-05 10:33

Ibbel schreef:

Bedankt voor de uitleg...

en bedankt voor de reacties van iedereen.
Ik weet ook niet of ik haar ooit wil laten dekken, maar was er sowieso gewoon benieuwd naar.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 16:56

3 ong lijkt mij het best, net als in de natuur.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:07

hier in de buurt staat een merrie die met haar 20jaar voor t eerst pas een veulen gekregen heeft, volgend zomer komt de 3e (Ze is dan 24)
Kijk een beetje naar de gezondheid van het dier...

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 19:17

Mijn merrie is op haar 13e van haar (zover ik weet) eerste veulen bevallen. Ging helemaal goed
Heb er niet zelf voor gekozen, de hengst was los gebroken...

Meavey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 22:02

Werd ratina-z ook niet pas in de 20 ingezet in de fokkerij, na haar carriere?
Ik denk dat zolang de merrie gezond is en in goede conditie dat het moet kunnen, al zou ik dan niet meer met hormoonspuiten en dergelijke aan de gang gaan als het niet natuulijk lukt, dan niet.

Peterina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:03

Meavey schreef:
Werd ratina-z ook niet pas in de 20 ingezet in de fokkerij, na haar carriere?
Ik denk dat zolang de merrie gezond is en in goede conditie dat het moet kunnen, al zou ik dan niet meer met hormoonspuiten en dergelijke aan de gang gaan als het niet natuulijk lukt, dan niet.

Ratina Z had al met 3 jaar een veulen, nb van haar halfbroer, ... een ongelukje! Zij heeft met 20 jaar pas zelf weer een veulen gebaart maar daarvoor zijn embryo transfers mee gedaan. Weet het niet 100% zeker maar ik dacht dat er al een stuk of 5 Ratina nakomelingen rondlopen ergens in de wereld (Brazil, Duitsland).

Jillyken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 21:57

Bij ons worden de merries voor het eerst gedekt op hun 3, en de oudste die er nu staat wordt volgend jaar 21, maar dit zal onderhand wel 1 van haar laatste zijn, ze geraakt met haar ton niet echt goed meer uit de voeten...

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:42

Mijn merrie is op haar elfde voor de eerste keer gedekt. De tweede keer was het raak, helaas is er een tweeling geboren (ondanks scannen). Ik heb twee welshjes die in 2008 gedekt gaan worden dan is de ene drie en de andere vijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 12:57

Snowytje schreef:
Mijn merrie is op haar elfde voor de eerste keer gedekt. De tweede keer was het raak, helaas is er een tweeling geboren (ondanks scannen).

Hoezo helaas? Is het niet goed gegaan?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 17:50

Nee, ze leefden wel allebei maar toen het hengstje 3 dagen oud was bleek hij een gescheurde blaas te hebben en is hij op de operatietafel gestorven en de merrie had een verkeerd gegroeid achterbeen waardoor ze niet kon opstaan, staan of lopen dus die hebben we na 11 dagen in laten slapen. Voor het uitgebreide verhaal zie mijn website: www.stalgriendt.tk klik op "de pony's" en dan op de foto van de schimmel en daar staat weer een link naar het verhaal van de tweeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:27

Ik heb het gelezen. Wat triest....! Wat fijn dat Noa op jullie pad kwam. Even OT hoor, maar zijn ze nog steeds samen?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-05 19:50

Jaja we hebben Noa nog steeds en inmiddels ook nog een tweede welshje: Arwen! Het was echt verschrikkelijk ja die tijd. Ik hoop zoiets nooit meer mee te maken maar daar ga ik ook niet van uit.