Hengstig spuiten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Hengstig spuiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 00:58

Heeft er hier iemand ervaring met het hengstig spuiten van een merrie? Wat zijn de eventuele risico's? Hoelang duurt het voordat je merrie hengstig is nadat je haar hebt ingespoten? En wat zijn de kosten?

Gr Esme


phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 10:53

waarom zou je het doen? het is onnatuurlijk. als je merrie niet hengstig wordt is daar een rede voor. ik vind het onzin, maar da's mijn mening.

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 14:35

Er zit geen risico aan het hengstig spuiten van je merrie !

Maar waarom wil je haar hengstig spuiten ?
Is dat 1 : Omdat ze welliswaar niet hengstig wil worden binnen zoveel tijd.
2 : Omdat ze op leeftijd is.
3 : Zomaar omdat je haast heb !

If you are nice to your horse,he will be nice to you !!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-02 14:46

Zucht ik vroeg niet om advies maar goed.
Mijn merrie laat gewoon niet zien dat ze hengstig is. Ze heeft al meerdere malen veulens gehad dus het is niet dat er iets mis is. Ze is een koudbloed en daar komt het wel vaker bij voor dat er niks te zien is.
Ik wilde haar naar de hengst brengen en dan daar kijken of ze hengstig word maar dit kon niet bij die hengstenhouderij, dan duurde het te lang als ze alsnog hengstig gespoten moet worden.
Ik heb nog een beetje mijn twijfels over risico's en dergelijke, vandaar mijn vraag!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 15:22

Het enige risico dat het meebrengt is een vergrote kans op een tweeling, dan moet er 1 afgehaald worden dat dan ook weer een risico meebrengt.
niet zozeer voor de merrie maar wel voor de vruchtjes omdat 1 van de vruchten wordt geprikt en aangezien deze 2 vruchten meestal nogal dicht op elkaar liggen kun je het wel raden...
Niettemin zo gevaarlijk is het nou ook weer niet denk ik want dan zouden zoveel fokkers het niet doen..
Enfin ik ben er niet zo voor, maar je kan je merrie wel laten opvoelen geloof ik door een VA, die kan zeggen of ze hengstig is of wanneer ze het is geweest (ongeveer;die weet het ook niet tot op de dag juist natuurlijk).Als je dan weet dat dat om de 21 dagen ongeveer terug komt (het hengstig worden) weet je ook ongeveer wanneer je ze naar de hengst moet brengen.
Anders kun je het boekje' Veulens krijgen' (van ik geloof) Joop Loopmans kopen, daar staat alles uitgelegd van het laten dekken (en wat daaraan vooraf gaat) tot het spenen.
Succes ermee

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 23:07

Esme, een van onze merries liet ook nooit hengstigheid zien, maar de veearts kan door opvoelen wel constateren of er een eisprong komt. We hebben haar ook wel eens hengstig gespoten omdat er te weinig activiteit was op de eierstokken. Ze kunnen alleen op een bepaald moment in de cyclus die injectie geven, kan niet zomaar altijd. Als ze de spuit hebben gehad worden ze normaal gesproken binnen een dag of 5 hengstig. Je kunt het beste met je dierenarts overleggen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-02 23:32

Nog niet zo lang geleden heb ik hier ook een topic over gelezen waar een erg goede uitleg bijstond (van een DA !). Ik heb het even opgezocht, maar vreemd genoeg staat die reaktie er niet meer bij.

Het kwam er op neer dat er eigenlijk op zich geen negatieve kanten aanzitten. (behalve de prijs dan natuurlijk, al valt die erg mee).

Het komt er op neer dat de lopende cyclus onderbroken wordt en daarmee een nieuwe in gang gezet. Niet meer en niet minder. Het gevolg is dat daarna uiteraard vrij precies bekend is wanneer het optimale tijdstip van een dekking is.
In dit geval zou hengstig spuiten dus een hele goede optie zijn.

Bertus.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 15:38

Esme_27 schreef:
Zucht ik vroeg niet om advies maar goed.
Mijn merrie laat gewoon niet zien dat ze hengstig is. Ze heeft al meerdere malen veulens gehad dus het is niet dat er iets mis is. Ze is een koudbloed en daar komt het wel vaker bij voor dat er niks te zien is.
Ik wilde haar naar de hengst brengen en dan daar kijken of ze hengstig word maar dit kon niet bij die hengstenhouderij, dan duurde het te lang als ze alsnog hengstig gespoten moet worden.
Ik heb nog een beetje mijn twijfels over risico's en dergelijke, vandaar mijn vraag!


Zet haar dan naast een hengst. Dan moet ze het gaan laten zien.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-02 18:29

Bij ons staan drie hengsten op stal maar Macilda laat niks zien. Dat is echt eentje voor het nonnenklooster. Macilda wordt dus altijd hengstig gespoten, de eerste hengstigheid slaan we over en de volgende is het raak. Vaak merries hengstig laten spuiten maar nooit problemen gehad.

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-02 15:55

Hoihoi,
zover ik weet kan hengstig spuiten geen kwaad en duurt het een paar dagen zo ongeveer 3 voordat ze hengstig wordt!
veel succes ermee! groetjes jeannette


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, love_mandy, Marijkeeee, Molfre en 121 bezoekers